Autosport Internationiaal Singleseaters • Eurocup Formule Renault 2.0

Kas Haverkort toont goed tempo in Valencia: "Snelheid in de kwalificaties en de races heel goed"

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 30 september 2021 16:31

Valencia – Kas Haverkort had op Circuit Ricardo Tormo bij de achtste ronde van het Formula Regional European Championship by Alpine wel de snelheid, maar zag dit niet worden omgezet in mooie resultaten. In beide kwalificaties was het 17-jarige TeamNL-talent op weg naar een snelle tijd, toen hij zijn ronde moest afbreken. Haverkort moest daardoor vanaf een positie midden in het veld aan zijn races beginnen. Ook in de wedstrijden toonde de MP Motorsport-coureur zijn snelheid, maar op een circuit waar inhalen uiterst lastig is, zat er ondanks enkele mooie acties toch niet meer in dan een vijftiende respectievelijk veertiende plaats.

Kas Haverkort Formula Regional European Championship by Alpine
Voor ronde acht van het in totaal tien raceweekenden tellende Formula Regional European Championship by Alpine mochten de rijders aantreden op Circuit Ricardo Tormo. TeamNL-talent Kas Haverkort bewaart goede herinneringen aan deze nabij Valencia gelegen baan. Vorig jaar won de nu 17-jarige MP Motorsport-rijder er met grote overmacht alle drie de wedstrijden in het Spaans Formule 4 kampioenschap, de titelstrijd die hij later dat jaar op overtuigende wijze op zijn naam zou schrijven. Er was nog een link met de Spaanse F4, want op Circuit Ricardo Tormo debuteerde Dilano van ’t Hoff in het Formula Regional European Championship by Alpine. De eveneens 17-jarige Van ’t Hoff is lid van de KNAF Academy-selectie en maakt dit jaar indruk door in zijn debuutseizoen het Spaans Formule 4 kampioenschap te domineren. Van ’t Hoff schreef tot nu toe zes van de vijftien wedstrijden op zijn naam, waaronder vorige week nog op hetzelfde Circuit Ricardo Tormo.

In de vrije training klokte Haverkort in het maar liefst 34 auto’s tellende veld een keurige negende tijd op slechts 0,2 seconden van de snelste rijder. Niet voor het eerst dit seizoen zat het in de kwalificatie echter niet mee. De MP Motorsport-rijder had een elfde tijd op de klokken gezet en wilde aanzetten voor nog een snelle ronde toen hij vast kwam te zitten achter een groep en zijn tijd niet meer kon verbeteren. Haverkort zakte daarmee naar de veertiende positie. “Met een normale ronde had een positie rond plek zeven er wel ingezeten, want de snelheid was goed”, keek Haverkort op zijn kwalificatie terug.

Formula Regional European Championship by Alpine Kas Haverkort
Bij de start wist Haverkort zijn veertiende positie te behouden, maar zag vervolgens in het gedrang toch drie plekken verloren gaan. Met een mooie inhaalactie knokte de MP Motorsport-piloot zich al snel terug naar plek zestien, reed snelle rondetijden en sloot aan bij de groep voor hem. Bij het kort achter een tegenstander rijden wordt de wegligging echter minder waardoor inhalen met een Formula Regional-auto extreem lastig is, zeker op deze baan met zijn vele lange bochten. Haverkort passeerde dan ook als zestiende de finish en werd vervolgens als vijftiende geklasseerd nadat een rijder voor hem werd bestraft voor het veelvuldig overschrijden van de track limits.

Alsof het zo moet zijn dit seizoen, had Haverkort in de kwalificatie voor race twee opnieuw pech. De MP Motorsport-piloot stond op plek zes toen diverse rijders hun tijden verbeterden en hij terugzakte naar plek zestien. In zijn eerstvolgende snelle ronde werd Haverkort opgehouden in sector drie. In zijn laatste ronde kleurden twee sectoren groen en leek Haverkort op weg naar een plek in de top zes. Een paar seconden voordat de Nederlander echter de finish zou passeren, kwam er een full course yellow waardoor hij van het gas moest en zijn goede rondetijd de mist in zag gaan. Haverkort moest daarmee in race twee vanaf plek zestien beginnen. Ook nu weer bleek het tempo van Haverkort uitstekend en met enkele mooie acties wist de coureur van MP Motorsport, ondanks het feit dat inhalen op Circuit Ricardo Tormo moeilijk is, op te klimmen van plek zeventien naar veertien. In het lange lint van bijna even snelle auto’s zat meer winst er echter niet in waardoor Haverkort als veertiende de finish passeerde. “De snelheid was zowel in de kwalificaties als de races heel goed. Door domme pech moet je dan toch vanuit het middenveld starten. Inhalen is op dit circuit en met deze auto’s heel lastig. Veel winst zat er dan ook niet meer in. Zonder die pech begin je vanuit de top acht en dan was een goed resultaat zeker mogelijk geweest”, blikte Haverkort terug.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS