De belangrijkste punten van het ongeval van Jules Bianchi
Uitgegeven door Wim Boekel • 8 oktober 2014 19:30
Dit weekend maakte Jules Bianchi in Japan een zware crash mee op het circuit van Suzuka. De Formule 1-coureur kwam onder een shovel terecht, welke op dat moment de Sauber F1-auto van Adrian Sutil aan het bergen was. De Marussia-coureur liep bij de crash zeer ernstig hersenletsel op en ligt nog steeds in coma in het Mie General Hospital. RaceXpress zet een aantal belangrijk vragen met betrekking tot de zware crash op een rijtje.
1. Waarom startte de race, terwijl de tyfoon op komst was?
De FIA wilde de start van de race met vier uur naar voren brengen van de oorspronkelijke start van de race om 3 uur. Volgens de weersberichten had tyfoon Phanfone rond de tijd dat de auto’s zich op de grid gingen opstellen grote invloed. Zo bleek achteraf ook. Drie keer heeft de organisatie het idee geweigerd. Omdat zij bang waren dat toeschouwers de race gingen missen of …?
2. Was de race veilig aan het einde?
De regen werd op dat moment slechter, maar diverse coureurs lieten weten dat er op het circuit nog gereden kon worden, maar ook enkelen dachten er anders over zoals Felipe Massa. Het probleem was dat het licht snel afnam op een toch al sombere dag. Adrian Sutil, welke vlak voor Jules Bianchi op die plek crashte, zei dat hij het gevoel had dat dit een factor was.
3. Waarom werd Jules Bianchi met de ambulance afgevoerd en niet met een helicopter?
De FIA kon deze vraag niet volledig beantwoorden, maar het lijkt er op dat het een combinatie van het weer en dat er geen plek was om te landen bij het Mie General Hospital. Het ziekenhuis ligt zo’n 16 kilometer van het circuit.
4. Waarom stond er een shovel langs het circuit, terwijl er geen safetycar uit was gegaan?
Ook deze vraag kon niet volledig uitgelegd worden door de FIA. Het overkoepelende orgaan gaf slechts een summiere verklaring af. Ze zeggen dat er een dubbele gele vlag hing en dat dit voldoende was. Waar een vraag bij gesteld kan worden, gezien het slechte zicht en de weersomstandigheden. Het lijkt er op dat het beter was geweest om de safetycar uit te laten gaan. Dat is achteraf gezien, want het is nog steeds een combinatie van ongelukkige omstandigheden.
5. Wat gebeurt er nu met Jules Bianchi?
De Marussia-coureur ligt, na zijn zware crash, al een aantal dagen in coma. De coureur heeft bij zijn crash een diffuse atonale beschadiging opgelopen. Dit betekent dat de ene zenuw geen signaal meer doorstuurt naar de andere zenuw. Volgens brainandspinalcord.org ontwaakt slechts 10% met een dergelijke beschadiging uit de coma. Mocht de Fransman ontwaken uit zijn coma, dan is de kans groot dat hij hier gevoelsstoornissen of verlammingsverschijnselen kan vertonen.
Luca di Montezemolo, president bij Ferrari, liet weten dat als er in 2015 een derde auto ingezet mag gaan worden, dat Jules Bianchi dan in deze Ferrari plaats ging nemen. Met de hersenbeschadiging die de coureur uit de Ferrari Academy heeft opgelopen, kan gesteld worden dat de kans dat hij überhaupt nog Formule 1 gaat rijden nihil is.
Op dit moment zijn de ouders van Jules Bianchi en het management van Marussia aanwezig op de coureur te ondersteunen en hebben diverse coureurs een bezoek aan het ziekenhuis gebracht, waarvan Felipe Massa de eerste was.
6. Keert hiermee het veiligheidsvraagstuk terug in de Formule 1?
De FIA heeft de afgelopen jaren alles gedaan om de veiligheid te bevorderen en het is 20 jaar geleden dat een coureur om kwam tijdens een race. Dit jaar is het 20 jaar geleden dat Ayrton Senna om het leven kwam en eerder dit jaar werd bij de dood van een van de grootste coureurs aller tijden stil gestaan. Het is een ongelofelijk record, waar de veiligheidsvoorschriften in het verleden tekort schoten. Het risico op een ongeval met ernstig letsel of een dodelijk ongeval blijft altijd aanwezig.
7. Kan een veiliger ontwerp van de auto helpen?
Na dit ongeval gaat men opnieuw kijken naar het rijden met een open cockpit. Adrian Newey, ontwerper bij Red Bull, waarschuwde al in januari over het gevaar van de lage neuzen van de bolides. Daarnaast gaat de discussie opnieuw oplaaien of de cockpit een beschermende koepel moet gaan krijgen.
Inmiddels heeft Rob Smedley van Williams laten weten dat hij voorstander is van een gesloten cockpit. Volgens de Brit veranderd dit niets aan het DNA van de Formule 1. Naar alle waarschijnlijkheid had een gesloten cockpit Jules Bianchi niet kunnen redden. De telemetrie van Marussia geeft aan dat de Fransman op het moment van de impact 203 kilometer per uur reed. Een dergelijke cockpit bescherming had het bij een dergelijke snelheid ook begeven.
Hoe dan ook. Het ongeluk heeft de Formule 1 weer even op scherp gezet. En laten we hopen op een wonder voor Bianchi.




