Christijan Albers: De keuze tussen teambaas of coureur?
Uitgegeven door Wim Boekel • 28 juli 2014 02:46
Christijan Albers is sinds enkele weken de nieuwe teambaas van het Caterham F1 Team. De Nederlander moet daarmee het team gaan leiden dat onlangs werd overgenomen door een groep van Arabische en Zwitserse investeerders. De voormalig F1-coureur wordt hierbij gesteund door Colin Kolles. De Duitser heeft ervaring bij diverse Formule 1-teams, zoals Spyker, Force India en Hispania Racing. Daarnaast is de ervaren teambaas betrokken bij het opzetten van Forza Rossa, een Roemeens Formule 1-team dat in 2015 op de startgrid wil staan. De afgelopen jaren was Kolles actief als teambaas van het LMP-team Lotus/Kodewa. Zijn team kwam vorig jaar nog uit met een LMP2-bolide in het World Endurance Championship en stapte dit jaar over naar de LMP1, de hoogste klasse van het endurance kampioenschap, waarvoor Christijan Albers als eerste coureur werd aangekondigd.
De toetreding tot de klasse waarin ook Audi, Porsche, Toyota en Rebellion rijden, verliep echter niet van een leien dakje. Het debuut van de auto werd in eerste instantie uitgesteld door een late motorwissel. Het team stapte over van de Audi- naar een AER-motor en het debuut moest tijdens de 24 uur van Le Mans gemaakt worden. Ook de legendarische endurancerace bleek te hoog gegrepen. Er was onvoldoende tijd om de auto te testen. De Lotus P1/01 werd echter wel op het Circuit de la Sarthe gepresenteerd, waarbij Christijan Albers één van de coureurs was die het doek van de auto mocht trekken. De auto maakt nu zijn debuut tijdens de wedstrijd op het Circuit of the America in september.
Het lijkt erop dat er toen nog geen sprake was van een verkoop van het Caterham F1 Team, want een combinatie als technisch directeur in de Formule 1 en coureur in het World Endurance Championship lijkt moeilijk te combineren. Aan de andere kant: de wedstrijden van de klassen vallen niet samen (met uitzondering van de race in Fuji), doordat het WEC een door de FIA erkende serie is. De Nederlander leek zijn racecarrière een tweede leven in te gaan blazen, maar komt hier met de rol als technisch directeur abrupt een einde aan? De komende weken zal meer duidelijk moeten worden.