Formule 1

Zelfs kippenvelmomentje Max Verstappen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 augustus 2023 10:40

Drie keer een uitverkocht huis en drie keer Max Verstappen als winnaar. De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort werd zondag andermaal een oranje feestje dat zelfs intenser werd beleefd dan in voorgaande jaren. Dat kon zonder enige twijfel worden toegeschreven aan de mix van Max, zon, regen en kippenvel-entertainment.

Koning Willem Alexander en Max Verstappen F1 Zandvoort


Op de uitpuilende tribunes van het CM.com Circuit Zandvoort waren 105.000 fans in een chaotische race getuige van weer een masterclass van Max Verstappen, die niet alleen de leiding in het klassement vergrootte maar zondag ook een record evenaarde. Net als Sebastian Vettel in 2013 heeft de Nederlander nu negen Grand Prixs achter elkaar gewonnen. De teller dit seizoen staat al op elf overwinningen, na dertien verreden Grand Prixs. Er volgen nog negen kansen voor de Limburger om te winnen.

Kippenvel
De derde titel in Zandvoort op rij van Verstappen werd luid bejubeld door de fans, die voor de race al behoorlijk werden opgewarmd door een pre-race show van André Rieu en zijn orkest en DJ La Fuente op de grid, dat zelfs bij Max Verstappen tot een kippenvelmomentje leidde.
De combinatie van klassieke muziek en opzwepende beats bracht niet alleen het publiek in een euforische stemming, maar ook de Koninklijke familie, die een bezoek bracht aan de Dutch Grand Prix. Rieu zelf was ook overdonderd door het enthousiasme. “Normaal krijgen we na het optreden een ovatie van het publiek, maar hier was het de hele tijd één groot feest.”

Compliment
Zelfs tijdens de natte onderbrekingen zorgden de bezoekers voor een uitzinnige sfeer. Die uitbundigheid werd later nog eens doorgetrokken naar de Fanzone, waar La Fuente, die vandaag ook de officiële Dutch Grand Prix song Lights Out lanceerde, het oranje feestje van een passende afsluiting voorzag. “Uniek voor Nederland en uniek voor de Formule 1”, meende sportief directeur Jan Lammers. “Onze fans laten zich niet door een plens water en onderbrekingen tegenhouden om er een geweldig feest van te maken. Ook mooi om te zien dat we vandaag onze doelstelling hebben gehaald om 98% van de bezoekers met duurzaam vervoer te laten komen. In vergelijking met zaterdag kwamen er op de racedag iets minder fans op de fiets, maar bleek het openbaar vervoer goed op de weersvoorspellingen te kunnen inspelen en die extra reizigers goed aan te kunnen. Dat is een compliment aan de NS en Connexxion waard.”

Zonnig
Op alle fronten ziet wat dat betreft de toekomst er ‘zonnig’ uit, aldus Lammers. Voor de komende twee jaren is de Dutch Grand Prix in Zandvoort gegarandeerd. De kaartverkoop voor die edities is inmiddels gestart. Omdat de vraag al twee jaar lang het aanbod overstijgt, maakt de Dutch Grand Prix gebruik van een aanvraag- en toewijzingsproces. Binnen de Formula One Group oogst de Dutch Grand Prix lof voor de aanpak in Zandvoort. CEO Stefano Domenicali liet, al voor de beelden van de feestende fans de wereld overgingen, in diverse media optekenen dat de Dutch Grand Prix “de toewijding laat zien om steeds maar weer de kwaliteit van het evenement te verbeteren en niet door de successen van Max achteroverleunt.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS