Formule 1

Cruciale karttips voor beginners

Uitgegeven door HJ van Keulen • 14 juni 2024 08:30

Of je nu een beginner bent die net begint met karten, of een ervaren racer, iedereen keert terug naar de basisprincipes van karten. Want zonder dit kun je niet uitblinken in de volgende fases van je kartcarrière. Daarom volgen hier enkele basistips voor karten die essentieel zijn om je rij- en racevaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Cruciale karttips voor beginners

Volg snellere coureurs
Wanneer een snellere coureur je in de praktijk inhaalt, probeer hem/haar dan niet terug in te halen, maar volg hem of haar zo goed mogelijk. Op die manier kun je leren welke lijnen ze tijdens de ronde nemen en ontdekken waar je tijd verliest. Dit kan je helpen om de volgende keer je race te winnen. Geloof ons, ook in de Formule 1, waar je op kunt gokken in een online casino, kijken coureurs bij elkaar af.

Rijd soepel
Zoals het populaire gezegde luidt: soepel is snel. De kart op een snelle maar rustige manier door het hele circuit kunnen rijden, is het eerste wat coureurs moeten doen. Vanwege de snelle bochten van de karts denken sommigen misschien dat de coureurs agressief aan het stuur moeten werken, maar het tegenovergestelde is waar. Je moet op het stuur duwen in plaats van eraan te trekken, waarbij je met de buitenste hand (de hand aan de andere kant van de hoek) 70% van de kracht op het stuur uitoefent, terwijl de binnenhand 30% doet. Idealiter moet de stuurinput soepel en minimaal zijn, omdat te veel stuurinput veel snelheid zal wegnemen. Er zijn echter enkele uitzonderingen, zoals op indoorbanen met weinig grip of bij het rijden op een natte baan zou bijvoorbeeld veel agressievere input nodig zijn om de kart te laten draaien.

Zoek de grens op
Als je eenmaal de lijnen rond de baan kent, moet je proberen er zo snel mogelijk omheen te gaan. Om dit te doen moet je eerst de kart voelen en de limiet op de baan vinden door te testen hoe laat je kunt remmen en hoeveel snelheid je door de bocht kunt dragen. Zodra je merkt dat je fouten maakt, zoals het missen van toppen of afdrijven, betekent dit dat je de limiet hebt overschreden en dat je je markeringen iets terug moet brengen.

Drift niet
Hoewel driften in de ogen van de toeschouwers misschien cool lijkt, vertraagt ​​het je in werkelijkheid. De banden van een skelter zijn bedoeld voor grip, zodat de kart te veel zal vertragen als hij door de bochten drift. Bovendien slijten de banden sneller, waardoor de controle moeilijker wordt vanwege het gebrek aan grip.

Leun niet in de hoeken
Veel mensen hebben de neiging om hun hoofd, of zelfs hun hele bovenlichaam, naar de binnenkant van de hoeken te laten leunen. Hoewel het voor hen misschien natuurlijk aanvoelt, is het het beste om je hoofd recht te houden. Leunen op hoeken kan de gewichtsbalans van de kart verstoren, omdat de gewichtsbelasting (samen met je lichaam) naar de buitenste banden op hoeken verschuift, en leunen zou een deel van het gewicht aan de buitenkant wegnemen, waardoor het moeilijker wordt om de kart onder controle te houden. Als bonus kan het rechthouden van je hoofd onder de toeschouwers als een dominante houding worden beschouwd; het kan voor sommige bestuurders zelfs als intimiderend worden ervaren.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS