Formule 1

SPECIAL - Keert Porsche na bijna 65 jaar terug in de Formule 1... + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 7 maart 2021 20:02

Afgelopen december heeft de technische afdeling van de FIA vaten van een 100% duurzame brandstof geleverd aan de huidige leveranciers van stroomeenheden van de F1 voor evaluatie. Dit bio brouwsel van de tweede generatie, speciaal gemengd voor proeven met F1-motoren, geproduceerd uit bioafval dat niet geschikt is voor menselijke of dierlijke consumptie, maakt deel uit van de doelstelling van het bestuur om tegen 2030 een netto-nul producent van koolstof te worden. Het is geen geheim dat de Formule 1 actief op zoek is naar nieuwe teams en/ of motorenleveranciers. De situatie is urgenter geworden sinds oktober vorig jaar, toen Honda aankondigde zich aan het einde van het F1-seizoen 2021 terug te trekken. Onder degenen die het vaakst worden getipt als mogelijke nieuwkomers, zijn verschillende merken van de Volkswagen Group - meestal Porsche en Audi, hoewel Lamborghini en Bugatti ook worden genoemd - en de Hyundai Group, waaronder KIA.

Porsche_Formula_E_bovenaanzicht
Porsche Formula E

Wat worden de nieuwe regels?
In verschillende interviews die de afgelopen twaalf maanden zijn gepubliceerd, was het steeds terugkerende thema de doelstellingen van de F1 voor de nieuwe voorschriften voor de 2025-motoren. De bedoeling van de F1 is om ervoor te zorgen dat de verbrandingsmotor een solide toekomst heeft, door baanbrekend te zijn in het gebruik van niet-fossiele brandstoffen. In juli vorig jaar meldden we dat Porsche onderzoek deed naar het gebruik van synthetische brandstoffen.

Porsche Formula E

Vers bloed
Kort nadat hij zich in januari in zijn nieuwe rol als F1-baas had gevestigd, sprak Stefano Domenicali, die buitengewoon goede connecties heeft binnen de bredere auto-industrie na zijn succesvolle stints met Ferrari (toen onderdeel van Fiat), Audi en Lamborghini, openlijk over zijn wens om nieuwe merken en teams aan te trekken, terwijl hij hieraan toevoegde dat er nu al veel belangstelling was. "We krijgen veel belangstelling van OEM's (original equipment manufacturer) die de toekomst van de Formule 1 willen begrijpen", zei hij tijdens een recente mediabriefing. "We krijgen - het lijkt vreemd van buitenaf, maar daar ben ik erg blij om - enkele nieuwe verzoeken voor teams of andere organisaties, die willen zien of er een mogelijkheid is om in de Formule 1 te investeren."

Stefano_Domenicali Lamborghini
Stefano Domenicali

De voorbehouden van Enzinger
Eerder deze week meldde de BBC dat "Porsche en Volkswagen Group overwegen om de F1 te betreden", waarbij hij het hoofd van de autosport van VW Group Dr. Fritz Enzinger citeerde: "Het zou van groot belang zijn als aspecten van duurzaamheid - bijvoorbeeld de implementatie van e-fuels – hierin een rol spelen. Als deze aspecten worden bevestigd, zullen we ze tot in detail evalueren binnen de VW-groep en vervolgstappen met elkaar bespreken." Enzinger ‘s opmerkingen leidden tot een golf van artikelen en reacties in de pers, de meesten met grote, aansprekende koppen. Maar vertalen de woorden van de zeer gerespecteerde ingenieur zich eigenlijk wel in 'een deelname overwegen'? Om te beginnen moet er worden opgemerkt dat er veel voorbehouden worden gemaakt, getuige het aantal keren dat de woorden "zou", "als", "bijvoorbeeld", "zou moeten", "evalueren", "bespreken", "verder" en "stappen" worden geschreven in hun commentaren. Dat zijn acht voorwaarden in 40 woorden.

