Dakar

Racexpress.com in gesprek met Tim Coronel: “De duinen zijn als golven!”

Uitgegeven door Maurice Hoogers • 19 december 2006 07:00

De naam Coronel is een zeer bekende naam in de autosport. Niet alleen door Tom Coronel, die de laatste jaren zeer succesvol is in het WTCC, maar zeker ook door tweelingbroer Tim Coronel. In januari begint Tim Coronel aan een nieuwe uitdaging: Meedoen met Dakar 2007! Racexpress.com sprak met hem over de rally der rally's!

Tim Coronel & Gaby Uljee

Tim, waarom Dakar?
De rally der rally’s! Dat is het avontuur! En ik heb er meteen twee avonturen van gemaakt, want ik ga de rally samen met mijn vriendin Gaby Uljee rijden.

Gaby heeft vorig jaar ook al meegereden met de Dakar. Heeft zij jou over de streep getrokken om ook mee te gaan doen?
We zijn al vier jaar aan het kijken met onder andere Marcel van Vliet. Hij is een goede vriend van ons en daardoor zijn we al eens bij de start en de finish van Dakar geweest. Het moest er gewoon een keer van gebeuren dat we zelf mee zouden gaan doen.

Waarom juist team Dakarsport.com?
Door Marcel van Vliet zijn we in contact gekomen met Chris Leyds en Roland Rijpma. We zijn een paar keer met hun meegereisd en dan hoor je de verhalen en zie je hoe het allemaal gaat. Op zo’n moment gaat het bij jezelf ook kriebelen. Zoals ik net al zei, dan wil je het zelf ook gewoon doen!

Hoe heb je jezelf voorbereid op de rally?
We zijn naar Tunesië geweest en daar hebben we eigenlijk alle elementen van de Dakar getest. s’Nachts rijden, overdag rijden, snelle stukken, langzame stukken, eigenlijk alle elementen, die volgens het team terugkomen in de rally, hebben wij geoefend. Daarnaast hebben we tot nu toe elke maandag en elke woensdag gesleuteld aan de auto. We hebben assen gewisseld, we hebben de differentieels gewisseld, banden, remleidingen en ga zo maar door. Wat er kan gebeuren, daarvan weten we in ieder geval hoe het technisch opgelost kan worden!

Tim Coronel & Gaby Uljee

Verwacht je veel problemen tijdens de rally?
Nee, we verwachten eerlijk gezegd weinig problemen. De Bowler waar wij mee rijden is ‘hufterproof’, dat is denk ik de laatste jaren wel gebleken in de Dakar rally. Daarnaast heeft het team naar aanleiding van hun eigen ervaringen de auto de afgelopen jaren uitgebreid met nieuwere specificaties. Daarom denk ik dat we weinig problemen tegen gaan komen. Mijn verwachting is dan ook dat ik de rally uitrijd, want anders was ik er natuurlijk nooit aan begonnen!

Kun je naar aanleiding van je test in Tunesië aangeven wat de verschillen voor een coureur zijn tussen racen in de duinen en het racen op een circuit?
Wat wel heel erg overeenkomstig is, is de tractie, maar verder zijn de verschillen giga! Op een circuit weet je wat er na de bocht komt en dat weet je in de duinen niet. Toch kan je de duinen wel een beetje lezen. Het zijn een soort golven waar je overheen surft, en je probeert zo lang mogelijk boven te blijven om snelheid te houden. Het is heel belangrijk om het parcours te lezen. Maar ja, op een circuit ga je altijd 100%, sterker nog, 110%! In de duinen is dat hoogstens 70%, want anders weet je dat je na de tweede duin op je dak ligt.

Wat zijn je verwachtingen van dit jaar? Ga je puur voor het uitrijden, of ga je toch de competitie aan en kijk je dus ook met een schuin oog naar het klassement?
We gaan wel proberen om hoog te eindigen in het rookie-klassement. Verder is het denk ik moeilijk te voorspellen. Als ik het zelf inschat dan denk ik dat we tussen de 40e en 50e plek overall gaan eindigen. Maar ja, als iemand naar je vraagt over Dakar dan vraagt hij altijd of je de rally hebt uitgereden, dus uiteindelijk gaan we toch voor het uitrijden!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS