24H Dubai - Na 12 uur P1 voor Dinamic GT-Porsche, Red Camel-Jordans.nl in 992, Team CMR Ginetta in GT4 en Leipert in GTX
Uitgegeven door Peter Vader • 11 januari 2025 23:16
Halverwege de ‘20th Anniversary Michelin 24H DUBAI’, reed de Porsche 911 GT3 R (992) van Dinamic GT fier aan de leiding in de race onder de nachtelijke hemel op Dubai Autodrome, met een onvoorspelbare strijd om de suprematie tussen Porsche, BMW en Mercedes-AMG die tot aan de geblokte vlag zal woeden. Race één van de 24H SERIES Middle East Trophy heeft vast en zeker voor een geweldige strijd gezorgd, en ook voor een behoorlijk deel drama in alle klassen, gedurende de eerste 12 uur van de endurancerace met zijn indrukwekkende grid van 63 auto's - iets minder dan de helft van die in de headline GT3-klasse.
Bij de rollende start om 13:00 uur lokale tijd op zaterdag, ging Alexey Nesov er vanaf zijn pole position als een haas vandoor in de Pure Rxcing Porsche 911 GT3 R (992). Op de actie van Gabriele Piana, in de Pro-Am Winward Racing Mercedes-AMG GT3 EVO, was hij echter niet voorbereid toen ze zij-aan-zij de eerste bocht indoken. Er volgden nog een paar bochten, waarbij Piana er uiteindelijk brutaal vandoor ging hij binnen 10 minuten een voorsprong opbouwde van meer dan drie seconden op. De meest indrukwekkende start onder de koplopers in GT3 kwam eigenlijk van de Paradine Competition BMW M4 GT3 EVO met Toby Sowery aan het stuur. Hij sprong vanaf de achtste plaats op de grid - de pole in de Am-klasse - naar de overall top drie halverwege de eerste ronde.
In ronde zes lag Sowery op de tweede plaats voor de Pure Rxcing-auto, en werd hij gevolgd door de AlManar Racing by Team WRT BMW M4 EVO van Max Hesse. In ronde 18, na bijna 40 minuten in de race, passeerde Sowery Piana op slimme wijze en pakte hij de leiding van de race. Na zich door het drukke verkeer te hebben geworsteld kwam in de 20e ronde ook Hasse voorbij de Mercedes, waarmee hij op de tweede plaats terechtkwam om er daarmee een BMW M4 één-twee van te maken.
Met slechts een halve seconde tussen het leidende duo toen het einde van uur één naderde, deed Hesse zijn zet in ronde 28 door Sowery te passeren en begon hij van hem weg te rijden. In uur twee werd een Code 60-periode afgekondigd na een incident in de laatste bocht, waarbij de 992-klasse Nr990 JBR Porsche 911 GT3 Cup (992) betrokken was. Toen de race weer werd hervat, was er 30 seconden later opnieuw een Code 60 nodig.
In een poging om een plotseling vertragende Era Motorsport Ferrari 296 GT3 te ontwijken, maakte Frederic Jousset zwaar contact met de muur bij het naderen van bocht drie, in zijn Team Motopark Mercedes-AMG GT3 EVO. De race werd weer hervat halverwege het derde uur met Winward Racing aan kop in de Pro-Am-klasse, met Sergey Stolyarov aan het stuur, net voor Thomas Kiefer in de Dinamic GT Porsche.
Kort daarna passeerde Dustin Blattner de Porsche voor de tweede plaats in zijn Dragon Racing Ferrari 296 GT3 en verdreef hij Stolyarov snel van de leiding. Tegen het einde van het derde uur werden er opnieuw Code 60-vlaggen gezwaaid, vanwege puin op de baan, waarna bij hervatting van de race Blattner leidde voor Kiefer.
Toen de middag richting de avond ging, reden de twee BMW's, Al Faisal Al Zubair in de AlManar-auto en Simon Traves in de Paradine-auto, op de eerste en tweede plaats. Terwijl de laatste pitstopstrategieën werden uitgevoerd voor een nieuwe Code 60. Met de koplampen nu brandend, keerden de Porsches in het vijfde uur terug naar de top twee met Harry King die leidde voor Pure Rxcing voor Anders Fjordbach in de Dinamic GT-auto.
Daniel Harper reed als derde in de Nr777 AlManar Racing BMW, maar sprong al snel voorbij Fjordbach, toen er nog een Code 60 kwam om 18:00 uur lokale tijd - de Nr414 Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport van Ajith Kumar was gestrand bij de ingang van de pitstraat. Na de volgende hervatting had Loek Hartog in de Dinamic Porsche een kleine voorsprong op Harper, voordat de N414-auto meer problemen kreeg.
Deze keer bezocht Dominik Olbert bij bocht 10 de bandenmuur, wat nog een Code 60 tot gevolg had. Toen de actie weer werd hervat, bleven de belangrijkste kanshebbers op de GT3-overwinning in de race met elkaar in gevecht, met op een derde van de totaal af te leggen afstand hield Sowery de absolute leiding voor Paradine.
Er volgden meer Code 60-interventies, maar Paradine bleef aan kop, nu met Ahmad Al Harthy aan het stuur. Loek Hartog reed als tweede voor Pure Rxcing en viel met name de Optimum Motorsport McLaren 720S GT3 EVO op, die in de top zes terechtkwam na een gestage opmars.
Terwijl de GT3-podiumplaatsen voortdurend werden gewisseld vanwege verschillende strategieën toen om middernacht de zaterdag overging in zondag, ging de AlManar BMW na 11 uur aan de leiding, voor de Pure en Dinamic Porsches. Om 01:00 uur lokale tijd was het echter weer Dinamic die voorop reed met Klaus Bachler aan het stuur, voor Al Faisal van AlManar, voor Nesov van Pure, en voor de leider in de Am-klasse Al Harthy in de Paradine-auto en voor Piana in de Winward Mercedes.
992
In de 992-klasse maakte Paul Meijer optimaal gebruik van de geërfde pole position van SebLajoux Racing in zijn Nr992 Porsche 911 GT3 Cup (992). Hij reed voor de zusterauto van het team, die een gridstraf kreeg die hem twee plaatsen kostte. Daarachter reed de Nr909 Red Camel-Jordans.nl Porsche, terwijl Meijer een gezonde voorsprong opbouwde tijdens het eerste uur.
Rik Breukers reed aanvankelijk op de tweede plaats voor Red Camel-Jordans.nl, voordat Huub van Eijndhoven doorging in de Tierra Outdoor Racing by HWM-auto. Meijer bleef leiden tot het tweede uur en de Nr992-auto met Louis Perrot toen aan het stuur, had een aanzienlijke voorsprong van bijna anderhalve minuut na de vroege Code 60s.
Aan het einde van het vierde uur was de voorsprong teruggebracht tot minder dan 30 seconden en de Red Camel-Jordans.nl met Luc Breukers aan het stuur was weer op de tweede plaats beland. Zijn vader, Ivo, nam de rijderstaken over bij de volgende stop en nam de leiding in de klasse over.
Bij het naderen van het zevende uur was de Nr912-inschrijving van Tierra Outdoor Racing by HWM weer vooraan met de Ajith Kumar Racing by BKR Porsche als tweede met Mathieu Delry aan boord en met Fabian Danz als derde in de Red Camel-Jordans.nl-auto – maar de laatste kwam na acht uur weer vooraan.
Terwijl de zaterdagavond vorderde nam Tierra Outdoor Racing by HWM de leiding over in de 992-klasse met Jop Rappange op dat moment achter het stuur. Maar halverwege de totale raceafstand om 01:00 uur op zondagmorgen, ging Rik Breukers in de Red Camel-Jordans.nl Porsche aan de leiding in de 9992-klasse, voor Ralph Poppelaars voor Tierra Outdoor en Delry op de derde plaats. In de Am-klasse wist de Nr888 QMMF by HRT Performance-auto de SebLajoux Racing-auto met een klein verschil, voor te blijven.
GTX, GT4 en TCE-TCX
Brendon Leitch, Leipert Motorsport’s sterkwalificeerder in de GTX-klasse met de Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO, maakte een geweldige start van de race en was 24e algemeen te midden van vele, sneller geachte GT3-deelnemers aan het einde van de eerste ronde, voordat hij in een geweldig ritme kwam en de klasse al vroeg domineerde.
Tegen het einde van het derde uur zat JJ Song achter het stuur van de Leipert-auto, die indruk bleef maken. De IRC GT-auto van 111 Racing was oorspronkelijk de dichtstbijzijnde uitdager, nog steeds een dikke ronde achter de leider, maar niemand kon de strijd aangaan met de Leipert-Lamborghini die in de GTX-klasse halverwege de totale raceafstand aan de leiding ging met een voorsprong van 10 ronden. De Nr701 Vortex 2.0 reed toen op de tweede plaats met de IRC GT op de derde plaats.
Jeroen Bleekemolen nam bij de start al snel de leiding over van de GT4-klasse met zijn Nr 470 WS Racing BMW M4 GT4. De van pole gestarte Nr495 Ginetta G56 GT4 EVO van Lawrence Tomlinson zakte terug naar de vierde plaats. Ramez Azzam zorgde ervoor dat er twee BMW's vooraan reden, voor AGMC Racing by Simpson Motorsport, maar de Nr427 SRS Team Sorg Rennsport Porsche 718 Cayman GT4 RS ging uiteindelijk aan de leiding toen de eerste uren waren verstreken.
GT4
WS Racing keerde in het vijfde uur terug naar de kop van de klasse, in handen van George King, voor de Nr495 Team CMR Ginetta - nu met Nico Prost aan boord. Toen volgde er een drama in het zesde uur voor de Nr427-auto met Gero Bauknecht achter het stuur, toen hij geraakt werd door inhalende GT3-auto’s terwijl hij op de tweede plaats in de GT4-klasse. De touche resulteerde al kruipend in een terugkeer naar de pits vanwege schade aan de rechter voorkant.
SRS Team Sorg Rennsport deed uitstekend werk door de ophanging en besturing te repareren, waarna de Nr427 ging net voor het einde van het zesde uur weer in de race kwam. Team CMR leidde tot het zevende met Mike Simpson aan het stuur van de WS Racing BMW met onder andere Jeroen Bleekemolen.
Toen de race een derde van de afstand bereikte, sloeg het noodlot echter toe voor de Nr470 toen deze, met Emely de Heus aan het stuur, in vlammen opging. Team CMR's Ginetta handhaafde zich als leider in de GT4 en om 01:00 uur op zondagmorgen had de Nr495-auto een voorsprong van zeven ronden op de AGMC Racing BMW M4.
In TCE-TCX beleefde SRS Team Sorg Rennsport een goede start met Yutaka Seki, die zijn Porsche 718 Cayman GT4 CS (Type 982) bestuurde en zich nestelde voor de zich op de pole gekwalificeerde Cupra TCR DSG van Lutz Obermann van AsBest Racing. De Nr127 domineerde tijdens de openingsuren, ondanks de verschillende, en bleef gedurende de avond gestaag doorrijden.
Vlak voor 23:00 uur lokale tijd ging alles echter mis toen de Cayman, die met Yasuhiro Misashi aan het stuur een paar ronden voor lag, in bocht zeven in de problemen kwam en de auto terug naar de pits moest. Dit opende de weg voor AsBest Racing om de leiding in de klasse te claimen met zijn Nr101 Seat Leon Cup Racer.
De race gaat door tot aan de finish op zondag 12 januari om 13:00 uur lokale tijd. Blijf op de hoogte van alle actie via het bericht met de link op RaceXpress en op het officiële YouTube-kanaal van de 24H SERIES of bezoek www.24hseries.com
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!