Na Rintje Ritsma volgende schaatser in de autosport
Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 april 2013 11:27
Waddinxveen - Afgelopen weekend startte op Circuit Park Zandvoort het nieuwe seizoen van de Ribank Mazda MaX5 Cup. Nog nooit eerder verschenen er zoveel auto’s van deze Cup aan de start bij een reguliere race in het DNRT: 29. Tweevoudig en regerend kampioen Eric Sliphorst bleek binnen dit veld nog steeds de snelste te zijn en zorgde er met een tweede en eerste plaats in de twee gereden races op de omloop in de duinen voor dat hij meteen vanaf de start van het seizoen ook weer de leider in de tussenstand van het kampioenschap is. Opvallende debutant was Ted-Jan Bloemen. Bloemen, professioneel schaatser, oud lid van de BAM schaatsploeg en deelnemer aan meerdere World Cups en EK’s, is op zoek naar een nieuwe sponsor op weg naar de Olympische Spelen van Sochi. Hij maakte een fantastisch debuut als autocoureur en trad daarmee in de voetsporen van legendes als Rintje Ritsma.
De kwalificatietraining kende maar vier ronden in plaats van de geplande 20 minuten. Oorzaak was een enorme crash van auto nr. 20 met achter het stuur de Fransman Sébastien Jacquemart (Curb Rensport). Bij het ingaan van het Schievlak verloor hij de controle over z’n rode MaX5 en zorgde voor zoveel schade en gevaar dat de wedstrijdleiding zich genoodzaakt zag de rode vlag te zwaaien. Jacquemart kon ongedeerd uitstappen maar z’n auto moest voor dit raceweekend als afgeschreven worden beschouwd.
Hoewel hij in de voorafgaande vrije training de vijfde tijd liet noteren was het toch weer regerend kampioen Eric Sliphorst (Team Racing4Fun) die met een verschil van 0.345 sec op Bart Wubben (B-Racing) de pole pakte in een tijd van 2:07.379. Derde was de Brit Chris Woodger (IL Motorsport Racing 2). Beste van de totaal zes rookies was Ted-Jan Bloemen met 2:10.574 op de 11e startpositie.
Sliphorst was bij de start van de eerste race goed weg vanaf pole, met achter zich Woodger en Wubben. In vierde positie was het Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1), die op genante wijze door zijn teamgenoot Woodger al vóór het ingaan van de eerste bocht werd voorgelaten, waarbij de Brit opzichtig uit zijn auto zat te zwaaien, van z’n gas af ging en daarmee Wubben blokte voor een eerlijke inhaalactie.
Schilders pakte daardoor vóór de eerste bocht meteen twee plaatsen en ging vervolgens rondenlang de strijd aan met Sliphorst. Het was dat de motor van de blauwe MaX5 van Sliphorst in de allerlaatste ronde even haperde, anders was Schilders er niet voorbij gekomen. Nu lukt hem dat wel, waardoor hij na 12 ronden op de valreep met de winst aan de haal ging. Achter Sliphorst werd Woodger derde en David Koh (Tenuki Racing) vierde, nadat Wubben een paar ronden eerder was uitgevallen met een gebroken achterdifferentieel. De strijd achter deze kopgroep ging tussen een vijftal rijders, waarbij regelmatig van positie werd gewisseld. Uiteindelijk trok Jaap de Visser (Team Zeelandair) daar aan het langste eind, gevolgd door Sander van Beem (Beem Autoracing) en Gerard van den Bos (Huisman Autosport). Beste rookie deze eerste race was opnieuw Bloemen, die van de 11e startplek wist op te schuiven naar de 10e plaats op de finishlijn, ondanks 10 strafseconden wegens afsnijden, een knappe prestatie. In de rode gastenauto van de Cup met nummer 58 reed deze keer Dennis Drenthe, journalist van het nieuwe Magazine Octane van routinier Ton Roks. Drenthe had zich als 16e gekwalificeerd en finishte uiteindelijk verdienstelijk als 13e.
Bij start van de tweede race nam Sliphorst meteen revanche door in de eerste honderd meter de koppositie af te pakken van de nummer 1, Schilders. Gedurende het vervolg van de race bleek Sliphorst elke ronde net iets sneller te zijn dan de rest, waardoor hij z’n voorsprong gestaag kon uitbouwen. Halverwege de race had eerste achtervolger Schilders de pech dat hij slipte op een oliespoor op de baan, waarvoor niet gevlagd werd. Na een spin kon hij z’n weg vervolgen in 7e positie en vocht zich in de kopgroep, waar de verschillen uiterst klein zijn, knap terug naar uiteindelijk de derde podiumplek. Die derde plek was lange tijd in handen van Koh, maar hij moest het tegen het eind toch afleggen tegen een ontketende en scherp rijdende Schilders. Sliphorst won onbedreigd, op afstand gevolgd door Woodger. Wubben, wiens auto dankzij het collegiale monteurswerk van Hans Schilders van IL Motorsport Racing in de tussentijd was voorzien van een nieuw achterdifferentieel, reed vanaf de laatste plaats op de grid een fantastische inhaalrace, die eindigde met de vijfde plaats in de eindrangschikking. Ook debutanten Bloemen en Drenthe lieten weer van zich spreken: Bloemen finishte als 6e en beste rookie, Drenthe als 14e. “Er wordt echt heerlijk en ook eerlijk gereden in deze klasse”, vertelt Drenthe. “Mooi close racing. Het is een fantastische auto om mee te racen: in de slipstream van anderen kon ik goed meekomen maar zodra er een gaatje viel werd het lastiger. Aan het eind van deze race dag zat ik met een grote grijns in mijn auto”. Drenthe zal in één van de komende edities van Octane verslag doen van zijn belevenissen in deze Cup.
Voor Ted-Jan Bloemen eindige de dag nog op bijzondere wijze: hij werd terecht gekozen tot ‘Driver of the Day’. Snelste ronde over beide races was voor Eric Sliphorst met een tijd van 2:07.692.
In de tussenstand van het kampioenschap leidt Sliphorst met 79 punten, op 1 punt afstand gevolgd door Schilders, Woodger is derde met 77 punten. Daarachter zijn het Koh (74 punten) en Pascal van Vugt (Garage Van Vugt Racing) met 67 punten op de plaatsen vier en vijf.
De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 10 evenementen met daarin totaal 14 races, verdeeld over vier verschillende circuits. Meest spectaculaire onderdeel daarvan is de jaarlijkse deelname aan het DPP evenement op Circuit Park Zandvoort, dit seizoen de Pinksterraces van 17 - 20 mei. Het resterende programma ziet er als volgt uit:
Vrijdag 3 mei - Zandvoort - race 3 + 4
Weekend 17 - 20 mei - Zandvoort - race 5 + 6 Pinksterraces DPP
Dinsdag 11 juni - Assen - race 7 + 8
Dinsdag 9 juli - Zolder (B) - race 9 + 10
Zondag 14 juli - Zandvoort - Sponsordag
Vrijdag 16 augustus - Zandvoort - race 11 Endurance 4 uur
Zaterdag 17 augustus - Zandvoort - race 12 Endurance 4 uur
Zondag 18 augustus - Rotterdam - City Racing Rotterdam
Zondag 20 oktober - Zandvoort - race 13 + 14 Finaleraces
Op zondag 14 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto’s, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.
In Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing.
In het aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.