Formule 1

SPECIAL - Vernieuwde Formule 1-circuit Autodromo Nazionale Monza

Het belangrijkste evenement van het weekend van zaterdag 31 augustus en zondag 1 september, is ongetwijfeld de Grand Prix Formule 1 op het Autodromo Nazionale Monza. De baan is één van de meest iconische circuits in de autosport. Vaak aangeduid als de "Temple of Speed", is het één van de snelste circuits ter wereld, met lange rechte stukken en een paar beroemde bochten met namen die niet alleen bij elke Tifosi resoneren: Parabolica, Lesmo en Variante Ascari. Als het op twee na grootste stedelijke gebied in Lombardije - één van de economisch krachtigste regio's van Italië - staat Monza bekend om zijn industrie, rijke culturele geschiedenis en het grootste ommuurde park van Italië. In dit park vond in 1922 de eerste autorace plaats op een speciaal gebouwd ovaal circuit met indrukwekkende bochten. Hoewel er nog maar fragmenten van het oude circuit over zijn, leeft de geest van de autosport hier nog steeds.



Noodzakelijke aanpassingen
Hoewel het in een groot park fraai gelegen circuit een moderne, keurig onderhouden indruk maakt, was het vanwege de F1-Grand Prix toch nodig om voor 2024 een aantal aanpassingen te doen. ACI-voorzitter Angelo Sticchi Damiani verklaarde hierover: "Dit is een ander circuit dan het circuit waar de laatste editie van de Italiaanse Grand Prix plaatsvond. Monza is het afgelopen jaar enorm veranderd, wat ingewikkeld is geworden, en ik doel uiteraard op de werken, door slecht weer en een hele reeks obstakels. We zijn begonnen met het herontwikkelen van de faciliteit met het allerbelangrijkste voor een racecircuit: het circuit. En natuurlijk moeten we op deze weg doorgaan. Wat tot nu toe is bereikt, vormt het eerste deel van ons moderniseringsplan. Het is uiteraard het meest strategische deel, waardoor we een goede indruk kunnen maken bij de teams, de coureurs, de Formule 1 en de wereldautosport. Nu moeten we echter doorgaan om dit circuit zo gastvrij, aantrekkelijk en zo passend mogelijk bij de tijd te maken. Niet alleen omdat Monza het verdient, maar ook met het oog op de verlenging van het contract met de Formule 1."




Baan vernieuwd: verbeterde prestaties en drainage
De werkzaamheden, die op 8 januari 2024 begonnen en 21 miljoen euro kostten, bieden de hoofdrolspelers in het F1-wereldkampioenschap 2024 een volledig vernieuwde baan met een nieuw concept van flexibele bestrating, waardoor de baan beter presteert, zowel qua snelheid als qua weerstand. Het baangedeelte rijbaan van de 'Eerste Variant' werd op instructie van de FIA verbreed om de mogelijkheid te creëren dat twee auto's de hele afstand naast elkaar kunnen rijden. Alle curbstones zijn vernieuwd, met inachtneming van de door de FIA vastgestelde regels. Het wateropvangsysteem en de afvoer ervan zijn verbeterd door middel van een apparaat dat speciaal is ontworpen om het hoofd te bieden aan de steeds vaker voorkomende extreme regenbuien.



Voetgangers- en autoverkeer gescheiden
Nieuwe onderdoorgangen: voetgangers en voertuigen duidelijk gescheiden
Ook van groot belang zijn de werkzaamheden die de in- en uitstroom van toeschouwers zullen vergemakkelijken dankzij de aanleg van een nieuwe voetgangerstunnel, die de toegangslaan van 'Porta Vedano' met de 'Parabolica' verbindt. Deze reconstructie van de rijbaan die werd aangelegd, ging ook gepaard met de aanleg van een speciaal voetpad met drie andere onderdoorgangen: bij de ingang van 'Santa Maria alle Selve' en de twee die de 'Viale Mirabello' verbinden met het binnenterrein van het circuit, waarbij het rechte stuk tussen de 'Variante Ascari' en de 'Parabolica' wordt overgestoken bij 'Curva Alboreto'. Een reeks van werkzaamheden die tot doel hebben het voetgangers- en autoverkeer te scheiden, waardoor nieuwe, functionele en veilige toegang voor zware voertuigen mogelijk wordt.

Verder werden er nieuwe voetpaden in beton aangelegd, een ideaal materiaal voor voetgangersbestrating in de buitenlucht. Ter gelegenheid van de F1-Grand Prix van dit weekend werden ook twee voetgangerspaden geïnstalleerd: één ter hoogte van de Eerste Variante om degenen die vanuit Biassono binnenkomen te vergemakkelijken, en de andere, vlakbij de Variante Ascari , waardoor je het gebied van de 'Viale Mirabello' nu eenvoudig kunt bereiken.


Foto: f1pressarea.pirelli.com

Een nieuwe asfaltlaag
De derde en, puur technisch gezien, belangrijkste verandering betreft het asfalt. De hele baan werd voorzien van een nieuwe laag asfalt. Daarnaast zijn enkele van de onderdoorgangen veranderd: die bij 'Santa Maria delle Selve' en de twee op het rechte stuk tussen de Ascari chicane en de 'Parabolica', samen met de bouw van een gloednieuwe die de ingang van 'Vedano' verbindt met de 'Parabolica', bedoeld om voetgangers en voertuigen van elkaar te scheiden. Daarnaast zijn de wateropvang- en afvoersystemen van het circuit opgeknapt.

240 medewerkers en 92 voertuigen
Het werk werd verricht door een ploeg van 240 medewerkers en 92 voertuigen. Toen het eenmaal was voltooid, voerde begin augustus een team van Pirelli-ingenieurs een inspectie uit van het nieuwe oppervlak en deelde de gegevens met de FIA en de teams, ter voorbereiding van de laatste Grand Prix in 2024 op Europese bodem. Zoals gewoonlijk het geval is bij nieuw gelegd asfalt, is het oppervlak gladder dan zijn voorganger en donkerder van kleur. Deze laatste factor heeft invloed op de temperatuur van de baan, die bij zonneschijn heter kan worden dan voorheen, zelfs tot aanzienlijke hoogtes van meer dan 50 ��C. In theorie zou het nieuwe oppervlak meer grip moeten bieden, wat van invloed zal zijn op de prestaties van de banden en hun bedrijfstemperatuurbereik.

Drie droge compounds
In Monza rijden auto's meestal in de laagste aerodynamische configuratie van het seizoen, om de luchtweerstand te verminderen en zo de topsnelheid te bevorderen. Stabiliteit bij het remmen en tractie bij het uitkomen van de twee chicanes zijn de factoren die de banden het meest testen en daarnaast mogen de zijdelingse belastingen in de snelle bochten, zoals de 'Parabolica', nu vernoemd ter ere van Michele Alboreto en de 'Curva Grande', niet worden onderschat. Voor het evenement van dit jaar zijn de drie droge compounds die zijn geselecteerd dezelfde als in 2023: C3 als Hard, C4 als Medium en C5 als Soft.



One-stop-strategie?
Dit is een circuit waar de tijd die nodig is voor een pitstop een van de langste van het jaar is, dus op papier is een one-stop-strategie het snelst. In de vrije training zal het belangrijk zijn om te evalueren welk effect het nieuwe baanoppervlak op het gedrag van de banden op de lange termijn kan hebben, zowel in termen van prestaties als degradatie. Vorig jaar was de race erg lineair, waarbij de twee hardste compounds de duidelijke keuze waren. 17 van de 20 coureurs kozen ervoor om te starten op de C4, terwijl slechts drie - Hamilton, Bottas en Magnussen - de voorkeur gaven aan de C3. 14 coureurs kwamen slechts één keer binnen, zes kwamen twee keer binnen, hoewel dat in het geval van Piastri te wijten was aan de noodzaak om de voorvleugel te vervangen na een botsing met Hamilton. De overige vijf - Gasly, Zhou, Lawson, Hulkenberg en Magnussen - namen deze strategie over omdat de prestatievermindering van de banden al te hoog was in de eerste stint.



In 2024 de 75e F1-Grand Prix editie
De Grand Prix van Italië is sinds het begin een vast onderdeel van de Formule 1-wereldkampioenschapskalender, waardoor het evenement dit jaar de 75e editie is. Het wordt elk jaar in Monza verreden, met uitzondering van de race van 1980, die in Imola werd gehouden. Michael Schumacher en Lewis Hamilton hebben hier het vaakst gewonnen, met elk vijf overwinningen, gevolgd door Nelson Piquet met 4. Als het gaat om pole positions, leidt Hamilton met 7, gevolgd door Juan Manuel Fangio en Ayrton Senna met elk 5. Hamilton en Schumacher delen ook de hoogste eer als het gaat om podiumplaatsen met 8, terwijl Sebastian Vettel en Fernando Alonso gezamenlijk derde staan met 6. Ferrari staat bovenaan de lijst voor teamoverwinningen met 19, pole positions met 23 en 17 podiumplaatsen.



Zegevieren op thuiscircuit
Eigenlijk is de Scuderia Ferrari niet het enige Italiaanse team dat op zijn thuiscircuit heeft gezegevierd. Het Formule 1-team uit Faenza racet al sinds het voor het eerst bekendstond als Minardi onder een licentie van de Italiaanse Automobielclub, tot aan de huidige incarnatie van het Faenza-team als Visa CashApp Racing Bulls. Onder de vlag van Toro Rosso won het in Monza dankzij Sebastian Vettel in 2008. Dit werd herhaald in 2020, toen het team door het leven ging als AlphaTauri. In dat jaar behaalde het zijn tweede en enige andere overwinning tot nu toe, met Pierre Gasly aan het stuur.



Verklaring nummers op bovenstaande circuitplattegrond:
- Centrale Tribune, nummer 1
- Tribunes Start-Finishlijn, nummer 2e 3f
- Linker tribune, nummer 4
- Zwembadtribune, nummer 5
- ABC Hogesnelheidstribune, nummer 6
- Externe Tribune Eerste Variatie AB, nummer 8
- Tweede Tribune Variant, nummer 9
- Roggia-tribune, nummer 10
- Ascari Tre-tribune, nummer 12
- Ascari Due-tribune, nummer 13
- Tribune "Vrienden van het circuit en het park" Vereniging, nummer 14
- Ascari Uno-tribune, nummer 15
- Ascari-tribune nummer, 16
- Tribune Uitgang Ascari ABC, nummer 18, 19, 20
- Parabolische zijtribune ABCDE, nummer 21
- Parabolica-tribune, nummer 22
- Interne parabolische tribune AB, nummer 23
- Vedano-tribune, nummer 24
- Stand voor gehandicapten, nummer 25
- ABC Rechtertribune, nummer 26
- Tribunes Start-Finishlijn, nummer 27D, 28C, 29B, 30��

Een walhalla voor de toeschouwers
Op het Autodromo Nazionale Monza is het mogelijk om de races als toeschouwer vanuit meerdere perspectieven te beleven. Om jouw favoriete plek te vinden, kun je onderstaande kaart raadplegen. Het moet gezegd worden: het uitzicht op de baan is vrijwel overal uitstekend! Een walhalla voor toeschouwers. De nummering van de tribunes is als volgt: de letter geeft de rij aan, terwijl het nummer de zitplaats aangeeft. De eerste rij naar beneden is rij A, en gaat dan omhoog met de volgende letters. Stoelnummer 1 bevindt zich aan de linkerkant (gezien vanaf de voorkant naar de tribune), terwijl de hogere nummers aan de rechterkant zijn.

Vanuit Utrecht is de afstand naar Monza 1.038,85km, dus je rijdt er ongeveer 12 uur over. Interesse? Je bent er van harte welkom!


#16 Charles Leclerc - Ferrari




Foto: f1pressarea.pirelli.com


#77 Valtteri Bottas - Alfa Romeo
























Foto: archief Monza.it
















Foto's: Peter Vader, tenzij anders vermeld





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!