SPECIAL - Jaguar Type 00-concept onthuld; grote doorbraak of kapitale blunder?
Uitgegeven door Peter Vader • 5 december 2024 04:02
Het gaat niet goed met de verkoop van je auto’s in een premium marktsegment, waar de verwachtingen van de klant hoog zijn. Je concurrenten zijn op één hand te tellen maar ze zijn bijna niet te passeren als het om verkoopaantallen gaat. Hun namen? Audi, BMW, Lexus, Mercedes en Porsche. Dus wat ga je doen om die verkoopaantallen omhoog te schroeven? Juist, een nieuw model op de markt brengen. Die aan de laatste stand van de techniek voldoet en die oogstrelend is. Zoiets realiseren is bepaald geen gemakkelijke opgave. Vooral niet als je Jaguar bent. Na jarenlang worstelen met een identiteitscrises heeft de legendarische autofabrikant besloten dat het tijd is om groot te gaan of naar huis te gaan. En met "groot" bedoelen we een ambitieuze sprong in het elektrische tijdperk, gemarkeerd door de onthulling van zijn Type 00 Concept, een coupé die een voorproefje geeft van Jaguars nieuwe designrichting. Het echte speerpunt van deze elektrische wedergeboorte zal echter een "elektrische vierdeurs GT" zijn, die pas eind 2025 zal debuteren.
Transformatie
Jaguar bevindt zich in een transformatie. De disruptieve marketing zorgt duidelijk voor ophef. Hoewel de auto onthuld zou worden tijdens de Miami Art Week, is de Type 00 enkele uren voor het evenement al ‘gelekt’ op het internet. En dat creëert alweer controverse. De klassieke aanpak lijkt de massa niet langer aan te spreken. Maar zal de durf van Jaguar beloond worden? Een terechte vraag van het Belgische magazine Gocar. Het antwoord van hetzelfde Gocar: “Laten we afspreken om te zien in 2026 of deze gewaagde zet zijn vruchten afwerpt.” Het is overduidelijk dat bij Jaguar de tijd rijp is voor verandering, na enkele jaren waarin het merk geen nieuwe modellen presenteerde. Voortaan worden de auto’s elektrisch aangedreven, geïnspireerd op kunst en gepositioneerd in het hogere segment met een gemiddelde prijs van 120.000 euro. Maar het is vooral de marketing die de auto's in de markt moet zetten.
Nieuwe identiteit
En het is vooral de ongebruikelijke marketing van de Jaguar-strategen die niet in goede aarde valt bij de traditionele klanten. De identiteit van het merk werd volledig opnieuw uitgevonden, met een nieuw logo, een nieuw lettertype en een reclamecampagne gebaseerd op diversiteit. Meer was er niet nodig om Jaguar als ‘woke’ te bestempelen en op alle sociale netwerken belachelijk te maken. Zo erg zelfs dat Rawdon Glover, managing director van Jaguar, klaagde over het “verachtelijke niveau van haat en intolerantie” waarvan zijn merk het slachtoffer is.
Totale breuk
Het eerste concept in de reïncarnatie, de Type 00, kon je ontdekken tijdens de Miami Art Week. Of het nu een slim georkestreerde marketingstunt was of een spijtige vergissing, tekeningen van de auto lekten uit op het web. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat dit nieuwe model een complete breuk met het verleden van het merk betekent. Het eerste model van een nieuwe generatie onderscheidt zich door zijn forse lengte van meer dan 5 m, zijn enorme motorkap en zijn naar achteren gerichte passagierscompartiment. De ‘onzichtbare’ A-stijlen vloeien over in het glasoppervlak, dat veel smaller wordt voor de dikke achterstijl.
Geen achterruit
Nog vreemder is de monolithische voorkant met twee zeer fijne koplampen. De wielkasten zijn groot om plaats te bieden aan de enorme velgen. Op de voorvleugels zitten panelen met het nieuwe merklogo en achteruitrijcamera's, want deze auto heeft geen achterruit. De achterkant is het minst geslaagde stijlelement. Het lijkt wel alsof een ventilatierooster de lichten verbergt. Na dit model, dat in 2026 op de markt komt, volgen een coupé en een ander afgeleid model.
600pk en 700km actieradius
De aandrijflijn heeft een vermogen van ongeveer 600pk en krijgt een grote batterij voor een actieradius van 700km. De klassieke aanpak lijkt de massa niet langer aan te spreken. Maar zal de durf van Jaguar beloond worden? Een goede vraag want voorlopig is er alleen nog maar kritiek op de nieuwe merkidentiteit. Toch kun je volgens AutoReview het vernieuwde merk Jaguar maar beter serieus nemen, want de Jaguar Type 00 belooft veel goeds. Alleen is het jammer dat er zo veel marketing poeha omheen zit.
De naam Jaguar Type 00 is trouwens verrassend simpel te verklaren: ‘type’ verwijst naar de iconische E-Type en dat is Jaguars goed recht. De eerste nul staat voor nul CO2-uistoot en de tweede nul laat zien dat dit de ‘nulste’ auto in Jaguars nieuwe modelreeks is. Je spreekt 00 uit als zero zero.
Opvallende vormgeving
De Type 00 is dus een voorbode van toekomstige Jaguars. Dit studiemodel leert ons dat nieuwe Jaguars opvallende vormen en proporties krijgen. Kijk niet raar op als de lange motorkap, de coupéachtige daklijn en de 23-inch (!) wielen terugkeren bij een productiemodel. De ontwerpers zijn ook heel trots op het raster met rode lichtstrips dat de achterkant siert …
Waarom heeft een elektrische auto zo’n lange motorkap nodig? Dat heeft-ie niet. Jaguar trekt zich expres niets aan van conventies – vandaar ook die slogan 'Copy Nothing'. Het merk wil aantrekkelijke auto’s maken voor mensen die van ‘dure spullen’ houden.
Met als gevolg dat de ene helft van het ontwerpteam meer bezig lijkt te zijn met het maken van kunst. De andere helft is dan weer zo praktisch en nuchter om de loze ruimte onder die motorkap te gebruiken om een opbergvak te creëren. In het scherm voor de bestuurdersdeur zit een luik.
Op de renders zie je hoe de bestuurder en berijder van elkaar worden gescheiden door een 3,20 meter (!) lange balk. Zelfs de twee beeldschermen moeten wijken voor deze muur van messing. Handig? Vast niet. Springt het in het oog zodra je instapt? Ongetwijfeld.
Indrukwekkend is-ie sowieso!
Je mag de Jaguar Type 00 lelijk vinden, maar indrukwekkend is-ie sowieso. Het is een vergissing om Jaguar af te schrijven op basis van de moeilijke huisstijl. Want het Britse merk gaat puike auto’s bouwen die gegarandeerd in het oog springen en die een indrukwekkende techniek hebben. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je ze lelijk vindt? Lelijk is nog altijd leuker dan saai. En een beetje beroering en actie in het EV-segment is meer dan welkom. Dus laten we afspreken om te zien in 2026 of deze gewaagde zet zijn vruchten afwerpt.
Bron afbeeldingen en video:Jaguar
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!