Wat doet Pirelli met de 1800 niet gebruikte Formule 1-banden in Australië?
Uitgegeven door Bart • 16 maart 2020 14:27
Bandenleverancier Pirelli heeft onthuld wat er gedaan wordt met de 1800 banden die in Australië niet gebruikt zijn. De eerste race van 2020 werd als bekend afgelast vanwege een positieve test op het coronavirus bij een teamlid van McLaren. Voor de F1-teams was het een kwestie van inpakken en terugkeren naar de fabriek. Met het niet gebruikte rubber van Pirelli wordt iets anders gedaan, zo meldt Pirelli Motorsport directeur Mario Isola aan Motorsport.
"We verbrokkelen de banden om ze in minder containers mee te kunnen nemen", aldus Isola. "Vervolgens worden ze naar Engeland vervoerd waar ze gerecycled worden in een cementfabriek vlakbij Didcot. Daar worden ze op hoge temperatuur verbrand, waardoor we energie creëren en geen luchtvervuiling veroorzaken. We onderzoeken op welke manieren we de F1-banden kunnen recyclen, maar op dit moment is dit de beste oplossing."
Er worden tijdens een raceweekend toch best wel wat banden niet gebruikt. In droge omstandigheden zijn dit uiteraard de regenbanden en de intermediates, maar ook slicks worden soms niet gebruikt. Deze kunnen volgens Isola niet hergebruikt worden. "Als we de banden van de velg halen, komt dat de kwaliteit niet ten goede. Deze kunnen we niet opnieuw gebruiken, zeker omdat er in de F1 zo veel krachten op een band vrijkomen. Dat risico willen we niet nemen."
"Tijdens Europese races nemen we ze wel mee naar andere races. Dan blijven ze op de velg en worden ze per truck vervoerd", zo legt Isola uit, wetende dat ook de races in Bahrein, Vietnam en China zijn afgelast. "De banden voor Bahrein en Vietnam zijn al daar, maar dit is geen probleem. Ze zijn per vrachtschip vervoerd en zitten in goed gecontroleerde containers. Dat is hetzelfde als dat ze in het magazijn zouden liggen. Als deze races terugkeren op de kalender, kunnen we ze hergebruiken."




