Simon Knap: De jongste deelnemer in Dutch GT4, no nonsens en vol gas
Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 maart 2010 09:42
Als jongste deelnemer in het Dutch GT4 Championship liet Simon Knap in 2009 een aantal sterke races zien. De autocoureur uit het KTG Racing Team blijkt een snelle leerling en hengelde op momenten dat je het niet verwachtte een podium binnen. Vooral een goed eindschot is één van zijn sterke punten. Daar kon hij nog niet van dromen als hij op 8 maart 1989 de wereld komt bekijken. Tien jaar later rijdt hij als Mini zijn eerste rondjes op Kartbaan Uitgeest, daarna volgens zijn eerste kartlessen. Het racevirus heeft inmiddels flink toegeslagen in huize Knap. Er zit voor vader en moeder Knap niet anders op dan hun zoon te steunen. Na een succesvolle loopbaan in de kartsport, met name in de viertakt racerij wint hij diverse races en titels, debuteert Simon in 2005 in de autosport. Het seizoen 2008 blijkt een zeer vruchtbaar jaar. In de Formule Ford Duratec behaalde hij op overtuigende wijze zowel het Nederlands als het Benelux kampioenschap. Van de 16 races behaalde Simon 14 podium plaatsen, waarvan acht keer een eerste plaats, vier keer een tweede plaats en twee keer een derde plaats. Dan komt het nieuwe paradepaardje van Circuit Park Zandvoort om de hoek kijken; het Dutch GT4. KTG Racing is verkocht en kiest uiteindelijk voor een BMW M3 GT4, die kort voor het seizoen door BMW Motorsport wordt geleverd. KTG Racing voelt zich thuis in deze klasse en al snel komen de resultaten. De nuchtere Simon Knap blikt nog een keer terug op het eerste jaar Dutch GT4 en dat doet ie zoals hij is. No nonsens en volgas geven.
Is de overstap vanuit de Formule Ford naar de Dutch GT4 een grote stap geweest?
“De overstap van de Formule Ford naar het Dutch GT4 is best wel groot. De BMW M3 GT4 waar ik in rijd is een zware auto ten opzichte van de Formule Ford die drie keer zo licht is, daardoor reageert een formuleauto veel sneller. Het motorvermogen van de BMW is daarbij ook drie keer groter dus was het wel heel erg wennen aan deze GT auto. Daar komt ook bij dat het een veel sterkere competitie is met alle topcoureurs uit Nederland.”
Hoe was het als jongste deelnemer in de Dutch GT4?
“Het was heel spannend om als jongste broekie mee te doen aan het Dutch GT4. Ik kwam als Nederlands kampioen uit de Formule Ford deze mooie klasse in en dan is het heel mooi je te meten met de gelouterde namen. In het begin werd er nog niet zo naar mij gekeken maar toen ik voorin mee ging rijden nam iedereen mij serieus.”
Hoe zie je de verschillen onderling?
“De verschillen onderling zijn heel klein. Dit komt door de Balance of Performance waar de organisatie de auto’s zo veel als mogelijk even snel maakt. De ene auto remt wat beter, de ander trekt wat sneller op, de derde is sneller in de bochten en weer een andere heeft een hogere topsnelheid. Door elkaar heen rijden ze echter nagenoeg dezelfde rondetijden en moet je als coureur het verschil maken. En dat is best lastig omdat er zoveel goede coureurs mee doen.”
Hoe kijk je terug op eerste seizoen Dutch GT4
“Mijn eerste seizoen is meer dan geslaagd. Ik behaalde meer podiumplaatsen dan ik verwacht had en kon vaak in de wedstrijd goed voorin mee doen.”
Je hebt een geweldig team om je heen met razend enthousiaste mensen? Vertel eens/
“Ik heb inderdaad een geweldig team om mij heen. Eigenlijk klopt het ook niet om als coureur in de schijnwerpers te staan, want zonder mijn team red ik het echt niet. Alles klopt bij ons. Onze monteurs doen geweldig werk. Zowel thuis in de werkplaats als op het circuit. Het overleg tussen de monteurs samen met mij en onze data-engineer loopt geweldig en ook de andere teamleden die onder andere de catering verzorgen en helpen met opbouwen en afbreken zijn onmisbaar. Wat ik belangrijk vind is dat het ook gezellig moet zijn en dat is het!”
Jullie komen altijd sterk opzetten in de race, wat is de kracht?
“Veel teams rijden in de hoofdrace met twee coureurs. Ik doe het alleen dus tijdens een pitstop hoef ik niet te wisselen. Daardoor kan de auto volledig op mij afgesteld worden. Mede doordat mijn conditie supergoed is, kan ik het tempo heel lang volhouden. Die conditie hou ik op peil door iedere dag hard te trainen.”
Wat was je dieptepunt van 2009
“Het dieptepunt van het seizoen was het raceweekend in Assen. Tijdens de hoofdrace werd ik door een actie van Prins Bernhard van Oranje in een Ford Mustang van de baan gereden en klapte ik eerst in de muur en later aan de overkant van de baan tegen de vangrail. Hierdoor was mijn BMW zwaar beschadigd. Maar we zaten niet bij de pakken neer en het team heeft keihard gewerkt om de auto weer op te lappen.”
Wat was je hoogtepunt van 2009?
“Het hoogtepunt was mijn eerste podiumplaats in het Dutch GT4. Alle sponsoren waren daarbij aanwezig en we hadden een groot feest. Er waren natuurlijk meer hoogtepunten want uiteindelijk stond ik vijf keer op het podium. Mijn seizoen was dus helemaal geslaagd.”
Je hebt een trouwe club van supporters?
“Ja, ik ben er heel blij mee. Ik heb een fantastische groep trouwe sponsoren, velen steunen mij al diverse jaren en ik realiseer mij dat ik absoluut niet zonder hen kan. Het racen kost heel veel geld en gelukkig hebben wij de sponsoren ook wat te bieden. Wij zijn daarom ook altijd op zoek naar geïnteresseerden die mij willen steunen. Op www.ktgracing.nl vindt u alles over mij. Verder ik nog toe zeggen dat we er met het hele team en met onze sponsoren weer een prachtig en vooral gezellig seizoen van gaan maken. Met hopelijk net zoveel succes als vorig jaar, waarbij ik ga proberen weer een stapje hoger te komen.”
Binnenkort maakt KTG Racing haar plannen bekend en toont het team haar bolide voor het Dutch GT4 Championship van 2010.
Klik HIER en bezoek de website eens van KTG Racing