Autosport NL • Ford Fiesta Sprint Cup

Sen Roodenburg maakt autosportdebuut in Ford Fiesta Sprint Cup: "Mezelf zo snel mogelijk ontwikkelen"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 april 2022 09:45

Sen Roodenburg uit Krommenie maakt na vele jaren karten op 17-jarige leeftijd de overstap naar de autosport. Na elf jaar te hebben gekart komt Roodenburg in 2022 in actie in de Ford Fiesta Sprint Cup en zal daarin het team van Bas Koeten Racing vertegenwoordigen.

Sen Roodenburg Ford Fiesta Sprint Cup

Op zesjarige leeftijd stond Sen voor het eerst op een kartbaan. Samen met zijn vader Marc ging hij naar Kartbaan Lelystad. Op deze baan maakte de Noord-Hollander zijn eerste meters in een kart. In 2012 reed hij zijn eerste wedstrijd in het GK4-kampioenschap. Uiteindelijk eindigde hij dat seizoen als achtste. Toen kwamen de successen! Sen blikt terug: "Het seizoen 2013 ging heel goed en ik stond lang op kop! Uiteindelijk ben ik tweede geworden in het puntenklassement en derde geworden in het eindklassement; een prestatie waar ik heel trots op ben!"

Toen volgde de stap naar de tweetakt karts en in 2017 kwam de Nederlander in actie in het NK 2-takt bij Chrono Karting in de klasse Minimax. "Het hele jaar heb ik constant gepresteerd en 5 van de 8 wedstrijden stond ik op het podium. In de eindstand stond ik op P4 op slechts één punt verschil van de nummer 3. Een minimaal verschil, maar dat hoort bij topsport."

Leren, leren, leren
Een jaar later maakte hij de overstap naar de Rotax Max Junioren en reed met Montfoort Motorsports onder andere de BNL en de Rotax Max Challenge Euro Trophy. Vanaf 2020 reed het Zaanse talent in de Rotax Max Senior Max klasse, dit is de sterkste klasse van automaten. Ook daarin was hij de laatste jaren in de top vijf te vinden en behaalde hij enkele mooie podiums. Toen kwam de nieuwe uitdaging: de autosport!

Sen Roodenburg

Vanaf dit seizoen komt Roodenburg dus in actie in de Ford Fiesta Sprint Cup. Een flinke overstap, het zal dan ook een leerjaar zijn. "Dit seizoen is een leerjaar voor mij, het is van karten met achterwielaandrijving naar een voorwiel aandrijving. Een Fiesta Cup-racer is 1000 kilo zwaarder, ook reageert hij anders qua ligging en snelheid. Dit jaar wil ik het opbouwen en steeds meer leren en steeds beter worden. Dit seizoen zal niet om de prijzen zijn, maar echt om te leren autoracen. Hopelijk kan ik wel een keer een podium pakken", zei Sen bescheiden. De autosportdebutant is te spreken over de auto zelf: "De Ford Fiesta, is een leuke raceauto en is op zich nog wel licht. Hij kan overal snel en je merkt het als de turbo erin komt. Ook klinkt de auto goed, een mooi geluidje."

Al wat ervaring
Het is overigens niet de eerste keer dat Roodenburg in actie komt in auto's: "Ik heb in november 2020 meegedaan aan een dag op Zandvoort van de Supercar Challenge. Dat was een introductiedag via Bas Kaligis. Het was een topdag en erg leuk om eens een raceauto te proberen. Dat ik nu dan anderhalf jaar later mijn debuut in de autosport maak is geweldig. Ik heb nu al een keer op het circuit van Zolder en twee keer op Circuit van Zandvoort getest. Het was goed weer, wel koud, maar perfect om kilometers te maken en de tweede dag op Zandvoort was kletsnat."

Roodenburg heeft al drie testdagen achter de rug. Hij doet dit niet alleen en krijgt de best mogelijke ondersteuning vanuit Bas Koeten Racing. "De begeleiding is erg goed, na elke sessie nemen we de data door. De data-engineer vertelt waar ik het beter kan doen. Zo heb ik in de Ford Fiesta les gekregen van driverscoach Laurens de Wit, die zat naast mij. Hij is de afgelopen twee jaar kampioen geworden. Dat is fijn om van zo iemand tips te krijgen."

Alle begin is moeilijk, dat weet Roodenburg ook. Daarom benadrukt hij nogmaals dat dit een seizoen is om de auto te leren kennen en ervaring op te doen. "Strijden voor het kampioenschap is niet reëel. Dat zie ik na twee tests al gelijk, maar ik ga proberen om mezelf zo snel mogelijk te ontwikkelen en daar heb ik zeker vertrouwen in. Misschien is het mogelijk om een keertje in de Junior divisie een podium pakken. Maar het hoofddoel is gewoon veel leren dit jaar."

"Na zoveel jaar karten maak ik toch de overstap. Ik trainde het laatste seizoen in de kart ook niet meer zoveel, maar toch zat ik altijd in de top 5 bij de NK-races. Ook door corona en voetbal (Sen is een begenadigd keeper, red.) heb ik minder kunnen karten. Nu is echt de focus op autoracen, dat kan ook, want ik studeer commerciële economie aan de Johan Cruijff Academy. Deze school is speciaal voor topsporters! Zo kun je op professionele wijze je sport bedrijven en studeren."

Het seizoen gaat in het weekend van 9 en 10 april van start op het circuit van Zandvoort. Daarnaast komt het veld in oktober nogmaals in actie op Zandvoort. Ook zijn er twee races op Spa en in Assen. Ook komt het kampioenschap eenmalig in actie op het Belgische circuit van Zolder.

Sen wil graag de volgende mensen en zijn sponsoren bedanken: Quintes Verzekeren en risicobeheer, Geijsel Hypotheken, RoFiNa, Era Richmen (schrijver van boeken), zijn ouders en familie, de Johan Cruijff Academy en Bas Koeten Racing.

Sen Roodenburg Ford Fiesta Sprint Cup

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS