De FIA en Liberty Media stellen een standaard actieve ophanging voor
Uitgegeven door Wim Boekel • 31 mei 2018 09:05
In de Formule 1 werd de actieve ophanging 25 jaar geleden verboden, maar mogelijk keert deze in 2021 als een van de standaardonderdelen terug. De plannen voor standaardonderdelen, zo meldt Racefans, zijn op de vrijdag van de Monaco GP aan de teams voorgesteld.
De onderdelen worden door een goedgekeurde leverancier aangeleverd. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de Halo en de brandstofstroommeters. Maar een grotere range aan voorgeschreven onderdelen wordt voor 2021 overwogen om de kosten te verminderen. Dit betreft de gebieden waarin weinig prestatie wordt gevonden.
Koppelingen voor de versnellingsbak, differentieel, de voor- en achternaaf, remmen en de aandrijfas worden ook overwogen en dus ook de actieve ophanging. De FIA verbood dit systeem in 1993 om de kosten terug te brengen en de snelheid in de bochten omlaag te brengen. In de afgelopen jaren hebben de teambazen al vaker voorgesteld om de technologie te introduceren. Dit naar aanleiding van discussies over het ontwerp van de ophanging.
De teams hebben de afgelopen jaren geavanceerde passieve ophangingssystemen ontworpen, zoals de connectie tussen de voor- en achterophanging om controle te krijgen over de rijhoogte. Een standaard actieve ophanging kan voor lagere kosten zorgen, terwijl de F1-teams de budgetten kunnen besteden aan andere onderdelen van de auto.




