Karttalent Kasper Schormans snelt als rookie op EK KZ2 naar topklassering en derde plek in EK-stand!
Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 juli 2024 13:38
ALCANIZ - Karttalent Kasper Schormans heeft opnieuw op een uitzonderlijke manier van zich doen spreken in de KZ2-klasse. De net vijftienjarige debutant in deze prestigieuze schakelcategorie werd zondag tijdens het FIA Europees kampioenschap in Alcaniz zeer knap derde in de overall resultaten. Daarbij speelde het extra tot de verbeelding omdat hij tot de jongsten van allemaal behoord in een deelnemersveld van maar liefst 91 rijders.
Om het geheel nog fraaier te maken: Kasper staat nu derde in de tussenstand van de titelstrijd die begin september zijn beslag krijgt op het circuit van Val Vibrata in Italië. Daar was hij uiteraard trots op. “Ik had het bijna niet beter kunnen wensen in mijn debuutseizoen.”
Kasper wordt daarbij ondersteund door de SODIKART-fabriek. Dat werpt overduidelijk zijn vruchten af. “Het gaat ieder weekend beter. Maar dat het zo goed gaat, hadden we niet durven hopen. Zeker ook omdat ik heel jong ben ten opzichte van de rest. De winnaar van afgelopen weekend reed al KZ toen ik 6 jaar was. De stap naar KZ was ook wel een grote stap, maar het gaat megagoed.”
Dat bewees hij afgelopen weekeinde opnieuw met zijn geweldige optreden in Spanje. “Het is een supergoed resultaat voor mij en het team. We hadden wel verwacht te kunnen meedoen in de top, maar de kwalificatie ging niet echt zoals verwacht. Zeker omdat ik in 5 vrije trainingen 1e was. Ik was in de kwalificatie zesde in mijn groep.”
Dat was een kleine tegenvaller omdat Kasper in zijn snelle ronde lang heel goed onderweg was naar de pole in zijn SODIKART. “Ik had paars in de eerste en tweede sector (snelste sectortijd van iedereen, red.)”, legde het Limburgse talent uit, “maar ik werd opgehouden in de derde sector. Dat kostte me twee tienden van een seconde, en ik was uiteindelijk zestig duizendsten langzamer dan de pole.”
Niettemin wist Kasper dat het met zijn snelheid wel goed zat en dat hij rustig moet blijven. Dat bleek vervolgens ook in de vijf heats. Daarin werd hij achtereenvolgens knap tweede, derde, tweede, zesde (Kasper had een crash aan het begin van de race en moest terugkomen van dertien) en vijfde.
Door het cumulatieve resultaat van de heats mocht Kasper de superheat van de vierde plaats starten. “Helaas had ik in die race een probleem met de schakelpook. Soms was het daardoor moeilijk schakelen, maar door een supergoede start ben ik nog tweede geworden. Zonder dat probleem met de schakelpook hadden we zeker voor de winst kunnen gaan, maar het was een goed resultaat, ik wilde voorkomen dat ik een uitvalbeurt kon krijgen.”
Hoe dan ook, zijn klinkende resultaat betekende dat hij de finale op de zesde plaats mocht beginnen. “Dat ik bij de start van de finale voorin stond, was zo mooi. Ik reed daarna een goede race, maar het was ook de moeilijkste race van het weekend. Ik had in ieder geval een goede start en pakte meteen een plek.”
“Helaas verloor ik weer een plek in bocht drie en lag ik dus weer zesde. Gelukkig was ik in het begin van de race heel snel en ging ik naar vier. Door te vechten met anderen waren we de nummer één en twee kwijtgeraakt en mijn snelheid was niet goed genoeg. De bandenspanning was net iets te hoog, en de setup was niet optimaal. De piek in de banden kwam namelijk iets te snel. Daardoor was ik in het begin wel heel snel, maar later zakte het tempo een beetje in.”
Door zijn aanhoudende topresultaten valt Kasper als jonge rookie (vorig jaar nog Nederlands kampioen Rotax Max Junior) extra op, er zijn maar weinig rookies geweest in het verleden die in deze klasse, direct meevechten voor de topposities. Inmiddels staat Kasper zevende op de gecombineerde KZ1 en KZ2 wereldranglijst van de FIA en is hij eerste rookie. Hoe het kan dat hij meteen zo sterk rijdt? “CPB heeft gekozen om alle WSK-wedstrijden te rijden waarin ook alle KZ1 rijders meedoen. Daar heb ik heel veel van geleerd, daarnaast kijk ik heel veel races, data, onboards en race ik heel veel uren op de simulator.” Waar alles toe moet leiden, laat zich raden: “Ik droom van autosport, formuleauto’s. Dat staat wel vast!”
Kasper Schormans bedankt zijn ouders, team CBP Sport, Sodi Kart, zijn monteur Tony Lavenant, Florent en Paul Bizalion, Flavio Sani, WIJ Makelaars en Wolfs Management Consultancy.