Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Nieuwe autofabrikanten tonen interesse in de nieuwe LMH en LMDh-klasse

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 augustus 2021 09:03

Er lijkt een nieuwe groep fabrikanten te zijn, die interesse hebben in de nieuwe top prototype categorie van het FIA World Endurance Championship en 24 uur van Le Mans, nu de FIA, ACO en IMSA het mogelijk hebben gemaakt dat er in meerdere klassen met de nieuwe LMH- of LMDh-auto’s gereden kan worden. Dit zijn partijen die niet eerder betrokken waren bij de bijeenkomsten van de technische werkgroep.


Volgens het Amerikaanse Sportscar365 zijn er tenminste twee Aziatische fabrikanten die informatie hebben opgevraagd, nadat er werd aangekondigd dat de regelgeving rond is, waardoor de LMH en LMDh vanaf 2023 het tegen elkaar kunnen opnemen op het Circuit de la Sarthe. Of deze partijen ook al aanwezig waren bij de recente bijeenkomsten van de vergaderingen van de technische werkgroep is niet bekend. Wel zeggen meerdere bronnen dat het Chinese Geely en het Indiase Tata Motors betrokken zijn bij de gesprekken. Geely bezit Lotus, Lynk & Co, Proton en Volvo, terwijl Jaguar Land Rover in handen is van Tata. Met name het besluit tot de convergentie heeft bij beide partijen de interesse doen aanwakkeren.

Inmiddels is het bekend dat Audi, Acura, BMW, Ferrari, Glickenhaus, Peugeot, Porsche en Toyota in 2023 op de grid staan. Zowel Cadillac als Lamborghini hebben interesse in de LMDh-klasse. Ondertussen draait ook Alpine warm voor de LMH en ByKolles werkt nog aan haar LMH-auto. Verder houden McLaren en Bentley de opties nog open voor de LMDh.

Daarnaast lijken Hyundai, Ford en Nissan geen waarschijnlijke kandidaten, hoewel men wel meldt dat Nismo eerder dit jaar een LMP2 heeft aangeschaft om haar plannen te evalueren. Ook Mercedes lijkt geen plannen te hebben om terug te keren naar de 24 Hours of Le Mans.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS