En dat is twee uit twee in twee weken: Cees Muys pakt weer een NK-zege op het circuit van Kerpen!
Uitgegeven door Bas Kaligis • 27 juni 2024 02:44
KERPEN – Cees Muys en Kerpen, dat is een goede combinatie, zo bewees het jonge karttalent zondag weer. Twee weken na zijn overwinning in het prestigieuze NK Mini 60, denderde hij opnieuw naar de overwinning. Ditmaal was de negenjarige geweldenaar uit Heteren overtuigend de beste in de Rotax Max Minimax-klasse. Tijdens de vijfde ronde van het NK va Chrono Karting pakte hij het maximaal aantal punten door beide races te winnen.
“Dit was lekker. Dit was goed. Dit hadden we even nodig. Voor de punten. De vorige ronde van het NK was ik vijfde door pech”, zei een tevreden lachende Cees direct na de finale. Met twee keer winst in twee kampioenschappen op Kerpen had hij dan ook alle reden om tevreden te zijn.
Bovendien won hij in twee verschillende klassen op het Duitse kartcircuit na zijn zege bij de Mini 60 vorige keer. Wie weet wat er de komende jaren nog meer voor Cees in het vat zit, want het was in Kerpen waar F1-legendes Michael Schumacher en Sebastian Vettel de basis legden voor een zeer succesvolle racecarrière.
“Volgens mij gaan we de goede kant op”, zei Cees. Een understatement van jewelste natuurlijk. Sinds hij dit seizoen op een kart van Birel rijdt, gaat het in hoog tempo vooruit voor de talentvolle Gelderlander. “Ja, de Birel ligt sowieso heel goed, het hele seizoen al. Wel zijn de remmen van de Birel heel anders dan ik gewend was. Ik moet er veel harder remmen. Nu kan ik er goed mee vooruit. Daarnaast helpen Menno en Jaco (Paauwe van team Paauwer Racing, red.) me heel goed.”
Al vanaf zijn eerste meters op de Duitse piste bouwde Cees aan een topweekeinde. “In de trainingen zat ik er goed bij, reed steeds bij de snelsten. In de kwalificatie was ik vierde op 0.063 seconde achter de nummer één. Daar was ik wel tevreden mee. Ik dacht: ‘het komt wel goed in de races’. En dat kwam het ook.”
In de eerste race als vierde gestart toonde hij al snel over een superieure snelheid te beschikken. Hij slokte de drie rijders voor hem één voor één op en reed daarna onbedreigd naar de overwinning. “Ik had op een gegeven moment 2.5 seconden voorsprong. Dat was wel goed. Maar toen kwam er een code slow en kwam iedereen weer bij elkaar. We zijn onder code slow gefinisht en ik heb zo gewonnen.”
Hij kon zodoende vanaf poleposition de finale starten. Opnieuw stond er geen maat op Cees. Hij claimde linea recta de koppositie en gaf die in het vervolg nooit meer af. Toch was Cees niet helemaal tevreden. Sterker nog, ook al had hij die ‘gewoon’ gewonnen, noemde hij die race ‘iets minder’. Hoe dat zo dan, Cees? “Ja, ik heb de race nog steeds gewonnen, maar ik had minder voorsprong dan in race één.”
Over ambitie gesproken… Die zit bij Cees dus wel snor. Wat dat betreft: tijdens de zesde ronde van het NK staat een ticket voor deelname aan de Grand Finals op het spel. Dat is het jaarlijkse officieuze WK voor Rotax Max-rijders. Het spreekt voor zich dat Cees daar net als vorig jaar naartoe wil. “In Eindhoven worden de tickets vergeven tijdens de volgende ronde van het NK. Daar gaat het om. Dat ticket wil ik echt heel graag winnen!”
Cees bedankt Menno en Jaco Paauwe, Toos, zijn vader en moeder en zijn zus en zijn sponsoren.
Cees Muys wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Autobedrijf J. Muys, Auto Stuart Elst, Opel Dekker Krimpen, Rekro Auto’s Veenendaal, Dutch Vans en IGA Automaterialen Heteren.