Column Tom Coronel: “De eerste krachtmeting met de concurrentie was pijnlijk”
Uitgegeven door Casper Bekking • 6 februari 2014 10:36
Tom en Tim Coronel zijn twee van de meest bekende en gewaardeerde Nederlandse autosporters. De ene laat zich zien op het asfalt, de andere raast door het zand. RaceXpress.nl heeft de sympathieke gebroeders als columnist waardoor zij met regelmaat hun licht laten schijnen over huidige thema's in de internationale autosport: van Formule 1 Grands Prix tot Dakar en alles wat daar tussen zit. Vandaag is het woord aan Tom, over zijn voorbereidingen op het nieuwe WTCC-seizoen, waarin hij met Chevrolet in actie komt.
“Vorige week was ik in Engeland in de fabriek van RML om mijn nieuwe kindje te bekijken. Nu snap ik waarom alle Formule 1-teams in Engeland gevestigd zijn! Het ademt autosport. De teams zijn gevestigd in een vieze loods maar het is één en al passie, gespecialiseerd in de racerij. Toen ik bij RML arriveerde lag mijn auto nog ondersteboven en waren ze net begonnen met het lassen. Bijzonder om te zien, want over anderhalve maand moet hij op zijn pootjes staan en over het circuit scheuren. Nu was het nog een naakt skelet want de meeste onderdelen komen aankomende week pas binnen. Er zat nog geen stuur in, geen ophanging, geen ramen, alleen een stoel. Helemaal naakt dus! We hebben verder wat zaken besproken voor het komende seizoen maar wow, wat zijn deze gasten professioneel!”
“De eerste krachtmeting met de concurrentie was ietwat pijnlijk. Citroen heeft al 800 banden besteld voor hun drie auto's. Honda heeft 250 banden besteld voor hun vier bolides. En RML? Zij hebben 24 banden besteld voor de zes auto's die zij moeten afleveren! Ja, dat was wel even heavy. Maar we moeten niet vergeten dat zowel Honda als Citroen vanaf een moeilijkere basis komen. Chevrolet maakt gebruik van dezelfde motor maar met andere internals. Komend seizoen hebben we 380 pk, de auto wordt iets van 70 kilo lichter, een stuk meer vermogen en meer downforce, en daarnaast verandert de wagenhoogte van 80 naar 60mm. Dat zijn hele grote veranderingen maar ik heb alle vertrouwen in dit team. Het ziet er echt goed uit.”
“Ondertussen ben ik druk bezig met sponsors en relaties. De foto van de livery die ik heb gelanceerd was een art impressie voor de sponsors, want om eerlijk te zijn weet ik nog niet hoe de auto er komend jaar uit komt te zien. Ik probeer uiteraard dezelfde kleurstelling vast te houden. Daarmee ben ik herkenbaar: de blauwe zijkant, de witte bovenkant en de rode streep, gewoon rood-wit-blauw. Het team wil juist graag bepaalde onderdelen in dezelfde kleur als de auto van Chilton vanwege reserveonderdelen. De eerste discussies zijn dus al achter de rug! Verder ben ik druk met televisiedingen, ik doe natuurlijk iets meer dan de gemiddelde coureur. Het is een hele drukke tijd dus ik zit echt te wachten tot ik dat ding mag aantrappen, tot ik denk: 'Hehe, eindelijk gas geven!'”
“Eind maart gaan we voor het eerst de baan op met de nieuwe auto. In de tweede week van april staat de eerste race op het programma. Dat is weinig voorbereidingstijd maar het is nou eenmaal zo. Desondanks ziet het er al goed uit. RML wil zo laat mogelijk met de spullen komen, alle tijd optimaal gebruiken om de auto in de fabriek voor te bereiden. Zij hebben jarenlange ervaring dus zij weten echt wel wat ze op het circuit moeten doen, daar hoeft de focus niet te liggen. Zij willen ervoor zorgen dat de auto zo goed mogelijk wordt afgeleverd. De komende weken reis ik met enige regelmaat naar Engeland om vast een beetje gevoel te krijgen met mijn nieuwe kindje. Voor de rest is het afwachten. De eerste krachtmeting van de banden was heavy, maar laten we nu maar op het circuit kijken wie er vooraan staat.”
“Het is wel gaaf dat Citroen en Sebastian Loeb zijn ingestapt. Daarmee heeft het hele kampioenschap een lift gekregen, alleen maar goed! Om eerlijk te zijn dacht ik afgelopen jaar in Macau dat het voor mij echt afgelopen was. Dankzij de BMW Motorsport-bokaal voor beste BMW-coureur wereldwijd en de daarbij behorende DTM-test, is het balletje weer gaan rollen. Die test ging zo uitermate goed dat ze me vroegen of ik toch niet wilde blijven. Ik heb dus wel weer een beetje mazzel gehad want ik weet dat er twee rijders in de running waren met veel meer budget. Zij hebben niet voor het geld gekozen. Zij kennen mijn ervaring, weten dat ik weinig onderhoud nodig heb en dat ik veel kan brengen, dus daarom is toch voor mij gekozen. Bovendien blijf ik altijd lang bij teams. Dat vind ik belangrijk en dat zegt ook veel. Als je zo goed bent, dan willen teams je behouden, dus hoe kan het dan dat ze al na een jaar afscheid van je nemen? Als je een langdurige samenwerking aangaat, dan is het team tevreden.”
“Al met al is het een hele spannende periode maar ik kan niet wachten tot we voor het eerst de baan op gaan!”
Groeten!
Tom Coronel