Column RaceXpress • Column

Column Tom Coronel: “Kolere, wat mis ik nu al die achterwielaandrijving!”

Uitgegeven door Casper Bekking • 11 april 2014 19:06

Tom en Tim Coronel zijn twee van de meest bekende en gewaardeerde Nederlandse autosporters. De ene laat zich zien op het asfalt, de andere raast door het zand. RaceXpress.nl heeft de sympathieke gebroeders als columnist waardoor zij met regelmaat hun licht laten schijnen over huidige thema's in de internationale autosport: van Formule 1 Grands Prix tot Dakar en alles wat daar tussen zit. Vandaag is het woord aan Tom, over zijn voorbereidingen en verwachtingen rondom het aanstaande WTCC-seizoen.


“Time for action! In de winter ben ik vooral commercieel bezig: de sponsoring op orde krijgen en vol in de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Dan denk je wel eens: 'Waar doe ik het allemaal voor?' Nou, hiervoor! Het begint nu echt! Afgelopen week heb ik op het Italiaanse circuit van Adria 70 kilometer gereden. De racemotor zat er al in dus we hebben een shakedown uitgevoerd en gekeken of alles werkt. Alles ging goed dus dat geeft een goed gevoel.”

“Nu is het echt time for action: waar staat iedereen, hoe snel is de auto? De voorbereiding verliep redelijk goed. Ik heb zoveel publiciteit gekregen, zoveel kreeg ik normaal niet eens als ik een race won! Nu kan ik me volledig focussen op de prestaties, om te zien waar ik echt sta. Daarover durf ik nu nog niets te zeggen. Pas na de eerste race wordt de stand opgemaakt, dan stopt de bullshit. Ik ga ervan uit dat Citroen 1-2-3 wordt en dat wij samen met Honda strijden om de plaatsen vier tot en met zeven. Citroen is zoveel beter: zij hadden de auto veel eerder klaar, hebben al zo ontzettend veel kilometers gereden. Ik heb met één setje banden 70 kilometer gereden, zij hebben al 800 setjes gebruikt. Honda heeft er 250 gebruikt dus dat zegt genoeg. Maar ik ben niet bang, zo heb ik er altijd ingestaan: roeien met de riemen die ik heb.”


“Ik ben gewoon heel benieuwd maar ik denk dat ik een race of vier nodig heb voordat ik echt in de swing kom. Een politiek antwoord: 'Goh, wat rijdt die auto lekker'. Een Coronel-antwoord: 'Kolere, wat mis ik nu al die achterwielaandrijving!'. Sturen met je gaspedaal is gewoon een feest, maar dat heb ik nu niet meer. Vroeger heb ik bijna altijd met voorwielaangedreven auto's gereden maar een echte raceauto heeft achterwielaandrijving, geen voorwielaandrijving. Maar het is nou eenmaal zo. Toen ik bij de eerste test na de eerste run uit de auto stapte, moest ik even apart gaan zitten om na te denken. Ik heb altijd zoveel plezier gehad met mijn BMW'tje, dat was zo'n genot en dit is heel anders. Dat moet ik accepteren. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben erbij, ik rijd ik het WK Toerwagens met een auto die per ronde zes seconden sneller is! Ik moet alleen mijn plezier gaan halen uit de prestaties, de funfactor moet ik nog even zoeken.”

“Het wordt komend jaar gewoon een heel ander kampioenschap. Toerwagenracen is hangen, trekken, duwen, leunen... Als ik na de race binnenkwam en de spiegels zaten er nog aan, vroeg mijn teambaas of ik wel geracet had. Wanneer je nu ergens tegenaan gaat hangen, is het direct 'game over'. Het WTCC wordt een beetje DTM-achtig en daarin zijn de races niet heel spannend. We moeten afwachten wat het seizoen gaat brengen, maar momenteel sta ik er zo in. De auto is sneller, de competitie is toegenomen maar het wordt heel erg wennen.”


“Het seizoen trapt af in Marokko, op een stratencircuit. Ik durf te zeggen dat ik nog niet één ben met de auto, dat kan ook niet na 70 kilometer. Op een stratencircuit is het direct 'game over' als ik een fout maak. Bovendien krijg ik dan een dubbele K.O., omdat er nog niet veel reserveonderdelen zijn. Bij grote schade is het moeilijk om dat op te lossen. Dat is niet amateuristisch, alles was gewoon heel laat klaar. Pas met kerst heb ik besloten dit te gaan doen en als je laat beslist, zitten er veel voor je die eerder ingestapt zijn. Money talks, bullshit walks. Bij BMW hadden we zoveel reserveonderdelen, daar kon ik alles doen. Nu moet ik zorgen dat ik geen fouten maak, want dan zijn er een paar mensen niet blij met me. Al met al ben ik heel positief hoor, niets negatiefs. Het is echt een vette bak, veel heftiger maar ik weet gewoon echt niet wat ik moet verwachten. De auto is zes seconden sneller, de banden zijn breder, er is meer downforce, de bochtensnelheid is hoger... De funfactor is zeker aanwezig, maar ik moet hem nog even zoeken.”

“Het is nu time for action, ik wil weten waar ik sta. Ik heb er zin in! Ik ben er echt klaar voor. Er staan mooie sponsors op de auto, we hebben een gave tv-deal met RTL dus we gaan er iets moois van maken. Het wordt een mooi WTCC-jaar, met zeker een paar podiumplaatsen. Bring it on!”

Tot gauw!

Tom Coronel

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS