De economie van de Formule 1 – Hoe verdient een F1-team geld?
Uitgegeven door HJ van Keulen • 30 juli 2024 08:00
De wereld van de Formule 1 is meer dan alleen snelle auto's en spannende races; het is ook een complexe en lucratieve industrie. Achter de schermen van elke race schuilt een uitgebreid economisch ecosysteem dat teams in staat stelt om te functioneren en te concurreren op het hoogste niveau van motorsport.
In dit artikel duiken we in de economie van de Formule 1 en onderzoeken we de diverse inkomstenstromen die een F1-team financieren.
Hoeveel verdient de Formule 1?
De Formule 1 is niet alleen een sport, maar ook een gigantische economische onderneming. In 2022 genereerde de Formule 1 een totaalinkomen van $2,57 miljard, gedreven door recordaantallen toeschouwers en een groeiend wereldwijd publiek, volgens een winstverslag van de eigenaar van F1, Liberty Media.
Dit indrukwekkende cijfer werd in 2023 zelfs overtroffen, met een totale omzet van $3,2 miljard, een stijging van 25% vergeleken met het jaar ervoor.
Hoe krijgen teams geld?
Formule 1-teams genereren inkomsten via verschillende bronnen, waaronder prijzengeld, sponsoring en autofabrikanten. Er zijn drie hoofdkanalen waarlangs F1-teams worden gefinancierd:
1. Betalingen van Formula One Management (FOM)
Een groot deel van de inkomsten van elk team komt rechtstreeks van het management van Formule 1:
• Column One (C1) betalingen: Deze uitbetalingen zijn voor elk team gelijk. Elk team dat twee jaar of meer heeft deelgenomen, krijgt dezelfde betaling. In 2023 was dat $36 miljoen per team.
• Prijzengeld: Dit wordt uitgereikt op basis van de prestaties van de teams in het kampioenschap.
• Heritage betalingen: Deze zijn gereserveerd voor teams met een rijke geschiedenis en lange aanwezigheid in de sport. Op dit moment is het enkel Ferrari die deze bonus krijgt, waardoor deze wat controversiële betaling ook bekendstaat als het “Ferrari budget”. Ferrari heeft dit bedrag kunnen afdwingen omdat het al jaren meedraait, een van de meest herkenbare merken is, en omdat het bijna altijd een van de favorieten is bij goksites die Cruks omzeilen. Dit bedroeg in 2023 $68 miljoen.
• Constructors Championship Bonuses (CCB): Dit zijn bonussen voor teams die hoog scoren in het constructeurskampioenschap. Mercedes, Ferrari, RedBull en McLaren ontvingen elk $35 miljoen in 2023.
2. Sponsoring
Sponsoring is een cruciale inkomstenbron voor teams in de Formule 1. Bedrijven betalen aanzienlijke bedragen om hun logo's op de auto's, racepakken en andere teamuitrustingen te plaatsen, in ruil voor wereldwijde zichtbaarheid en marketingmogelijkheden. Teams met meer succes en zichtbaarheid kunnen hogere sponsorbedragen aantrekken.
Dit verklaart waarom de hoofdsponsorovereenkomst van Mercedes met Petronas $75 miljoen per jaar waard is, terwijl de hoofdsponsorovereenkomst van Haas met MoneyGram slechts $20 miljoen per jaar waard is.
3. Investeringen
Teams ontvangen ook financiële steun van investeerders en autofabrikanten die geïnteresseerd zijn in het succes en de promotie van hun merk via de Formule 1. Autofabrikanten zien de Formule 1 als een marketinginstrument, in de hoop dat winnende teams hun auto's aantrekkelijker maken voor consumenten.
Zo investeerde het moederbedrijf van Mercedes, Daimler, in 2019 $80 miljoen in het team om hen te ondersteunen in het constructeurskampioenschap.
Toch blijven sponsoring de grootste inkomstenbron voor F1-teams. Van 2010 tot 2018 betaalden F1-sponsors $17,8 miljard, waarvan Ferrari's aandeel 11,8% was. Dit benadrukt het belang van sterke en succesvolle prestaties op de baan, die teams in staat stellen om lucratieve sponsorcontracten aan te trekken en hun financiële stabiliteit te waarborgen.
Budgetlimieten
Om de competitie eerlijker te maken en de uitgaven van teams te beperken, voerde de Formule 1 in 2021 budgetlimieten in voor teams. In 2023 was deze limiet verlaagd tot $135 miljoen per team, en het blijft gelijk voor 2024 en 2025. Dit initiatief is bedoeld om een gelijk speelveld te creëren en de financiële duurzaamheid van de sport te waarborgen.
Hoeveel worden de piloten betaald?
Elke F1-team heeft twee coureurs die door hun teams worden betaald. Het salaris van de coureurs valt niet onder de budgetlimiet van het team. Coureurs ontvangen een basissalaris, verdienen bonussen op basis van hun prestaties op de baan, en verdienen geld uit sponsoring en reclameovereenkomsten.
Voor 2023 variëren de salarissen van F1-coureurs van $1 miljoen tot maar liefst $55 miljoen. Dit grote verschil weerspiegelt de populariteit, ervaring en succes van de individuele coureurs. Topcoureurs zoals Lewis Hamilton en Max Verstappen behoren tot de bestbetaalde atleten in de sportwereld, terwijl minder ervaren coureurs vaak beginnen met lagere salarissen die kunnen stijgen naarmate hun carrière vordert.
Hoeveel verdient Max Verstappen?
Max Verstappen, de coureur van Red Bull die het F1-kampioenschap in 2022 won, was volgens gegevens van Spotrac de best betaalde F1-coureur van dat jaar. In 2022 verdiende Verstappen in totaal $60 miljoen uit de Formule 1, waarvan $40 miljoen als salaris en $20 miljoen aan bonussen. De zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton stond in dat jaar op de tweede plaats, met een salaris van in totaal $55 miljoen van Mercedes.
In 2023 was Verstappen's basissalaris $45 miljoen, en hij verdiende daarnaast $25 miljoen aan incentives na het winnen van zijn derde opeenvolgende wereldkampioenschap. Zijn contract voor 2024 betaalt hem een basissalaris van $55 miljoen.