'Police' stopt de FIA GT World Cup-race, maar 'Mr Macau' Edoardo Mortara wordt desondanks glorieus winnaar
Uitgegeven door Peter Vader • 18 november 2017 21:45
Drie keer GT winnaar van de Grand Prix van Macau, Edoardo Mortara (Mercedes AMG Driving Academy GT3), heeft de kwalificatierace voor de FIA GT World Cup gewonnen nadat de eerste etappe werd stopgezet bij de 'Police'-bocht. Driekwart van het meest professionele GT-veld ooit verzameld in Macau, werd achterhaald door een totale blokkade van de baan, dat ontstond toen Mortara's teamgenoot Daniel Juncadella de muur raakte terwijl hij op de vierde plaats lag in de openingsronde.
De overwinning van Mortara heeft enorme verwachtingen gewekt; de GT-teams van zeven verschillende merken, werken nu de hele nacht door om hun auto's klaar te maken voor de World Cup race van zondag. Officials hebben zelf een startopstelling voor de World Cup bepaald, om zodoende toch nog een eerlijk verdeelde startopstelling voor het veld te creëren. Slechts acht auto's overleefden het incident!
Mortara won de race, met anderhalve seconde voorsprong op Augusto Farfus (Schnitzer BMW M6) en 2,7 seconden voor Raffaele Marciello (Gruppe M Mercedes-Benz AMG).
Een volgend drama speelde zich af voor FIA GT-wereldbekerkampioen Maro Engel, die aanvankelijk aan de leiding ging nadat hij vanaf de tweede rij was gestart. Hij kon bij de herstart zijn Gruppe M Mercedes-AMG niet meteen de sporen geven vanwege problemen met zijn accu en finishte uiteindelijk als achtste.
De rollende start van de twaalf ronden tellende race, was veelbelovend voor de vier Mercedessen-Benz, die de eerste twee startrijen hadden bezet. Maar Juncadella, winnaar van Macau's F3-race in 2011, ging een beetje te breed en raakte het veiligheidshek met de rechter achterkant van zijn auto. Engel nam de leiding over van Mortara, terwijl Farfus zich naar voren werkte van de zesde naar de derde positie, toen het veld de Guia-heuvel beklom. Juncadella viel terug naar de vierde plaats, met Marciello op de hielen gezeten door de verdedigend rijdende GT World Cup-kampioen Laurens Vanthoor (Craft Bamboo Porsche GT3R). In de haarspeldbocht genaamd 'Police' botste Juncadella tegen het hek, misschien een gevolg van zijn eerdere incident, en alleen Marciello kon er tussendoor knijpen met een kleine schade aan de zijpanelen van zijn voertuig. Achter hem sloeg Vanthoor tegen de achterkant van Juncadella en volgde er een kettingreactie, waarbij op twee na alle auto's enige schade leden.
Macau-debutant Robin Frijns (Audi Sport WRT R8) had het geluk dat hij was begonnen vanaf de zeventiende startplaats, nadat hij in de kwalificatie was gecrasht."Ik kon het grootste deel van het incident vermijden, maar moest nog steeds kiezen tussen een Porsche of een vangrail," zei hij. "Ik koos voor de vangrail omdat die zachter leek". Frijns, met de kleine schade aan zijn auto al snel weer gerepareerd, hervatte de race na de herstart en veroverde de vierde plaats. De Nederlander eindigde daarmee voor de Australische Chaz Mostert (FIST Team BMW M6) en Darryl O'Young (Craft Bamboo Porsche 911 GT3R).
Macau-officials hebben de startopstelling voor de FIA GT World Cup-race bepaald door de eerste acht plaatsen toe te wijzen aan de coureurs in de volgorde waarin de opnieuw gestarte coureurs de kwalificatiewedstrijd hebben beëindigd. De resterende startposities werden toegewezen in de volgorde waarin de auto's zich bevonden toen ze de eerste sector van de eerste ronde voltooiden, vóór het 'Politie'-incident.
Dat betekent dat Juncadella als negende zal starten, achter Engel en voor Laurens Vanthoor, Nico Muller (Audi Sport Team WRT R8) en Renger Van der Zande (Honda NSX GT3). De startopstelling zal de professionaliteit van het veld op de proef stellen, als de coureurs de strijd aangaan voor hun posities, in een race op zondag over achttien ronden om de World Cup (110 km).
Uitslag kwalificatie race FIA GT World Cup Macau: