Autocoureur Joey Alders debuteert in Asian Formula Renault Series: "Alles in een stroomversnelling"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 februari 2019 13:57
Waar een test al niet toe kan leiden! Een paar weken geleden verbrak autocoureur Joey Alders het baanrecord van de Formule Renault 2L in Zhuhai, maakte prompt zijn F3-race-debuut en kreeg een contract aangeboden voor de Asian Formula Renault Series. Het 19-jarige talent uit Anna Paulowna gaat met het team van Black Art deelnemen aan de Aziatische versie van het Formule Renault 2L-kampioenschap.
Het kampioenschap bestaat uit zes race-weekeindes waarvan twee keer een race op het circuit van Zhuhai en twee keer op het circuit van Sepang. Ook staat er een race op Ningbo International Circuit op het programma en één op het Shanghai International Circuit.
“Ik heb er ontzettend veel zin in om aan het seizoen van de Asian Formula Renault Series te beginnen”, aldus een fanatieke Joey. “Het team was erg enthousiast toen ik het bestaande ronderecord verbeterde. Het wilde graag dat ik namens hen zou uitkomen in het kampioenschap. Na de test eerder dit jaar kwam alles in een stroomversnelling.”
Voor Joey geldt de Asian Formula Renault Series als een nieuwe uitdaging met auto’s die sneller zijn dan de Formule 4-bolide waarin hij vorig jaar racete. “En deze auto past bij mijn rijstijl. Hij heeft veel meer downforce dan de Formule 4 waarin ik vorig jaar reed en ik hoop hier veel te leren en mooie prestaties neer te zetten. Het voelt allemaal goed bij Black Art. De communicatie is goed, alles is netjes verzorgd. En dat het team na de eerste test zo enthousiast was, heeft ook meegespeeld in onze beslissing dit avontuur aan te gaan.”
Vanwege zijn indrukwekkende test, toen hij voor het eerst in een Formule Renault 2L-auto reed, bood teambaas Bill O’Brien van Black Art Joey meteen een race aan in de Formule 3 Asia. Alders werd zonder ook maar een meter te hebben getraind voor de leeuwen gegooid in een F3-auto. Hij deed het op circuit van Sepang in Maleisië keurig met drie top tien-finishes. Hij was sneller dan zijn twee teamgenoten, die al F3-ervaring hadden. Ook was hij net zo competitief als bijvoorbeeld Christiaan Lundgaard, die al Formule Renault-ervaring heeft en ook zijn F3-debuut maakte.
“Ik had nog nooit in een F3-auto gereden. Elke sessie ging ik sneller. We bekeken de data en dan paste ik de informatie die dat opleverde toe in de volgende sessie. Het raceweekend op het circuit van Sepang was vet, maar wel warm. Het is een technische en zware baan. Dat komt mede door de enorme hitte, maar ik ben in shape.”
Nu het management van Alders en hun coureur hebben besloten in het Aziatische Formule Renault-kampioenschap te gaan rijden, is hij nog op zoek naar bedrijven die de Aziatische markt op willen en daar meer naamsbekendheid willen vergaren. “Ik zoek nog funding, zoals Nederlandse bedrijven die een binding met Azië hebben.”