Bernie Ecclestone ontkent doofpotaffaire rond Crashgate tijdens rechtszaak Felipe Massa van 82 miljoen dollar
Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 september 2025 16:50
Voormalig F1-baas Bernie Ecclestone ontkent dat de sportautoriteiten hebben geprobeerd de waarheid achter het Crashgate-schandaal tijdens de Grand Prix Singapore van 2008 te verbergen. Dit staat centraal in de rechtszaak van Felipe Massa, die 82 miljoen dollar eist.

Massa verloor het wereldkampioenschap in 2008 met slechts één punt verschil van Lewis Hamilton tijdens een dramatische seizoensfinale in Brazilië. De voormalige Ferrari-coureur stelt dat het "onaanvaardbaar" zou zijn als blijkt dat de verantwoordelijken "hun eigen wangedrag hebben verhuld". De Grand Prix Singapore vond enkele weken voor die beslissende race plaats. Daar kreeg Renault-coureur Nelson Piquet Jr. de opdracht om te crashen, waardoor de safety car de baan opkwam en teamgenoot Fernando Alonso kon winnen.
Massa leidde de race op het moment van Piquet's ongeval, maar eindigde uiteindelijk als dertiende. De verloren punten bleken cruciaal in zijn titelstrijd met Hamilton. Het Crashgate-schandaal kwam pas het jaar daarop aan het licht, kort nadat Piquet Jr. door Renault was ontslagen. Teambaas Flavio Briatore kreeg een levenslange schorsing opgelegd, maar deze werd na een juridisch gevecht opgeheven.
In 2023 kondigde Massa aan juridische stappen te ondernemen tegen de FIA, Formula One Management en Ecclestone persoonlijk. De aanleiding was een interview waarin Ecclestone onthulde dat hij en wijlen FIA-president Max Mosley al tijdens het seizoen 2008 op de hoogte waren van de ware toedracht. Hij gaf toe dat de autoriteiten destijds besloten niet in te grijpen om de sport te beschermen tegen "een enorm schandaal". Ook erkende hij dat Massa "bedrogen werd om de titel die hij verdiende".
De rechtszaak begint op 28 oktober bij het High Court in Londen. In een nieuw interview met The Times beweert Ecclestone nu dat er nooit sprake was van een doofpotaffaire. "Er bestaat geen enkele mogelijkheid om die race te veranderen of te annuleren", zegt hij. "Max wist dat er destijds onvoldoende bewijs was om iets te ondernemen. Het begon pas later toen de jonge Nelson besloot zijn mond open te doen nadat hij hoorde dat hij het volgende jaar geen stoeltje zou krijgen."
"Ik herinnerde me dat verdomde interview niet eens totdat de voormalige Ferrari-coureur zijn juridische uitdaging indiende", aldus Ecclestone. "We zullen dit tot het einde doorvechten voor een rechtvaardige uitkomst - voor mijzelf, voor de motorsport in Brazilië en voor de hele sport", reageert Massa.




