Anja van Loon, Ben en Jan van de Laar raken een onzichtbaar muurtje: "Anja reed alsof ze in een oude BMW over het parcours driftte"
Uitgegeven door HJ van Keulen • 7 januari 2025 21:01
Het zat niet mee vandaag voor Van Loon Racing in de Dakar Rally 2025. De derde etappe van de Dakar 2025 was een echte dag vol uitdagingen en improvisatie aan boord van de Iveco Powerstar. Anja van Loon en haar twee broers Ben en Jan van de Laar begonnen zeer sterk en haalden veel auto’s in. Tot na 50 kilometer een buggy niet aan de kant wilden en ze een onzichtbaar muurtje raakten, na de nodige reparaties konden ze hun weg vervolgen met enkel achterwielaandrijving. Driftend ging het drietal naar de finish. Ook bij Erik van Loon en Hein Verschuuren ging het niet zoals gehoopt. Er waren heel veel stenen waardoor ze onmogelijk de gemiddelde snelheid konden bereiken, dat leverde veel strafpunten op. Na de proef had de Audi wat probleempjes waardoor ze op sleeptouw naar het bivak moesten.
Anja zat vandaag weer achter het stuur en begon sterk aan de etappe. “Het terrein was adembenemend, echt een maanlandschap met vulkaanstenen en fesh fesh. Er was zoveel stof, maar dat werkte in ons voordeel. Veel anderen hadden er veel last van, maar wij haalden moeiteloos auto na auto in. Na 50 kilometer was er een buggy die ons niet voorbij wilde laten, ondanks meerdere signalen van ons. In het dikke stof raakten we een stenen muurtje.”
Toen begon de improvisatie bij de broers Ben en Jan. “We beschadigden onze aandrijfas en moesten stoppen om te sleutelen. Samen besloten we om de aandrijving naar de vooras te verwijderen en dus met achterwielaandrijving verder te rijden. Dat was ook wel een beetje spannend door het losse zand, maar we konden verder en wisten de finish te bereiken. Anja reed alsof ze in een oude BMW over het parcours driftte, een knap staaltje controle en doorzettingsvermogen.”
In totaal waren ze een uur aan het sleutelen, maar bereikten ze toch tevreden de finish. “Nu moeten we nog een lang stuk over de finish tot het bivak. Daar mogen de monteurs aan de slag om de truck weer klaar te stomen voor de komende twee dagen rally. Teamwork, improvisatie en veerkracht brachten ons weer een dag verder deze Dakar.”
“Wij hadden even een mindere dag,” vertelde Erik van Loon, die net als zijn teammaten Hans Stacey (ex-Dakar-winnaar bij de trucks), oud-Jumbo-topman Frits van Eerd en Peter van den Bosch rijden voor het team van Dutch Quattro Legends. “We hadden alleen maar stenen en dan is het onmogelijk om de voorgeschreven snelheden te halen. Daar hebben we dus veel strafpunten door gekregen. We reden ook nog twee keer lek, die tijd moesten we dus dubbel goedmaken en dat zorgde weer voor extra strafpunten. Na de finish stopte de auto er plots mee, dus we zijn naar het bivak gesleept. Verder gaat het top, ook deze dagen zitten er soms tussen. Op naar morgen.”
Woensdag staat het eerste gedeelte van de marathonetappe gepland. De deelnemers gaan van Al Henakiyah naar Al Ula en hebben daar ‘s avonds geen assistentie. De proef belooft snel, technisch en verraderlijk te worden. De Dakar-deelnemers moeten 415 kilometer afleggen op snelheid waar de Dakar Classics een kleine 500 kilometer overbruggen.