Tom Coronel openhartig over Dakar 2024, de skills van broer Tim en de betrokkenheid bij zoon Rocco
Uitgegeven door Frank Korsel • 7 februari 2024 10:02
Tim en Tom Coronel hebben hun meest succesvolle Dakar Rally achter de rug. De 51-jarige broers eindigden in hun ‘Desertlion’, de Century CR6, op de 22e positie in het algemeen klassement. In een exclusief interview geeft Tom tekst en uitleg over de Dakar Rally 2024 én het weekend daarna zat hij al direct weer in een raceauto.
Een foto zegt meer dan duizend woorden
"Dit jaar was echt een mooi jaar. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad. Het ging allemaal heel goed. Het was allemaal heel soepel. Het was goed gecoördineerd. Tim en ik hebben het heel erg naar onze zin gehad. Dus dit jaar was wel het beste jaar ooit", vertelt Tom tegen RaceXpress na zijn theater voorstelling Het Grote Race Circus, dat hij samen doet met Rob Kamphues.
Coronel stond versteld van de zware route. Daar waar veel deelnemers de afgelopen edities klaagden over een ‘te makkelijke’ route, kregen ze ditmaal waar ze om vroegen! Een zware route dwars door Saoedi-Arabië werd door Coronel bestempeld als ‘seriously heavy shit’. Vooral de marathon etappe was enorm zwaar. Deze marathon etappe duurde 48 uur en liep in een loop rondom het empty quarter Shubaytah. In de 48 uren durende etappe verbleven Tim en Tom Coronel in het bivak achter de leiders. Ze eindigde de marathon etappe op een knappe dertigste positie.
De route was niet alleen zwaarder voor mens, maar ook voor machine. Het regende lekke banden, maar de gebroeders Coronel kwamen de Dakar Rally relatief ongeschonden door. Ze hebben meerdere mensen geholpen onderweg, waar onder Mister Dakar Stephane Peterhansel. De Franse Audi-coureur kon met behulp van Tim en Tom zijn weg weer snel vervolgen.
Tijdens de een-na-laatste etappe kregen Tim en Tom te maken met een unibolt die afbrak. Hierdoor vloog het hele wiel eraf. Waar ze deze normaal gesproken altijd bij zich hebben, en ze binnen tien minuten weer op weg zouden zijn, moesten ze nu lange tijd wachten op een materiaalwagen. Toen ze deze unibolt eenmaal hadden, waren ze zo weer onderweg.
Waar Tim en Tom in voorgaande edities altijd met het gaspedaal tegen de vloer begonnen aan de rally, besloot de tweeling dit jaar voorzichtiger te rijden: "Nou, je kan niet tot de limiet rijden. Want als je dan een probleem hebt, dan val je uit. Dus je moet een bepaalde veiligheidsmarge inbouwen. Maar je moet wel doorrijden. Dus je moet daar een balans in weten te vinden. Aan de ene kant tempo houden en zorgen dat je niet te veel tijd verliest, maar aan de andere kant moet je zorgen dat je auto heel blijft, anders heb je helemaal niks. Als coureur zijnde wil je altijd op de limiet rijden, dat maakt het zo lastig", vertelt Tom lachend.
Waar Tom misschien meer race-ervaring heeft, werd de Century CR6 met een zeven liter V8-motor bestuurd door Tim. Dit kwam vooral voort uit het feit dat het navigeren van de route niet in Tims aard ligt: “We proberen het normaal gesproken een beetje af te wisselen, maar we kunnen er kort of lang over praten, Tim is gewoon niet goed in navigeren”, zegt Tom met een brede geniepige grijns op zijn gezicht. “Ik heb toen in overleg besloten dat ik de hele route navigeer en Tim rijdt. Begrijp me niet verkeerd hoor, dat navigeren kan ook heel lastig zijn en ik heb ook zeker wat foutjes gemaakt, maar je verliest dan wel hele kostbare tijd en dat is altijd zonde. Voor het resultaat is het beter dat we deze combinatie doen. Want als ik rijd en Tim leest, ja, ik bedoel, sorry dat ik het zeg... Maar dan stuurt hij me naar dingen toe waar we helemaal niet naartoe moeten." Tom genoot met volle teugen van dit avontuur met zijn broer: “We zijn weer op prachtige plekken geweest, dat je echt je ogen uitkijkt. Ik heb ook weer genoten met Tim en het blijft een voorrecht om dit samen met ons team te mogen doen!”
In het befaamde filmpje dat Tom na een nacht in de woestijn de etappe met een dag achterstand uitrijdt, stelt hij ‘Dakar, I love it, I hate it, I don’t know’. Maar na deze editie weet hij het zeker: “Ik hou ervan!”, vertelt hij vol overtuiging. “Tim en ik hebben het heel erg naar onze zin gehad."
Julien Delfosse / DPPI
Na de laatste etappe hoefde Tom niet lang te wachten om opnieuw in een raceauto plaats te nemen. Direct na de finish stapte hij in het vliegtuig naar Abu Dhabi. Hier reed hij samen met Jan-Jaap van Roon de 6 uur van Abu Dhabi in een Porsche 911 992-cup auto. In de race reden de heren knap naar de zesde positie in hun klasse: “JJ vroeg ik mee wilde doen aan de zes uur van Abu Dhabi, ja... dan zeg je natuurlijk geen nee. En ik haalde het precies. Ik kwam aan om vijf uur 's nachts. Om negen uur deed ik de vrije training, om twaalf uur de kwalificatie. En de dag erna reden we de race."
Van zandhappen in het mulle zand van Saoedi-Arabië, tot rijden in de snelste cup auto die er bestaat: “Ik moest wel even inkomen”, vertelt Tom eerlijk. “Dat merkte ik wel. Maar je rijdt in totaal drie uur in zo’n race, dus dan is het gevoel ook weer snel genoeg terug.”
Coronel gaf vorig jaar al aan graag wat races te rijden in de GT3’s, maar daar zijn nu nog altijd geen concrete plannen voor: “Ik wil nog steeds wel wat races rijden, maar ik heb nog niet mijn sponsoren gesproken. Dus wie weet”, laat hij ons gespannen achter. Ondanks de drang om te racen vindt Tom het ook fijn om bij de races van zijn kartende zoon Rocco te zijn. De jongste telg van Tom rijdt komend seizoen verschillende kampioenschappen op zowel Benelux, Europees als wereldkampioenschaps-niveau. Tom vindt het daarom fijn om bij de races van zijn zoon aanwezig te zijn: “Ik probeer zo vaak als mogelijk naar Rocky (zoals Tom zijn zoon liefkozend noemt, red.) te vliegen. Hij zit veel in Spanje en Italië en is met het team in goede handen, maar ik vind het altijd leuk om bij hem te komen kijken. We hebben besloten dat ik dit jaar vaker met hem mee ga, dus dat komt helemaal goed!”
Afgelopen weekend streed Rocco in Valencia mee in de IAME Wintercup. In de finale startte hoe op de achttiende positie. Hij eindigde de race op een knappe vierde positie.
Rocco Coronel afgelopen weekend in Valencia