Frits_Enzinger
Frits Enzinger, voorheen Porsche, nu Volkswagen Group-motorsport directeur

Met pensioen, en dan?
Belangrijker is dat Enzinger in september 65 wordt. Duitse bedrijven houden vast aan een strak pensioenbeleid en een insider van Porsche zei dat zijn vervanger al is gekozen. Het is onwaarschijnlijk dat het oorspronkelijke raamwerk voor de nieuwe regelgeving voor de motoren in de F1, voor het einde van 2021 aan de teams wordt gepresenteerd en pas een jaar later wordt geformaliseerd. Dus is het onwaarschijnlijk dat de Oostenrijker input krijgt van de uitvoerende macht bij VW, over de F1-discussies die binnen de bredere VW-groep worden gehouden.

Wat wil VW?
Wie weet er nu al op welke categorieën Enzinger ‘s opvolger zich zal richten? Voorganger Wolfgang Dürheimer bijvoorbeeld, duwde de VW Group richting rally-, sport- en GT-racen, waarbij hij opzettelijk uit de buurt van F1 bleef. Op de hoogte zijn van de toekomstige richting van grote autosportcategorieën, maakt echter deel uit van de taakomschrijving van elke autosportdirecteur, die die titel waardig is om te peilen of deze passen bij de toekomstige plannen van de werkgever. Het bijwonen van vergaderingen van het F1 Engine Advisory Committee - zoals Porsche en andere merken sinds ten minste 2009 afwisselend hebben gedaan - is dus geen garantie dat een onderneming ook daadwerkelijk aan de F1 zal gaan deelnemen. Dat blijkt alleen al uit het aantal 'geïnteresseerde' partijen die vrijblijvend zijn gekomen en gegaan tijdens die periode. Vergeet niet dat de enige nieuwkomer in bijna vijftien jaar Honda is geweest, die sinds 1964 regelmatig in- en uit de F1 is gestapt en momenteel weer naar de uitgang gaat.

Geld uitgeven aan F1?
Porsche heeft in ieder geval aangekondigd dat het in 2023 terugkeert naar het World Endurance Championship in de LMDh-klasse, dus het is onwaarschijnlijk dat het de middelen zal hebben om een complete auto voor één categorie te ontwikkelen en (op zijn minst) een zeer complexe krachtbron voor een totaal andere categorie. Het gelijktijdig uitvoeren van de twee niet op elkaar aansluitende programma's, is een recept voor mislukking. Denk ook eens aan de opmerkingen van Oliver Blume, voorzitter van het Porsche-bestuur, tijdens de aankondiging: “De nieuwe LMDh-klasse stelt ons in staat om te vechten voor de overall overwinning met een hybride systeem in de klassiekers van Le Mans, Sebring en Daytona - zonder dat het een fortuin kost." Klinkt dat als een bedrijfsbaas die bereid is miljarden uit te geven aan de F1, met name één die nog steeds volledig is toegewijd aan de Formule E?

Porsche_800_oliverblume-vorstandsvorsitzenderporscheag
Oliver Blume,Vorstandsvorsitzender Porsche AG


Wie van de zes?
Ervan uitgaande dat de nieuwe formule alle acht eerdergenoemde termen van voorbehoud, straks als groen aanvinkt, dan is er geen belemmering voor een ander merk uit de VW-groep om de F1 binnen te gaan. Maar de vraag is dan wel welke? Bugatti, Lamborghini, Audi, VW, Seat of Skoda? Bugatti is kleinschalig en ver verwijderd van de reguliere merken, Lamborghini gaat geweldig vuur - dankzij Domenicali - en het is onwaarschijnlijk dat het evenredig zal profiteren door tegen Ferrari in te gaan. Seat en Skoda passen gewoon niet bij de F1-cultuur, waardoor Audi, dat onlangs de Formule E verliet om zich te concentreren op LMDh en Dakar, het meest aangewezen merk lijkt. Maar waar komen de financiële middelen vandaan voor F1-project? Vooral omdat Audi onlangs de elektrificatie van straatauto's heeft omarmd, omdat het ernaar streeft het roet van Dieselgate van zich af te schudden, het schandaal dat zijn meest recente F1-plannen in de war schopte.

Al bezet?
Ja, de F1 heeft dringend ten minste één extra motorleverancier nodig - mogelijk zelfs als teameigenaar - om zich in te zetten voor de F1, en de VW Group heeft de financiële slagkracht en technische middelen om hiervoor een vuist te maken. Dat gezegd hebbende, “praten is goedkoop” en op basis van het huidige bewijs lijken de meest in aanmerking komende merken al bezet te zijn met activiteiten in andere autosportcategorieën, aldus de doorgaans goed geïnformeerde autosportjournalist Dieter Rencken in zijn analyse over een vermeende komst naar de F1 van de VW Group of Porsche, in zijn column op Racefans.net

Slechts een overweging?
Dit betekent niet dat de VW Group tegen 2025 niet in één of andere vorm aan de F1 zal deelnemen, maar in dit stadium lijkt de situatie meer een situatie van overweging te zijn, waarin er bij het Duitse concern wordt nagedacht of VW (met Porsche?) überhaupt in de F1 wil stappen. Voorlopig is het meer een serieuze evaluatie dan een concreet strategisch plan dat klaarligt om wel of niet te worden uitgevoerd.

De TAG Porsche TTEPO1 1.5L V6 Turbo
De TAG Porsche TTEPO1 1.5L V6 Turbo motor

De TAG Porsche TTEPO1 1500cc V6 Turbo
Hoewel Porsche al vanaf de jaren ’50 wereldwijd een toonaangevend merk in de autosport is, heeft het Duitse merk zich nooit erg gemanifesteerd in de Formule 1. De enige echte Porsche in de Formule 1 is ooit de 804 geweest, waarbij onmiddelijk gememoreerd moet worden dat niet de 804maar de 718 het begin van de F1-Porsches betekende. Daarnaast maakte het merk uit Zuffenhausen wel furore met een ijzersterke motor, toen de succesvolle TAG-Porsche-motoren de krachtbron waren voor de McLaren, waarmee halverwege de jaren '80 een totaal van 54 podia, 25 overwinningen, twee constructeurstitels en drie coureurskampioenschappen werden behaald. Naast Stefan Johansson (1987) dreef de Porsche-motor drie wereldkampioenen aan gedurende zijn vierjarige levensduur: Niki Lauda (1984-1985), Alain Prost (1984-1987) en Keke Rosberg (1986).

Alain_Prost Mclaren
Alain Prost onderweg met de McLaren met de TAG Porsche TTEPO1 1500cc V6 Turbo

Het begon in 1959
Voor oudere successen moeten we teruggaan naar 1959. Porsche besloot toen als fabrikant een eenzitter met open wielen te bouwen die op alle circuits goed uit de voeten kon. De Formule 2 auto, type 718/2, was geboren. Het debuut van deze Porsche was begin 1959 op het circuit van Monaco, met ‘Werksfahrer’ von Trips aan het stuur, maar helaas maakte een ongeluk een einde aan het debuut. Jean Behra had zijn eenzitter doorontwikkeld tot een normale monoposto en scoorde als privérijder soms beter dan de fabriek. Het volgende jaar 1960 kende een beperkte inzet van de 718/2. De Zweed Jo Bonnier werd derde in Reims, maar wel achter de Behra Porsche.

Stirling-Moss-in-de-Porsche-718
Stirling Moss in de Porsche 718 van het Rob Walker Racing Team

1961, de nieuwe anderhalve liter F1-formule
De aankondiging van een ‘nieuwe’ Formule 1 voor 1961 en de daaropvolgende jaren bood perspectief, want de maximale motorinhoud werd vastgesteld op 1500 cc! Porsche kon zich dus, via een achterdeur, gaan manifesteren in de prestigieuze Formule 1. Het jaar 1960 kende dan ook een grote inzet van het model 718/2 in de Formule 2 races, zodat eventuele kinderziektes uit de auto gehaald konden worden. In totaal heeft Porsche vijf auto’s van het type 718/2 gemaakt die hoofdzakelijk door de fabriek met rijders als Wolfgang von Trips, Hans Hermann, Edgar Barth, Joachim Bonnier en de Amerikaan Dan Gurney werden ingezet. Bij grote races in Duitsland werden zelfs Graham Hill en John Surtees ingehuurd. Het model was succesvol en zelfs zo dat Stirling Moss er ook in reed. In de kleuren van Rob Walker Racing Team (donkerblauw met een witte neusband) heeft Moss successen in de auto behaald in de Formule 2.

Porsche_804_F1
De enige echte Formule 1-auto van Porsche, de 804!

Porsche 804
In het raceseizoen 1961 was de Porsche een betrouwbare auto gebleken. Echter het Italiaanse Ferrari had intussen de ‘shark nose’ ontwikkeld. Aangedreven door een zescilinder V6 motor met meer vermogen dan de Porsche, was deze auto oppermachtig. Deelname aan de Formule 1 bleek toch lastiger dan aan de Formule 2. Voor het seizoen 1962 werd er een nieuwe auto ontwikkeld met een achtcilinder boxermotor (nog steeds luchtgekoeld) waarmee men wel succesvol was. Deze auto was het type 804. De overwinning van Dan Gurney tijdens de Grote Prijs van Frankrijk op het circuit van Rouen was het hoogtepunt van het seizoen.

Carel-Godin-de-Beaufort-in-actie-in-de-Porsche-718
Carel Godin de Beaufort in actie met de Porsche 718

Carel Godin de Beaufort
De Nederlander Carel Godin de Beaufort had van Porsche inmiddels de 718/2 waarin Stirling Moss had gereden gekocht en als volledig privérijder reed hij Grands Prix en andere Formule 1 races. Bij passende gelegenheden werd zelfs een tweede auto ingezet, die werd ingeschreven onder `Ecurie Maarsbergen’. In deze auto werden veelbelovende, maar wel betalende, coureurs gezet zodat de inzet van de auto minimaal kostenneutraal was. De meest bekende van deze was Gerhard Mitter, die later fabriekscoureur bij Porsche zou worden.

Al na één jaar hield Porsche de Formule 1 voor gezien. De opkomende Engelse constructeurs als Lotus en BRM, aangedreven door de zeer krachtige Coventry Climax motoren en wederom de Ferrari’s zorgden ervoor dat deelname aan de koningsklasse niet meer interessant was. Porsche keerde terug naar de autosporttak waar ze echt goed in waren, namelijk de lange afstand races. Het was aan de enkele privérijders als Godin de Beaufort om de eer van Porsche hoog te houden met een in principe verouderd model.

Onze landgenoot wist in 1963 en het volgende jaar enkele punten te scoren voor het Wereldkampioenschap met de 718/2. Dit op zich was al een bijzondere prestatie. Tijdens de kwalificatieronden voor de Duitse Grand Prix in 1964 op de Nürburgring crasht Carel Godin de Beaufort met zijn Porsche en overlijdt twee dagen later aan zijn verwondingen, slechts 30 jaar oud.

bij_Les_Combes_Carl_Godin_Beaufort_Spa_Francorchamps_1962
Carl Godin Beaufort door Les Combes op Spa Francorchamps 1962

Tot op de dag van vandaag heeft Porsche dus nooit meer een complete F1-auto gebouwd, maar – zoals bovenstaand al beschreven - in midden jaren ’80 waren ze wel toonaangevend met hun motoren in de Formule 1. Gaat na bijna 65 jaar het Porsche 718-project van begin jaren ’60 in 2025 dan eindelijk een vervolg krijgen?

Met dank aan: www.louwmanmuseum.nl/porsche-in-de-formule-1

Louwman-Museum-logo

Porsche_logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS