Interview Meindert van Buuren: "In het diepe gesprongen en er sterk uitgekomen"
Uitgegeven door Casper Bekking • 8 januari 2014 15:11
Als rookie, met slechts een testdag op een drijfnat Micky Mouse-circuit achter de rug, stapte hij in de 650 pk sterke Auto GP-bolide. Enkele dagen later volgde op het razendsnelle F1-circuit van Monza de vuurdoop. Een moedige maar gewaagde stap. Naarmate het seizoen vorderde toonde Meindert van Buuren aan de juiste keuze te hebben gemaakt. Meer en meer reed de jonge rijder uit Rockanje in de voorhoede, wat resulteerde in een – weliswaar afgepakte – zege in Mugello en een tweede plaats op Donington Park. RaceXpress.nl zocht de rookie op in het hoofdkwartier van zijn team MP Motorsport en sprak uitgebreid met hem.
“Pas in februari namen we de beslissing om in de Auto GP te stappen. Op dat moment had ik pas twee jaar Formule Renault 2.0 achter de rug. Het was dus een hele stap om in een auto met 400 pk meer te rijden. Voor het seizoen begon had ik slechts een testdag, op Adria. Dat is zo klein, net een kartbaan! Het voordeel was dat het regende, waardoor ik goed kon leren om te gaan met het vermogen. Een paar dagen later stond de eerste race op het programma, uitgerekend op het legendarische Monza. Op de rechte stukken realiseerde ik me pas echt hoe hard deze auto ging. We benaderden het als een opstartweekend waarin we veel wilden leren. Dat ging prima. Vanaf de volgende race in Marrakesh hadden we de opwaartse lijn te pakken en kreeg ik de auto steeds beter onder de knie. Ik finishte daar als zesde terwijl ik als laatste was gestart. En dat tijdens mijn debuut op een stratencircuit!”
“Het hoogtepunt volgde in Mugello, waar ik de snelste ronden reed en de zege pakte. Wegens het overschrijden van een witte lijn bij het uitkomen van de pitlane werd de overwinning afgepakt maar voor mijn gevoel was ik daar gewoon de terechte winnaar. Bovendien was dat weekend erg leerzaam: ik wist vanaf toen dat ik op kop kon rijden en dat ik me niet gek liet maken. Het is fijn om te weten dat jij, de auto en het team kunnen winnen. Daarna zijn we allerhande zaken gaan uitproberen en ontwikkelen. In Donington stond ik gelukkig nogmaals op het podium. Al met al ben ik super tevreden met het seizoen. Ik had weinig ervaring en weinig getest ten opzichte van de concurrentie. Om in zo'n korte tijd de auto te leren kennen en zo te presteren is gewoon super. Natuurlijk heb ik ook wel wat foutjes gemaakt maar ik ben tevreden.”
Uiteindelijk finishte Van Buuren als derde in het Under 21-kampioenschap en als negende algemeen: “Een prima resultaat, al zou ik zesde zijn geweest wanneer mijn zege in Mugello niet was afgepakt. We hebben bovendien een paar keer pech gehad dus de vierde of vijfde plaats in de eindstand was mogelijk geweest. Al met al is dit heel goed voor een rookie. Het doel voor 2014 is dus ook heel duidelijk: ik moet kampioen worden. De eerste post-season test is reeds verreden en dat ging heel goed. Kampioensteam Super Nova nodigde me uit en de tijden waren top. Ik heb nog geen keuze gemaakt voor welk team ik komend jaar ga uitkomen. Dit seizoen heb ik een supergoede band opgebouwd met MP. Het is natuurlijk heel gaaf om als Nederlander voor een Nederlands topteam te rijden maar we moeten bekijken welke kant het op gaat.”
De hoogtepunten van het jaar waren de podiumklasseringen, zo vertelde Van Buuren: “Mugello was fantastisch maar Donington was ook bijzonder. Dat was een heel raar weekend. We begonnen redelijk tijdens de drie uur durende tests. We bleken snel te zijn maar op nieuwe banden ging het telkens fout. Door een rode vlag en een hinderende Karthikeyan kon ik niet de piek uit de banden halen. Daardoor moest ik als elfde starten maar knokte me in race 1 op tot de achtste plaats. De laatste rondjes reed ik met een loszittend achterwiel. In de slotronde had ik tien seconden voorsprong maar die marge verdween als sneeuw voor de zon. Ik werd ingehaald en lag negende maar dook in de slipstream van de rijder voor me. Met een do-or-die actie, met twee wielen vol door het gras, pakte ik in de laatste bocht P8 weer terug! Dat was goed voor de pole in race 2. Ik wist dat de auto snel was en reed de gehele wedstrijd op kop, zes seconden voor mijn eerste achtervolger. Narain Karthikeyan stopte echter heel vroeg en had daardoor vrij baan. Per ronde was hij net iets sneller en daardoor kwam ik na mijn stop achter hem terug op de baan. Achter hem als tweede eindigen is geen schande en de champagne smaakte prima!”
Tijdens de eerste post-season test kwam Van Buuren in actie voor het kampioensteam Super Nova. Dat resulteerde in sterke tijden en topklasseringen: “Zij hadden me gevraagd voor deze test. Ik heb een goede band met MP maar zij begrepen dat ik graag eens voor het kampioensteam wilde rijden. De test verliep heel goed en dan kan je zien dat er potentie in zit. Mijn doel voor komend jaar is het winnen van de titel, daar moeten we voor gaan. Ik focus me puur op 2014 met de Auto GP dus ik ga geen andere klassen testen, tenzij er natuurlijk een hele mooie aanbieding uit de GP2 of World Series by Renault langskomt. Dat kan je niet weigeren, maar in principe gaat de keuze voor komend jaar tussen de Auto GP of Acceleration, het landenkampioenschap dat met dezelfde Auto GP-bolides rijdt. De twee kampioenschappen naast elkaar gaat niet werken want dan staan er in beide klassen te weinig auto's aan de start. Een van de twee gaat het mogelijk niet redden, dus in principe race ik in het overgebleven kampioenschap.”
In de wintermaanden en gedurende het raceseizoen houdt Van Buuren zich bezig met de verkoop van exclusieve horloges. "Met name in de winterperiode richt ik mij op de verkoop van horloges van het Zwitserse merk Rivaux. Dit is een perefecte combinatie met de racerij en mijn trainingsschema's."
“Ik wil mijn sponsors ontzettend bedanken voor hun steun: zonder hen kan je niks beginnen. Ook wil ik het team bedanken voor de goede auto en de goede kansen. We zijn met elkaar in het diepe gesprongen en komen daar heel sterk uit. Dat is heel goed, dan bouw je samen wat moois op. Het draait niet alleen om mij, het is een teamsport.”
Bezoek de website eens van Meindert van Buuren