Formule 1

Red Bull dient officieel protest in bij FIA tegen Mercedes DAS-systeem

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 juli 2020 17:21

SPIELBERG - Red Bull heeft een officieel protest ingediend bij de FIA-stewards over het dubbelassige stuursysteem (DAS) van Mercedes in de aanloop naar de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk van dit weekend.

Mercedes Grand Prix Oostenrijk F1


Mercedes debuteerde met DAS - een innovatieve stuuroplossing waarmee de coureurs de hoek van de banden van de auto vanuit de cockpit kunnen aanpassen - in de pre-season tests.

Veel van Mercedes' rivalen trokken de rechtmatigheid van het systeem in twijfel, terwijl Red Bull het plan opvatte een protest in te dienen voordat de oorspronkelijke eerste race van het seizoen in Australië werd geannuleerd.

Red Bull-teammanager Christian Horner bevestigde eerder vandaag hij op zoek was naar verduidelijking van de FIA over het DAS-systeem, maar hij bleef terughoudend over de vraag of het team een formeel protest zou indienen.

De FIA heeft nu bevestigd dat Red Bull formeel heeft geprotesteerd tegen de beide Mercedes-auto's die Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in de vrije trainingen op vrijdag op de Red Bull Ring bestuurden.

Bij beide coureurs werd opgemerkt dat zij DAS gebruikten op hun auto's. Dat resulteerde in een een-tweetje voor Mercedes in de tijdentabel van beide sessies.

Mercedes en Red Bull spraken de FIA-stewards in Oostenrijk vrijdagavond vanaf 19.10 uur lokale tijd. Het protest bij de stewards gaat over een vermeende inbreuk op de artikelen 3.8 en 10.2.3 van het technisch reglement, waarbij de laatste de verwachte grond voor het protest is met betrekking tot de ophanging van de auto.

Artikel 10.2.3 stelt dat 'geen enkele aanpassing aan een ophangingssysteem mag worden uitgevoerd terwijl de auto in beweging is'.

Artikel 3.8 van het reglement heeft betrekking op de aërodynamische invloed en stelt dat 'elk specifiek onderdeel van de auto dat de aërodynamische prestaties beïnvloedt, moet voldoen aan de regels met betrekking tot de carrosserie' en 'stevig moet zijn bevestigd aan het verende deel van de auto (stevig bevestigd betekent dat het geen enkele mate van speling mag hebben)'.

Het reglement voegt hieraan toe: "Met uitzondering van de door de bestuurder verstelbare carrosserie zoals beschreven in artikel 3.6.8 (naast de minimale onderdelen die uitsluitend verband houden met de bediening ervan) en de onderdelen zoals beschreven in de artikelen 11.4, 11.5 en 11.6, moet elk specifiek onderdeel van de auto dat van invloed is op de aërodynamische prestaties, onbeweeglijk blijven ten opzichte van het verende deel van de auto."

DAS is al verboden voor het seizoen 2021 op grond van de geplande technische voorschriften.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS