Dakar 2025: TOYOTA GAZOO Racing maakt zich op voor ultieme strijd in Saoedi-Arabië
Uitgegeven door HJ van Keulen • 1 januari 2025 06:01
TOYOTA GAZOO Racing (TGR) maakt zich op voor de ultieme test van uithoudingsvermogen en vaardigheid nu de Dakar Rally 2025 nadert. De race, die bekend staat om zijn veeleisende aard en onvoorspelbare uitdagingen, zal zich opnieuw afspelen in Saudi-Arabië, met deelnemers die meer dan 8.000 kilometer verraderlijk terrein moeten trotseren, waaronder meer dan 5.000 kilometer aan getimede klassementsproeven. Het evenement van dit jaar belooft de deelnemers tot het uiterste te drijven op een van de zwaarste routes uit de recente geschiedenis.
De Dakar Rally van 2025 vormt de start van het FIA/FIM World Rally-Raid Championship (W2RC) en is de eerste ronde van het seizoen. Een sterke prestatie in deze eerste wedstrijd is van cruciaal belang voor TOYOTA GAZOO Racing, omdat het de succesvolle W2RC-campagne van 2024 wil voortzetten, waarin de Japanse autofabrikant voor het derde achtereenvolgende jaar het constructeurskampioenschap won.
De zesde editie van de Dakar Rally in Saoedi-Arabië wordt naar verwachting een van de meest uitdagende routes tot nu toe. Deelnemers beginnen hun reis in Bisha, een stad in het zuidwesten van het land, voordat ze door een zorgvuldig ontworpen parcours navigeren dat gebruik maakt van de diverse en veeleisende terreinen van de regio. De rally begint met een proloog op 3 januari, waar de deelnemers hun startvolgorde kunnen bepalen voordat het hoofdtoernooi begint.
De route kent vele hoogtepunten, waaronder de slopende Chrono etappe van 48 uur die het uithoudingsvermogen vroeg in de race op de proef stelt, en de marathonetappe waar teams alleen op hun eigen vaardigheden en middelen moeten vertrouwen om de nacht door te komen zonder hulp van buitenaf. De iconische duinen van het Lege Kwartier keren terug als middelpunt van de tweede week van de rally, waarbij de deelnemers worden geconfronteerd met torenhoge zandduinen en een uitdagende navigatie die het veld zal scheiden.
In totaal omvat de race 12 etappes met etappeafstanden variërend van de korte maar veeleisende slotdag van 134 kilometer tot de slopende etappe 6 van 606 kilometer. De rustdag op 10 januari in Hail biedt een korte adempauze, maar de intensiteit wordt meteen daarna hervat als de deelnemers in de tweede week de langste getimede specials en uitdagende duinen trotseren. De rally wordt op 17 januari afgesloten in Shubaytah, waar een feestelijk podium wacht op de succesvolle finishers.
TOYOTA GAZOO Racing heeft zes teams in de Dakar Rally 2025, een mix van doorgewinterde ervaring en jong talent. Lucas Moraes, samen met Armand Monleon (#203), en Seth Quintero, samen met Dennis Zenz (#204), vertegenwoordigen het TOYOTA GAZOO Racing (Europa) contingent. Het TOYOTA GAZOO Racing Zuid-Afrika-team bestaat uit Giniel de Villiers en Dirk von Zitzewitz (#206), Henk Lategan en Brett Cummings (#211), Guy Botterill en Dennis Murphy (#205) en Saood Variawa met Francois Cazalet (#218). Samen vormen de zes equipes een van de meest uitgebalanceerde en competitieve line-ups in de rally.
Elke equipe maakt gebruik van de GR DKR Hilux Evo, de nieuwste versie van Toyota's rally-raid platform. Voortbouwend op het succes van het 2024 model, is de 2025 Hilux Evo voorzien van verfijningen aan belangrijke systemen en componenten gericht op maximale betrouwbaarheid, duurzaamheid en prestaties in de meedogenloze omstandigheden van de Dakar Rally. Deze verbeteringen sluiten aan bij Toyota's Kaizen-filosofie van continue verbetering en het streven naar uitmuntendheid bij het bouwen van steeds betere auto's.
Voorafgaand aan de race begint TOYOTA GAZOO Racing zijn reis met een nauwgezette voorbereiding. Nadat de rallyauto's in Saoedi-Arabië zijn aangekomen, worden ze volledig geassembleerd door de technische teams. De raceteams maken vervolgens een grondige testrit voordat de race begint, zodat de auto's vlekkeloos presteren. Alle raceteams en technische teamleden ondergaan het verplichte accreditatieproces om de benodigde geloofsbrieven voor deelname te ontvangen. Tot slot ondergaan de auto's strenge technische inspecties, waarbij de wedstrijdleiding controleert of de auto's voldoen aan de strenge Dakar-regels. Dit omvat controles van de veiligheidsuitrusting van de coureurs, de voertuigsystemen en de geschiktheid van de bemanningen om deel te nemen.
Lucas Moraes:
“De Dakar Rally is altijd de ultieme test voor zowel de coureurs als de auto's en het parcours van dit jaar lijkt een van de zwaarste tot nu toe. Van de duinen van het Empty Quarter tot de uitdagende rotsachtige secties, elke dag zal een strijd zijn. De GR DKR Hilux Evo heeft zichzelf keer op keer bewezen en met de verfijningen voor 2025 heb ik er alle vertrouwen in dat we de perfecte machine hebben om de uitdaging aan te gaan. Ik kijk ernaar uit om het seizoen te beginnen en te zien hoe we ons meten met zo'n veeleisend parcours.”
Seth Quintero:
“De Dakar Rally van 2025 wordt een ongelofelijke uitdaging en ik kan niet wachten om hem aan te gaan. De route is zwaar en we weten dat er geen gemakkelijke dagen zullen zijn, maar dat maakt Dakar zo speciaal. De GR DKR Hilux Evo is gebouwd voor deze extreme omstandigheden."