FOTO'S - Viervoudig Dakar Rally-winnaar Carlos Sainz mikt op een vijfde zege in de Dakar 2025
Uitgegeven door Peter Vader • 31 december 2024 10:01
Viervoudig Dakar Rally-winnaar Carlos Sainz mikt op 62-jarige leeftijd op een vijfde zege, wanneer de 2025-editie plaatsvindt van 3 tot en met 17 januari 2025 over het rotsachtige terrein en de iconische zandduinen van Saoedi-Arabië. Dus wie is er beter in staat om de geheimen achter het off-road succes in de zwaarste race ter wereld te onthullen. Na het winnen van twee World Rally Championship-titels in 1990 en 1992, is Carlos Sainz - ook bekend als El Matador - een steunpilaar van de Dakar Rally met vier overwinningen op zijn naam in 2010, 2018, 2020 en 2024. Hij keert in 2025 terug met een andere fabrikant, de vijfde in zijn Dakar-loopbaan, in de hoop een vijfde overwinning toe te voegen aan zijn CV. Dat zou tevens een record zijn. De autosportlegende put uit een schat aan ervaring om zijn weg te vinden over de route die 7.759 kilometer beslaat, verdeeld over 12 getimede speciale etappes van Bisha naar de Empty Quarter-woestijn.
Dit is wat de inwoner van Madrid - Carlos Sainz Sr - te zeggen had, over zijn Dakar-debuut met de Ford Raptor T1+:
Hoe bereid je jezelf fysiek voor op de unieke uitdagingen van de Dakar?
"Natuurlijk heb ik mijn trainingsprogramma moeten aanpassen naarmate ik ouder word. Ik werk met een team van professionals en zij kennen mij heel goed. De realiteit is dat ik veel meer aan mijn conditie werk dan toen ik jonger was. Tegenwoordig besteed ik meer tijd aan het aerobe deel van mijn voorbereiding. Ik zeg altijd dat ik liever thuis lijd, zodat ik minder lijd tijdens de Dakar."
Wat helpt jou en co-piloot Lucas Cruz om het roadbook te begrijpen?
"We krijgen het roadbook een paar minuten voordat we aan de etappe beginnen, niet de dag ervoor zoals vroeger. Het is aan de co-piloot om het goed te begrijpen en wij coureurs moeten zoveel mogelijk helpen. Als we op moeilijke plekken aankomen, werken we samen om de juiste weg te vinden."
Hoe heb je de Dakar van 2024 gewonnen zonder ook maar één etappe te winnen?
"Om de Dakar Rally te winnen, moet je een goede strategie hebben en moet je sneller zijn dan de anderen. In 2024 verliep de rally goed voor ons. De 48-uurs Chrono-etappe was strategisch belangrijk. We besloten die etappe niet vooraan te starten en daardoor verloren we wat tijd ten opzichte van de vorige dag.
We hadden dus een goede startpositie en wonnen het eerste deel van de 48-uurs etappe. In het tweede deel kwamen we vast te zitten in de duinen en verloren we wat minuten. Sébastien Loeb won uiteindelijk de etappe, maar we zaten niet ver achter op de tweede plaats. De rest was behoorlijk lastig, veel hoge snelheid en moeilijke etappes. We hebben een goed gevecht gehad met Seb tot de voorlaatste etappe."
Kun je meer vertellen over de 48-uurs Chrono-etappe, de nieuwste innovatie van de Dakar Rally?
"De 48-uurs Chrono-etappe is nu een cruciaal onderdeel van de Dakar. Het zijn twee dagen zonder enige service van je team. Je slaapt in een tent in de woestijn en het hangt van je snelheid af waar je uiteindelijk slaapt en wie er nog meer zijn. In 2025 is het heel vroeg in de rally, eigenlijk de tweede dag. Het zal zo belangrijk zijn om het goed te doen, vooral voor ons met een nieuwe auto."
Herinner je je een bijzonder zware etappe en hoe je eronder leed?
"Ik kan zeggen dat één etappe in Zuid-Amerika eruit springt. Het was extreem warm en ik had last van uitdroging. Soms bereikten de temperaturen in Zuid-Amerika de 45 graden Celsius en dat was het geval tijdens deze bijzonder veeleisende etappe. Ik weet nog dat het me heel erg raakte."
Welke wijzigingen in de Dakar Rally-regels zou je aanbrengen?
"Het zou de startvolgorde kunnen zijn. Als je een fabriekscoureur bent en je hebt een probleem op een bepaald punt, denk ik dat het gevaarlijk kan zijn om de volgende dag zo ver naar achteren te starten, omdat je dan zoveel auto's inhaalt. Daarnaast zou ik de afstand van de sentinel [een waarschuwingssysteem dat geactiveerd kan worden als je 250 meter achter een langzamer voertuig zit dat je wilt inhalen] veranderen. Het zou goed zijn om het bereik van de sentinel met nog eens 100 meter te vergroten, omdat dit ongelukken zou helpen voorkomen."
Wat zijn de meest schandalige Dakar-verhalen die je hebt gehoord?
"Ik herinner me dat ik bij mijn tweede Dakar een etappe had voltooid en dat er een groep journalisten op me afkwam. Ze vroegen me allemaal naar een probleem met mijn copiloot. Blijkbaar was er een verhaal in de pers dat ik het niet eens was met mijn copiloot en hem in de woestijn had achtergelaten. Het verhaal was duidelijk niet waar! De journalisten hadden me aangezien voor een andere deelnemer, Carlos Souza.
De waarheid is dat we allemaal in een zeer sterke zandstorm terecht waren gekomen en dat ze de etappe moesten annuleren. Souza en zijn copiloot Andy Schulz (die mijn copiloot was bij mijn eerste Dakar) stapten uit om hun auto uit het zand te bevrijden, waarna Souza weer in zijn auto stapte en 200 meter reed voordat hij zich realiseerde dat Andy nog steeds buiten was. Door de enorme zandstorm konden ze elkaar lange, lange tijd niet meer vinden. Pas toen ik terugkwam bij het bivak, hoorde ik het hele verhaal."
Bron foto's: Red Bull Content Pool
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van Auto- en Motorsport, Rallysport, Dakar en Karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!