Optimisme bij Richard Verschoor met podium in Djedda: "Ook nu was de auto uitstekend"
Uitgegeven door Deni Volkers • 30 maart 2022 03:04
Richard Verschoor heeft op het Jeddah Corniche Circuit in Djedda tijdens de tweede ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap opnieuw van zich doen spreken. Na een sterke kwalificatie waarin het 21-jarige TeamNL-talent een startplaats op de eerste rij in de wacht sleepte, wist de Nederlander in de hoofdrace op uiterst fraaie wijze een tweede plaats te veroveren. Een dag eerder had Verschoor in de sprintrace al beslag gelegd op een keurige vijfde positie. Na zijn overwinning in de sprintrace in Bahrein stond de voor het Italiaanse Trident uitkomende Verschoor daarmee voor het tweede opeenvolgende weekend op het podium en scoorde met een tweede en vijfde plaats in Djedda in beide races punten voor het kampioenschap. In de tussenstand van het FIA Formule 2 kampioenschap klom Verschoor daardoor met een totaal van 32 punten naar de derde positie.
Een week na zijn spectaculaire zege bij de openingsronde van het FIA Formule 2 kampioenschap in Bahrein, mocht Verschoor meteen weer de baan op voor ronde twee van de titelstrijd. Jeddah Corniche Circuit in Djedda, Saoedi-Arabië, is met gemiddelde snelheden van 220 km/u het met afstand snelste stratencircuit ter wereld. De 6,1 kilometer lange omloop kent vele ultrasnelle in elkaar overlopende bochtencombinaties en is daarmee een uitdaging voor iedere coureur. Voor Trident-piloot Verschoor was het zijn eerste kennismaking met de baan in Djedda.
Ook nu weer toonde het 21-jarige coureur aan dat hij weinig tijd nodig heeft om zich een nieuw circuit eigen te maken. Ondanks dat de vrije training tot twee keer toe werd onderbroken door een code rood en de kwalificatie met maar liefst drie keer een code rood nog chaotischer verliep, werkte Verschoor zich op van plek 19 naar zeven, om in de slotminuten zelfs een prachtige tweede tijd op de klokken te zetten. “In de vrije training hadden we door de onderbrekingen maar vier rondjes op snelheid kunnen doen. Omdat ik niet eerder hier gereden had, was het dan ook verstand op nul en gaan. De auto was heel goed en dat laatste rondje ook. Ik ging een paar keer heel dicht langs de muur, dus dat betekent dat het ook echt een goede ronde was. In slechts één bocht heb ik wellicht wat tijd laten liggen. In zo’n snelle ronde is deze baan echt heel gaaf”, keek Verschoor op zijn uitstekende kwalificatie terug.
Door de omgekeerde top tien als startvolgorde voor de sprintrace moest Verschoor daarin vanaf plek negen starten. Ondanks dat hij in de eerste ronde moest uitwijken voor een veel te laat remmende concurrent, behield de Nederlander zijn negende positie. Meteen was het echter tijd voor de eerste safetycarperiode, direct gevolgd door een tweede toen bij de herstart opnieuw twee auto’s crashten. Pas bij de 13de doorkomst werd het veld losgelaten en kon er eindelijk geracet worden. Met een gewaagde actie buitenom pakte Verschoor de achtste positie om even later handig te profiteren van de strijd tussen de nummers zes en zeven. De Trident-piloot passeerde beide tegenstanders en lag daarmee zesde, de positie die Verschoor tot de finish in ronde 20 probleemloos wist te behouden. Omdat de als derde geëindigde rijder na afloop werd gediskwalificeerd, schoof Verschoor zelfs door naar plek vijf en pakte daarmee vier punten voor het kampioenschap. “Door alle safetycars konden we weinig racen, maar de ronden die we reden waren veelbelovend”, aldus een tevreden Nederlander, die daarmee ook alvast vooruitkeek naar de hoofdrace van zondag.
En dat optimisme voor de 27 ronden tellende hoofdrace, waarin Verschoor op zijn in de kwalificatie verdiende tweede startpositie mocht plaatsnemen, bleek meer dan terecht. De Trident-piloot begon de race op de rode, zachte band en bleef de eerste ronden keurig in het spoor van de leider. Toen deze in ronde acht de pits in ging voor zijn verplichte bandenwissel, volgde Verschoor een ronde later. Ondanks een uiterst snelle in-lap en goede pitstop kwam Verschoor toch achter de oorspronkelijke leider weer de baan op. Ook op de gele, hardere band was het tempo van de Nederlander uitstekend. In eerste instantie groeide het gaatje naar de nummer één, maar tegen het slot van de race begon Verschoor weer in te lopen, terwijl de Nederlander zijn achtervolgers inmiddels op ruime achterstand had gereden. Na 27 ronden passeerde Verschoor op iets meer dan twee seconden van de winnaar als tweede de finish en mocht daarmee, na zijn winst in de sprintrace in Bahrein, voor het tweede weekend op rij op het podium plaatsnemen. De Nederlander bezorgde daarmee ook Trident een ongekend succes aangezien het Italiaanse team in de laatste F2-seizoenen zelden een top drie klassering wist te behalen. “De ronde na de pitstop was iets te langzaam, daar verloor ik teveel. Ik wil het team hartelijk bedanken want ook nu was de auto weer uitstekend”, aldus een van zijn succesvolle weekend nagenietende Verschoor.
Inclusief de vier punten uit de sprintrace scoorde Verschoor daarmee in Djedda 22 punten en steeg naar de derde plaats in de tussenstand van het FIA F2-kampioenschap.