DTM

Welke richting moet de DTM op? Wordt het een nieuwe formule met brullende motoren en interessante silhouetten?

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 mei 2020 09:29 • Print artikel

DTM kan in 2021 gebruik gaan maken van GTE-auto’s, om vervolgens over te stappen op een nieuwe formule die ‘brullende motoren en interessante silhouetten’ heeft. Althans dat is de mening van voormalig DTM-racewinnaar Altfrid Heger. De opmerking komt na de aankondiging dat Audi na 2020 vertrekt uit de Duitse toerwagenklasse. Met het vertrek is direct de toekomst van het kampioenschap op het spel gezet, nu BMW de enige overgebleven fabrikant is. Een optie is dus de GTE-auto’s, die al door de DTM werden overwogen als een Plan B, terwijl de ITR ook in onderhandeling was met de Japanse Super GT. Hoewel BMW niet meer actief is in het FIA WEC met de BMW M8 GTE, rijdt deze nog wel in de IMSA. Ook andere merken als Porsche, Ferrari, Corvette en Aston Martin hebben auto’s overeenkomstig deze GTE-specificatie.

BMW M8 GTE Le Mans RX foto Peter Vader
Zijn de GTE-auto's een optie, zoals de BMW M8 GTE uit de IMSA-serie?

“Het terugtrekken van Audi is geen knock-out voor de DTM”, aldus Heger tegen het Engelse Autosport. “Dit is een kans voor een veelbelovend nieuw begin. Het is mogelijk om de technische en sportieve regels aan te passen op een vooruitkijkende manier. Auto’s als de Porsche RSR, Chevrolet Corvette en een Aston Martin of Ferrari zouden beslist heel geschikt zijn voor de DTM. Deze GT-auto’s zijn op dit moment de kers op de taart in het WEC en ze zijn binnen bereik. Dat is waarom ik deze auto’s op dit moment als klantenauto’s in de DTM zie, misschien in samenwerking met de Class One-auto’s. Ze rijden misschien nog voor een jaar of twee.”

SuperGT x DTM startveld Fuji
Op de korte termijn een samenwerking met de SuperGT-Class1 uit Japan?

Overigens ziet Heger het slechts als een tijdelijke oplossing voor de DTM en bevestigt hij dat er een nieuwe formule moet komen. “Een compleet nieuw concept moet er voor de DTM worden ontwikkeld vanwege het huidige dilemma”, aldus Heger die niet gelooft in elektrische auto’s. “Ik denk niet dat elektrisch de fans veel interesseert, die de VLN-, GT Masters- en DTM-races al vele jaren bezoeken. Mijn mening is dat de ITR een concept moet vinden met brullende motoren, interessante silhouetten en ook privé of professionele teams een kans moet bieden om deel te nemen.”

Toekomst DTM elektrisch
Er zijn wel plannen, maar elektrisch lijkt toch ook niet de voorkeur van de fans te hebben

“Ons probleem is dat het lastig is om in de toekomst autosport na te jagen waarbij je afhankelijk bent van een fabrikant. Mede vanwege de politieke situatie, maar ook vanuit de kant van de fabrikant zelf. En dat is het punt waar de ADAC en de GT Masters een groot voordeel hebben tegenover de huidige DTM. Hoewel het auto’s heeft dat door fabrikanten zijn gebouwd, is de klasse is niet afhankelijk van diezelfde fabrikant.” Heger ziet echter niets in het gebruik van GT3-auto’s. “Ik denk het niet”, wanneer Heger naar de inzet van deze auto’s wordt gevraagd. “Als het ADAC-kampioenschap GT3’s gebruikt, dan moet de DTM een andere kant op om echt op te vallen.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS