Adrian Newey: "De jongens bij Red Bull.., dit is geen kritiek, maar ik denk dat ze gewoon door gebrek aan ervaring..."
Uitgegeven door Wim Boekel • 1 februari 2025 09:01
Adrian Newey, voormalig technisch directeur, bij Red Bull, maakte zich al zorgen over het ontwikkelingspad van de auto, voordat hij vertrok. Red Bull Racing begon goed aan het seizoen 2024 met zeges van Max Verstappen, maar in de loop van het jaar verloor het team haar dominantie en was McLaren in handen van Lando Norris en Oscar Piastri de snelste auto.

“Natuurlijk was het ook deels te danken aan McLaren en Ferrari die hun auto's ontwikkelden en heel goed werk leverden”, zegt Newey tegenover Auto Motor und Sport. “Maar ik denk dat Red Bull, van wat ik kon zien, de auto van '24 en de allerlaatste fases van '23 ook moeilijker begon te worden om mee te rijden. Natuurlijk kon Max dat aan. Het paste niet bij hem, maar hij kon het aan, Checo niet. Dus al in '23 begonnen we ook meer verschil te zien in de prestaties van de teamgenoten, Max en Checo. Dat ging door in het eerste deel van '24, maar de auto was nog steeds snel genoeg om het aan te kunnen. Het is iets waar ik me zorgen over begon te maken, maar niet veel andere mensen in de organisatie leken zich er veel zorgen over te maken.”
Volgens de Brit waren zijn voormalig collega’s niet in staat om de richting van de ontwikkeling van RB20 te veranderen. “Van wat ik van buitenaf kan zien, maar ik weet het niet... denk ik dat de jongens bij Red Bull, dit is geen kritiek, misschien door gebrek aan ervaring, in diezelfde richting bleven opgaan”, vervolgt de technisch directeur van Aston Martin. “En het probleem werd steeds nijpender tot het punt dat zelfs Max het moeilijk vond om te rijden.”
In de loop van het jaar begon Verstappen ook steeds meer zijn kritiek openlijk uit te spreken op de RB20. En aan het einde van het jaar zei de wereldkampioen in de hoogste klasse van de autosport zelfs dat de auto het museum in mocht, om daar niet meer uit te komen.
“Afstelling kan problemen tot op zekere hoogte maskeren, maar het probleem is er nog steeds”, vervolgt Newey. “Voor mij is set-up meer het optimaliseren van de karakteristieken van de auto en natuurlijk, tot op zekere hoogte, van de coureur, maar ik denk dat dat overdreven is. Het is vooral het aanvullen van de karakteristieken van de auto en dan natuurlijk de variatie van circuit tot circuit, afhankelijk van de aard van het circuit.”
Overigens kenden meerdere teams tegenslagen in de ontwikkeling van de auto. Volgens de Brit wordt dit veroorzaakt door de huidige regels met het ‘ground effect’.
“Een auto met groundeffect die geen afgedichte skirts heeft zoals de oude auto's, zal altijd erg gevoelig zijn voor aerodynamische instabiliteiten”, legt Newey over de problemen uit. .“Omdat je een zeer lage druk onder de bodem genereert, maar als die lekkage heeft die vanaf de zijkant naar binnen komt, en dat creëert potentieel een aantal vrij sterke verliezen en problemen naarmate je dichter en dichter bij de grond komt. Maar ze zijn ook een goede manier om downforce te creëren. Je probeert altijd downforce af te wegen tegen consistentie. Het is een moeilijk probleem.”
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!