FOTO'S - Een klinkende en dubbele overwinning voor WRT en BMW in de IGTC-Kyalami 9 Hour + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 27 februari 2023 12:00
BMW heeft met WRT zijn eerste Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli-overwinning sinds 2020 behaald nadat Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor en Charles Weerts op zaterdagavond een Team WRT één-twee naar huis brachten bij de ‘Kyalami 9 Hour’. De #32 M4 GT3 passeerde de zwart-wit geblokte vlag met een voorsprong van 1,7 seconden op de zusterauto, die werd gedeeld door Philipp Eng, Augusto Farfus en Maxime Martin. Het was een miniem verschil, nadat Van der Linde zijn voorsprong zag weggevaagd vanwege een late Safety Car-periode. De Audi van Tresor Attempto, bemand door Mattia Drudi, Ricardo Feller en Patric Niederhauser, completeerde het podium met nog eens slechts 1,3 seconden achterstand op de nummer twee.
Het was BMW's eerste intercontinentale overwinning sinds Farfus en Van der Linde vier seizoenen geleden ook zegevierden in Zuid-Afrika. WRT maakte daarmee een einde aan een IGTC-verliesreeks die terugging tot de Suzuka 10 Hours 2019, waar Dries Vanthoor ook deel uitmaakte van de winnende Audi-line-up. Tresor Attempto's tweede R8 LMS GT3 eindigde als vierde overall in de handen van Alex Aka, Dennis Marschall en Markus Winkelhock, mede dankzij het probleem met de versnellingsbak van de GruppeM Racing-Mercedes. De rijderscombinatie Maro Engel, Mikael Grenier en Raffaele Marciello werd door het mankement een podiumplaats ontzegd.
Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor en Charles Weerts glorieuze winnaars!
In plaats daarvan was het SunEnergy1 van de inschrijving van SPS, die het grootste deel van de IGTC-punten van Mercedes-AMG scoorde met zijn vijfde plaats. De auto gedeeld door Kenny Habul, Jules Gounon en Yannick Mettler won de Pro-Am-klasse van het evenement, eindigde als derde van de Intercontinental-inschrijvingen en won de IGTC's Independent Cup. Andere reeds behaalde resultaten hebben er ook voor gezorgd dat Habul en Gounon hun voorsprong in het overall rijderskampioenschap behouden, met drie punten voorsprong op Van der Linde, Vanthoor en Weerts. Door een-twee van BMW komen ze nu op gelijke hoogte met Mercedes-AMG aan de top van het constructeursklassement.
WRT toonde zich strijdlustig maar nooit hardvochtig nadat het kort na de start de controle overnam van GruppeM, ondanks het feit dat Farfus en Van der Linde de tweede plaats verwisselden in bocht 1 in de eerste ronde. De thuisfavoriet stond na acht minuten weer op voorsprong met behulp van teamorders, voordat hij op jacht ging en Maro Engel passeerde door de Jukskei Sweep nadat de race een kwartier oud was. Farfus reed ook voor de Mercedes-AMG toen de eerste reeks pitstops net na het uur begon. Maar hoewel #33 regelmatig in de buurt kwam van #32, was er nooit enige serieuze dreiging van een verandering van voorsprong tussen de twee WRT-inschrijvingen. Ze bleven niet meer dan vier seconden van elkaar verwijderd tot ongeveer de halve afstand van de wedstrijd.
Daarachter begon de race van GruppeM langzaam uit elkaar te vallen dankzij een radioprobleem, waardoor Grenier met zijn team moest communiceren via een combinatie van het pitbord en de richtingaanwijzers van zijn Mercedes-AMG. Maar het werd nog veel erger toen een versnellingsbakprobleem de auto beperkte tot de versnellingen nummer drie, vier en vijf. Dat zorgde er grotendeels voor dat beide Audi's de Canadees in het vierde uur passeerden. Het probleem verergerde toen Engel weer aan boord klom en er uiteindelijk toe leidde dat de auto vijf of zelfs zes seconden langzamer ging. Het team haalde 70% afstand om geklasseerd te worden en IGTC-punten te scoren, voordat het effectief moest opgeven.
Naarmate de avond naderde, leek het erop dat Audi de BMW's zou kunnen uitdagen. Aka signaleerde het potentieel van Tresor Attempto door de snelste ronde neer te zetten, terwijl Feller op Farfus inhaalde. Toen de duisternis echter viel, voerden de M4's hun tempo op en het duurde niet lang voordat # 32 en # 33 weer vrij konden doorrijden.
De race leek inderdaad af te stevenen op een afgemeten finish, toen Van der Linde de leidende auto overnam van Vanthoor, die een voorsprong van 20 seconden op Martin had opgebouwd, mede dankzij de snelste ronde van de race. Dat was totdat de Mercedes-AMG van Stradale Motorsport zichzelf zag stranden nabij de mijnschacht, wat een Full Course Yellow en de daaropvolgende Safety Car-periode noodzakelijk maakte. Plots was de Top-3 een seconde van elkaar verwijderd toen het racen werd hervat met nog 20 minuten te gaan. Maar terwijl Niederhauser, op oude banden, niet het tempo had om de uitdaging aan te gaan, zat Martin aanvankelijk Van der Linde dicht op de hielen, voordat de Zuid-Afrikaan foutloos wegreed om zijn tweede IGTC-overwinning op eigen bodem aan boord van een BMW te claimen.
Verderop hielp de combinatie van snelheid en foutloze prestaties van alle drie de coureurs en pitcrew het SunEnergy1-team aan een welverdiende Pro-Am-overwinning voor de Porsche van Grove Racing en de Mercedes-AMG van de SPS-autosport. Habul zette geen voet verkeerd op weg naar maximale IGTC Independent Cup-punten, terwijl Mettler's snelheid ervoor zorgde dat hij al vroeg in de race twee snelste ronden neerzette. Het resultaat zorgt er ook voor dat Bathurst-winnaars Gounon en Habul hun overall-leiding in het kampioenschap behouden, zij het nu voor Van der Linde, Vanthoor en Weerts.
Een vroege lekke band wierp Grove Racing ver terug. Maar het vader-zoon-duo Stephen en Brenton vochten terug met de hulp van Earl Bamber om SPS's Miguel Ramos, Reece Barr en Luca Stolz te verslaan in de strijd om de tweede plaats in de Pro-Am-divisie. Brentons opportunistische zet op Barr in het drukke verkeer met nog iets meer dan een uur te gaan, zou achteraf doorslaggevend blijken te zijn.
Stradale's Charl Arangies, Arnold Neveling en Clint Weston scoorden ook hun eerste IGTC-punten op de achtste plaats algemeen, één plaats voor GruppeM's hobbelige maar uiteindelijk toch geklasseerde inschrijving, terwijl Marius Jackson, Mo Mia en Kwanda Mokoena van MJR Motorsport de Top-10 completeerden. De Kyalami Supercup voor deelnemers die alleen het openingsuur betwisten, werd gewonnen door Mikaeel Pitamber van NGK Pablo Clark Racing, die Sun Moodley (BigFoot Express Racing) en Joseph Ellerine (MJR Motorsport) versloeg.
Na twee races binnen een maand in Australië en Zuid-Afrika, neemt de Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli, kortweg IGTC, nu een welverdiende pauze voordat het kampioenschap wordt vervolgd met het hoogtepunt van het seizoen, de CrowdStrike 24 Hours of Spa van 29 juni tot en met 2 juli 2023!
Uitslag Intercontinental GT Challenge Kyalami 9 Hour 2023:
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formule 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!