Senna van Soelen blikt terug op de pech van Assen, maar ook op zijn hoogtepunt van 2023: de zege op de Norisring
Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 november 2023 18:52
Autocoureur Senna van Soelen (18) uit Oostvoorne leidde tot aan de laatste race het kampioenschap in de BMW M2 Cup, maar helaas viel het niet zijn kant op. In de finalerace op het TT-circuit van Assen moest de talentvolle rijder opgeven met een afgebroken linker voorwielophanging. Ook kwam Senna dit seizoen in actie in het competitieve Duitse M2 kampioenschap. Daarin was zijn zege op de Norisring het hoogtepunt. Op het Duitse stratencircuit reed ooit Max Verstappen zich in de kijker. Dit jaar was het Van Soelen die zijn raceskills toonde op de verraderlijke piste. Na een ongelooflijke inhaalrace won hij.
Senna heeft een druk seizoen achter de rug. Zo reed hij niet alleen in de BMW M2 CS Cup in Nederland, België en Oostenrijk, maar maakte hij ook furore in het Duitse M2-kampioenschap. Het raceseizoen begon op het Noord-Hollandse circuit van Zandvoort, waar Senna onder een waterig zonnetje zowel de pole position scoorde alsmede twee overwinningen pakte: “We zagen dat de snelheid gewoon super was. Het kampioenschap werd toen al realiteit.”
Tot aan het laatste weekend in Assen tijdens de Supercar Madness leek het achttienjarige talent de grootste kanshebber op het felbegeerde kampioenschap. Tijdens een extra testdag op donderdag merkte Senna op dat de snelheid geen probleem was: “Tijdens de kwalificatie voor de races reed ik de allersnelste tijd en mocht ik alle drie de races op de eerste positie starten.”
“Het was wel gokken hoor”, begint hij over de eerste race van het weekend. “De omstandigheden waren verraderlijk en nat. We gingen voor de regenband, maar we zagen dat de baan heel snel opdroogde. We konden niet meer wisselen naar de slicks en toen ben ik als derde geëindigd. Ik hield mijn concurrenten Gianni van de Craats en Sen Roodenburg wel achter me.”
In de tweede race had Senna een bloedstollend gevecht met Dante Rappange, maar kon hij niet te veel risico nemen, de punten waren hard nodig: “Ik durfde niet te veel risico te nemen, omdat er zoveel op het spel stond. Het was een leuk gevecht met Dante en we bleven tot de laatste ronde op elkaar bumper zitten.” Senna kwam als tweede over de eindstreep, maar ging de laatste race van het seizoen in met vijf punten op zijn grootste concurrenten.
Met gespannen gezicht en volle focus begonnen de kampioenschapskandidaten aan de bepalende race van het seizoen. Door een probleem bij de start viel Senna terug van P1 naar P3. Toen hij zijn teamgenoot Van de Craats wilde inhalen, raakten ze elkaar minimaal. Toch brak de hele linkervoorkant van Senna af en viel hij uit: “Het is zwaar, het is jammer en ik had het er moeilijk mee. Toch moeten we door met onze missie”, zegt Senna met opgeheven hoofd.
Alhoewel Senna de snelste coureurs in het veld was, had hij het geluk niet altijd aan zijn zijde: “We hebben eigenlijk het hele seizoen aan de leiding gelegen van het kampioenschap. Toch heb ik ook veel pech meegemaakt. Zo begaven tijdens de race in Zolder ineens mijn remmen het ineens. Tel daar mijn uitvalbeurten in Zandvoort en Spa-Francorchamps bij op en heb ik al 72 punten verloren, terwijl mijn concurrenten extra punten scoorden. Ik heb dit jaar met mijn ogen gezien hoe hard racen kan zijn. Daar heb ik veel van geleerd. Alhoewel we het seizoen niet eindigen zoals we hadden gehoopt, denk ik dat ik een sterkere coureur ben geworden en kan ik nu beter omgaan met tegenslagen. Alles wat ik heb meegemaakt neem ik mee in mijn rugzak voor in de toekomst. Ik heb dit jaar in de Benelux gereden en in het Duitse kampioenschap. Het cupracen blijft een vak apart en het was jammer dat in het Duitse kampioenschap er toch wel verschil zat in de auto’s, waardoor je niet altijd het volledige talent kon laten zien.”
Ondanks alles liet Senna zich ook in Duitsland van zijn beste kant zien. Als één van de jongste coureurs liet hij op de Norisring een grote indruk achter: “De race daar was echt mijn mooiste autosport ervaring. Ik werd in de tweede bocht in de rondte getikt en viel ik ver terug.” Senna herpakte zich snel en reed met het mes tussen de tanden van voren. “Dat was echt heel gaaf, ik was daar was echt ‘on fire’”, zegt hij met een brede glimlach. “Gelukkig was er een Safety Car, waardoor ik de aansluiting met de groep weer kreeg. Ik vocht me helemaal naar voren en nam in de allerlaatste bocht de leiding over. Dat ik toen nog won, dat was zo’n geweldige ervaring.”
Naast een voortreffelijke autocoureur is Senna druk bezig met zijn studie. In Roosendaal volgt hij op het Johan Cruijff College, een speciale school voor topsporters, een studie topsport en business. Hij zit nu in het tweede jaar en moet nog één jaar afronden: “Het is een geweldige studie. Het geeft me de vrijheid om zowel in de sport als in het zakenleven te groeien en dat is top!”
De coureur van Bas Koeten Racing is zijn team enorm dankbaar voor alle lessen die hij dit jaar meekreeg: “Ik heb zoveel geleerd, waardoor ik nu sta waar ik sta. Er zijn veel positieve punten geweest dit seizoen en ben ik overal sterken van geworden. Daarnaast wil ik mijn ouders bedanken voor hun steun en ben ik mijn sponsoren veel verschuldigd. Zonder hen had was dit allemaal niet mogelijk geweest. Ik ben mijn sponsoren heel dankbaar dat ik mijn sport kan uitoefenen. Nu verschuift de volledige focus naar volgend seizoen, dan gaan we knallen!”
Senna van Soelen wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
Renovo
Jan-Hein Alkemade
Absolute Motors
Hotek
GP Products
Lambert&Company
Bakker Bouw
Lavista
Koel Vrieshuis Reimerswaal
Textaafoam
Baron Rum