Formule 1

Xclusief: Pirelli twijfelt over introduceren nieuwe C2-band na tussenkomen van F1-Commisie: �Ons hele plan moeten aanpassen�

SUZUKA - Pirelli Chief Engineer Simone Berra twijfelt over de invoering van de nieuwe Pirelli-bandencompounds voor het 2024 Formule 1-seizoen. Iedere coureur kon tijdens de eerste en tweede vrije training voor de Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka testen met de nieuwe C2-band die Pirelli volgend seizoen wil introduceren. Toch benadrukt Berra dat het niet betekent dat de ontwikkeling van de nieuwe compounds is mislukt.


Lance Stroll rijdt op de nieuwe C2-band naar buiten

Pirelli bevindt zich in een uiterst lastige positie. Ze worden namelijk gevraagd om twee 'nieuwe' bandencompounds te ontwikkelen voor het 2024-seizoen maar niet nadat de F1-commisie een stokje voor het afschaffen van de bandenwarmers stak. De Italiaanse bandenfabrikant moest hun ontwikkeling grotendeels aanpassen. Pirelli moet zich schikken in de wil en de wensen van de FIA en moet constant rekening houden met de feedback van teams. Berra benadrukt dat het introduceren van de compounds een proces van vallen en opstaan is geweest: "Het doel was om banden te introduceren die geen bandenwarmers meer nodig hadden. Onze kijk op de ontwikkeling veranderde na de F1-commisie eind juli. We hebben onze banden getest in Bahrein en ook in Barcelona. We waren meer gericht op de structuur van de band en hoe om te gaan met de lage druk door het niet gebruiken van de bandenwarmers. We behaalden echt goede resultaten en na de test in Barcelona begonnen we ons meer te richten op de nieuwe compounds, opnieuw met als doel zonder bandenwarmers", begint hij tegenover RaceXpress.

Na verschillende tests maakte de F1-commissie eind juli bekend dat ze het gebruik van bandenwarmers in ieder geval nog met een jaar wilden verlengen: "Toen moesten we weer ons plan aanpassen en besloten we na te denken over hoe we de huidige banden konden verbeteren", gaat Berra verder. Pirelli nam de beslissing om zich alleen te focussen op de C2- en de C4-band. Dat houdt in dat de overige banden hetzelfde blijven als dit jaar.


De banden weer veilig opgeborgen in de bandenwarmers


In een persbericht liet de Italiaanse bandenfabrikant weten dat 'de laatste evolutie van de C2-band meer grip zou moeten leveren dan de huidige C2-band en beter zou moeten passen tussen de C1- en de C3-band'. De test is op het circuit van Suzuka is onderdeel van het proces om de nieuwe bandencompound door de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile, red.) te laten goedkeuren. Na de tweede vrije training vertelt Berra: "We hebben feedback gekregen van de teams, we hebben veel gegevens verzameld en die moeten we in detail gaan bekijken. Maar uit de eerste analyse van zowel rondetijden als feedback van de coureurs hadden we gezien dat er geen grote verbetering was in de C2. (.) In dat opzicht was de test negatief, maar nogmaals, we moeten de gegevens nader onderzoeken", aldus de Italiaan.

Pirelli heeft tot 1 december om te beslissen of ze het de moeite waard is om een nieuwe bandencompound te introduceren voor volgend seizoen. Tijdens de Grote Prijs van Mexico, die in het weekend van 29 oktober staat gepland, mogen de coureurs een andere bandencompound aan de tand voelen. Dan geeft Pirelli ze de kans om de zachtere C4-band te testen. Vooralsnog voldoet de nieuwe C2-compound niet aan de verwachtingen, maar dit kan nog veranderen.

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!