Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Max Tubben scoort podium in Supercar Challenge en doet komend weekend mee aan het NK karting in Genk

Uitgegeven door Frank Korsel • 30 oktober 2024 10:00

ASSEN – In een veelbewogen weekend tijdens de VRM Finale Races op het TT Circuit Assen wist Max Tubben (22) uit Nieuw-Weerdinge, samen met zijn teamgenoot Valentijn Greven indruk te maken in de Supercar Challenge. Uitkomend voor AKG Motorsport begonnen de coureurs in de BMW M4 GT4. Toen hier schade mee werd gereden ging het tweetal de volgende dag verder in de BMW M235i. Geen uitdaging is Max Tubben te groot. Zo eindigde hij met zijn teamgenoot knap op het podium in de tweede race en blikt hij terug op zijn afgelopen raceseizoen, waar Max ook meedeed aan de 1006 kilometer van Palanga in Litouwen. Bovendien stapt hij weer in de kart door aan de laatste race voor het Nederlands kampioenschap KZ Plus in Genk in België mee te doen!

Max Tubben racet en scoort in twee verschillende auto's Finale Races Supercar Challenge

Tubben begon zijn raceweekend overtuigend met een poleposition in de kwalificatie op zaterdag. “De snelheid was er meteen”, vertelde hij enthousiast terwijl de avond viel op het TT-circuit in Assen. “In de training heb ik maar tien minuten gereden, maar tijdens de kwalificatie had ik de snelste tijd meteen te pakken.” Het goede gevoel dat hij aan de start had, werd echter verstoord door pech in de eerste race, toen de onfortuinlijke Valentijn Greven in een crash belandde. De schade aan de M4 GT4 was te groot om te herstellen. Daarom reed het duo de dag erna in de BMW 235i.

“We moesten snel schakelen en aanpassingen doen aan de auto”, legt hij uit. “De M235i is een klasse lager en heeft wat minder vermogen, maar toch een leuke auto om mee te rijden. Wel had ik het idee dat de auto te veel onderstuur had, dus hebben we dat vlak voor de race nog geprobeerd te verbeteren.”

Hoewel hij met de nieuwe auto niet dezelfde snelheid kon halen als met de M4, wisten Max en Valentijn alsnog naar een mooie derde plek te rijden. “Het is natuurlijk jammer van de pech op zaterdag en de strafseconden voor overtredingen op zondag, maar uiteindelijk hebben we toch een P3 gepakt. Soms loopt het nu eenmaal zo. Ondanks de pech ben ik natuurlijk erg blij dat we alsnog een mooi resultaat hier hebben kunnen pakken, dat was het belangrijkste.”

Vorige seizoenen reed Tubben full-time in de Supercar Challenge. Eerst in een Zilhouette Z4, daarna samen met Max Weering in de BMW M6 GT3. Vorig jaar werden Tubben en Weering kampioen in de Supercar Challenge, maar dit jaar zag het programma er anders uit. Geen commitment aan een kampioenschap, maar als een kameleon stapte Tubben waar mogelijk in om meer ervaring op te doen.

Max Tubben racet en scoort in twee verschillende auto's Finale Races Supercar Challenge

Dit seizoen stond voor Tubben bol van de actie. Hij reed niet alleen in de Supercar Challenge, maar nam ook met JR Moorsport deel aan de uitdagende 1006 kilometer van Palanga in Litouwen, een endurance-race die bekendstaat om het ruige stratencircuit en de spectaculaire show eromheen. “Het was een geweldige ervaring”, vertelt Tubben. “Palanga is een beetje de Le Mans van het Oostblok. Je rijdt er over de snelweg en door een klaverbladcircuit. De race kan zomaar zes tot tien uur duren, afhankelijk van hoeveel incidenten er zijn.”

Naast de autosport vond Tubben ook dit jaar weer zijn weg terug naar zijn eerste liefde: het karten. “Samen met Bas Goud heb ik een aantal keren getraind, en ik heb zelfs een wedstrijdje meegepakt in de NXTGP. Volgende week start ik ook nog in het NK van Chrono Karting in Genk, in de Master-klasse van de schakelkarts. Het blijft fysiek een hele uitdaging, maar het is geweldig om te doen. Ik denk dat ik wel terugkom met wat blauwe plekken en wat spierpijn de volgende dag, maar dat nemen we dan maar voor lief”, lacht de altijd goed gehumeurde Drent. Hij zal dan weer in zijn vertrouwde schakelkart van CRG stappen. Dat wordt conditioneel nog een hele uitdaging, maar Max gaat er maximaal voor.

Max Tubben bedankt zijn ouders, familie en vrienden, zijn sponsoren en het team van AKG Motorsport voor hun steun dit seizoen. “Hopelijk komen er volgend jaar nieuwe kansen, maar dat hangt af van de sponsors. Ik hoop dat ik ook volgend jaar weer kan racen in deze mooie klassen en misschien zelfs meer endurance-races kan rijden, want dat smaakte echt naar meer.”

Max Tubben wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
Tuindeco
Gadero
Viscaal
Berton
Mulder Hallenbouw
Alrik Hekwerk en Omgevingsbeheer
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting
JR Motorsport
Mike Lambers Montage
Juwelier Jan Mulder
HBG & Partners
De vastgoed factory
Mediasign Coevorden

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS