Formule 1

Recordverlies bij Aston Martin maar de aandelenwaarde stijgt; F1-project blijft gewoon doorgaan!

Uitgegeven door Peter Vader • 1 augustus 2020 09:03 • Print artikel

De verliezen schoten omhoog bij Aston Martin nadat de verkoop van zijn luxeauto’s dit jaar stagneerde. De in Warwickshire gevestigde groep verkocht 1.770 auto's in de eerste zes maanden van 2020, toen dealers maanden gesloten waren vanwege de pandemie van het coronavirus en potentiële kopers hun uitgaven graag wilden terugdringen. De omzet daalde met 41 procent vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. En het leverde slechts één van zijn zogenaamde 'speciale' auto’s af, een DB5 Goldfinger Continuation van £ 2,75 miljoen, die compleet wordt geleverd met een rookgordijn aan de achterkant en replica machinegeweren.

Aston_Martin_DB5_007-replica_productie

De inkomsten daalden met 64 procent tot £ 146 miljoen en het verlies steeg van £ 80 miljoen in 2019 tot £ 227 miljoen. De trotse onderneming, die aan het begin van het jaar moest worden gered door Formule 1-miljardair Lawrence Stroll, onthulde ook dat een boekhoudkundige fout ervoor zorgde dat het zijn verlies in 2019 onderschatte, aldus een bericht van dailymail.co.uk. Vorig jaar leed het een verlies van £ 70,9 miljoen, wat £ 15,3 miljoen hoger was dan de £ 56,6 miljoen die het oorspronkelijk rapporteerde. Ondanks de enorme verliezen, de lage verkoopaantallen en de onhandige boekhouding, steeg het Aston-aandeel op de aandelenmarkt met 13 procent naar 56p, een stijging van 6,4 procent. De investeerders hebben dus duidelijk wel vertrouwen in de toekomst van het Britse luxe sportwagenmerk. De komst van Lawrence Stroll zal hieraan ongetwijfeld ten grondslag liggen.

Aston_Martin_F1_esports

Over de toekomst van het Formule 1-team van de Canadese miljardair werden geen mededelingen gedaan. Volgend jaar wordt zijn huidige Racing Point omgedoopt in Aston Martin, maar behalve dezelfde naam lijken de twee Stroll-activiteiten strikt van elkaar gescheiden te blijven en gaan de ontwikkelingsplannen gewoon door. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel wordt zelfs als kandidaat genoemd voor een stoeltje in de F1-Aston Martin! Onbekend is echter nog steeds hoe het nieuwe management onder leiding van de nieuwe CEO Tobias Moers, zal verdergaan met de GT-racerij. Hierin heeft Aston Martin van oudsher een grote naam opgebouwd en vele aansprekende succes behaald. Of de GT's in de toekomst door een fabrieksteam zullen worden ingezet, of dat deze raceactiviteiten worden uitbesteed aan klantenteams, is nog onbekend. Het zou wel zonde zijn als het opgebouwde GT-erfgoed verloren zou gaan. Rondom het andere raceproject met de Hypercar voor Le Mans blijft het ook angstvallig stil. Maar dat kan ook te maken hebben met de keuzes die er momenteel worden gemaakt over de nieuwe Hypercar-klasse en de nieuwe LMDh-divisie. Dat we Aston Martin op de circuits blijven zien rijden is in ieder geval wel zeker!

Aston Martin GT3 Circuit Le Mans RX foto Peter Vader

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS