Karttopper Enzo Bol maakt het karwei vakkundig af en grijpt zijn eerste Nederlandse titel! "Fantastisch jaar”
Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 november 2023 07:30
GENK – Na meerdere podiumplaatsen in eerdere jaren bekroonde racetalent Enzo Bol zondag een uitstekend seizoen met zijn eerste Nederlandse titel! De vijftienjarige coureur uit Bergschenhoek werd op het circuit van Genk tweede in de finale en was daarmee onbereikbaar geworden voor de concurrentie in de Rotax Max DD2-klasse.
“Het was een fantastisch jaar”, zei een uitgelaten Enzo. “Dit is mijn eerste titel. Ik ben vaker dichtbij geweest, heb de afgelopen zes jaar vier of vijf keer op het podium gestaan in het NK. Ik ben blij dat ik nu de titel gepakt. En zeker ook met de manier waarop. Ik ben dit seizoen in alle races echt snel geweest.”
De zesde en laatste ronde van het NK van Chrono Karting van afgelopen weekeinde was daarop zeker geen uitzondering. Het weekeinde begon al goed met de derde plaats in de kwalificatie. Daarna werd de coureur van topteam SP Motorsport in de prefinale knap tweede.
Goed voor weer veel punten. Nu kwam het erop aan in de finale, wist Enzo. “De start was wat rommelig en liet ik een gaatje. Ik heb daarna gejaagd, ik kwam nog dicht bij de nummer één maar die hield zijn hoofd koel.”
Dat hij de finale niet won, was hooguit jammer. Eigenlijk deed het er ook niet toe, want de tweede plek was ruimschoots voldoende voor het kampioenschap. Enzo: “Ik was enorm blij, wat logisch is. Eerst zonk het niet in. Dat kwam pas tijdens de ereronde met de Nederlandse vlag. Dat was een echt mooi moment. Ik had er altijd al op gehoopt dat te kunnen bereiken.”
Enzo kart inmiddels al twaalf jaar. Hij begon namelijk al op zijn derde (!) met de sport. “Dat was bij Race Planet”, herinnerde hij zich nog vaag, “samen met Sam van Voskuilen (ook een coureur in het NK, red.). Ik vond het enorm leuk. Ik ben daarna in de Dolphins gaan rijden in Lelystad. Daar heb ik het karten een beetje geleerd. Later ben ik doorgestroomd naar de Parolin Rocky.”
Hij vervolgde: “Na een paar jaar zijn we naar de tweetaktkarts gegaan. Daar heb ik enorm veel geleerd van Hugo van der Ham van Hugo Motorsport in de Minimax-klasse. Later ging ik bij JJ Racing bij de Junioren rijden. Uiteindelijk ben ik voor de DD2-klasse bij Stan (Pex, teameigenaar van SP Motorsport, red.) terechtgekomen die me ook heel veel heeft geleerd en me altijd goed materiaal heeft gegeven. Hij ziet alles, tot in detail.”
Dat Enzo samen met Sam op zo’n jonge leeftijd al in een kart werd gezet, had alles te maken met de hobby van hun vaders. “Zij hebben samen een bedrijf”, zei Enzo. “Ze zijn ook samen gaan racen als hobby en zeiden op een gegeven moment: de kinderen moeten het ook maar een keer proberen. Nu rijden we allebei tweetakt.”
Inmiddels twaalf jaar ouder kan hij met genoegen terugblikken op al die jaren in de kart. Dat hij nu een Nederlandse titel te pakken heeft, noemde Enzo ‘heel bevredigend’. Hij is dit seizoen sowieso zeer succesvol. Zo werd hij knap tweede in het Europees kampioenschap DD2, in een deelnemersveld met zeer sterke en ervaren rijders op nieuwe circuits als Ostricourt en PFI. Hij moest in de titelstrijd alleen Martijn van Leeuwen, vorig jaar wereldkampioen DD2, voor zich dulden, maar versloeg tegelijkertijd wel andere Europees en wereldkampioenen. Daarnaast werd hij tweede in het BNL-kampioenschap achter zijn teammaat Tom Braeken.
Veel heeft hij te danken aan Stan Pex, zei hij. “Hij leert me heel veel. Stan is de beste teambaas die ik ooit heb gehad. Hij heeft me niet alleen geleerd hoe ik moet rijden, maar ook hoe ik moet racen. En het materiaal is er echt geweldig, zowel op motorisch vlak als de karts van Kart Republic. Die zijn fenomenaal.”
Dat moet leiden tot een topresultaat tijdens zijn laatste race van het seizoen, de Grand Finals. Het jaarlijkse WK voor Rotax Max-rijders wordt begin december in Bahrein gehouden. Als hij daarvan terug is, wacht Enzo overigens nóg wat moois. Dan begint hij bij SP Motorsport aan een nieuw avontuur: racen in een KZ-kart. “Ik kijk naar allebei heel erg uit!”
Enzo bedankt Stan Pex, zijn monteur Nacho, zijn vader, moeder, zus opa en oma en Rico voor de motoren en het hele team van SP Motorsport.
Enzo Bol wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Bol en Van Voskuilen, Asbolt en Mad Cars.