Dick Freebird geniet van Gamma Racing day: "Wel even wennen om weer in een Porsche 991 te rijden, maar het gevoel was meteen goed"
Uitgegeven door Bart • 21 augustus 2019 04:10
ASSEN – Dick Freebird liet bij zijn eerste race in de Supercar Challenge in lange tijd zien de snelheid nog niet verloren te zijn. Tijdens de Gamma Racing Days op het TT Circuit van Assen, waar zo'n 90.000 bezoekers kwamen, legde de 32-jarige coureur uit Rosmalen beslag op de vierde en zesde plaats. In de tweede race op zondag kwam de Jumbo-coureur als derde over de finishlijn, maar een te vroege pitstop zorgde voor 20 strafseconden en liep hij helaas zijn podium mis.
“Dit was de eerste GT-race in jaren voor mij”, vertelt een tevreden Freebird vanuit zijn pitbox. “In mei tijdens de Jumbo Racedagen in Zandvoort heb ik in de Mazda MX5 Cup gereden, omdat de GT’s daar niet reden. Dit weekend was het wel even wennen om weer in een Porsche 991 te rijden, maar het gevoel was meteen goed. Onze auto is meer geschikt voor gebruikte banden en niet echt voor nieuwe banden, waardoor we wat moeite hadden tijdens de kwalificatie. Het lukte helaas niet om een goede tijd te rijden. We weten dat de auto goed is op gebruikte banden en dat hebben we tijdens de races wel laten zien.”
Bij de Supercar Challenge geldt een verplichte pitstop van 1 minuut en voor Freebird kwamen daar als gastrijder nog 15 seconden bij. “Bijna iedereen had straf- of successeconden, dus het verschil viel wel mee. Ik ben uiteindelijk vierde geworden met een auto die goed op de baan lag en ik heb heel lekker gereden.”
“De tweede race was met 45 minuten iets korter”, zegt Freebird. “In de eerste stint moest ik veel pushen en werd de bandentemperatuur iets te hoog, waardoor de auto iets begon te glijden. Dan ben je vooral bezig om de auto op de baan te houden, maar ik zat ook midden in een druk gevecht met een Porsche voor me en een Porsche achter me. En dan moet ik ook nog gaan tellen wanneer ik mijn pitstop moet maken. Daardoor kwam ik een rondje te vroeg naar binnen en kreeg ik een straf van 20 seconden.” In de GT-klasse was de pitstraat alleen 10 minuten open vanaf het moment dat de race nog 25 minuten te gaan had. In dat window moet je de pitstop maken.
Voor Freebird neemt de straf zijn raceplezier niet weg. “Ik heb mijn pitstop gemaakt, heb me aan de tijd gehouden en ik ben als derde over de finish gekomen. Dan vind ik het wel prima. Aan baanpositie verandert het niets dat ik te vroeg binnen ben gekomen, maar door de straf ben ik officieel wel als zesde geëindigd.”
In een veld met routiniers als Cor Euser en Floris Dullaart kon Freebird zich goed meten. “Ik heb lekker gereden en dat voor veel publiek met de langzaamste auto in deze klasse. Ik heb een gen1 auto en die anderen hebben al snel 25 à 30 pk meer. Als je dan vierde en derde wordt, vind ik dat meer dan prima.”
Het is nog niet duidelijk of we Freebird dit jaar nog terug gaan zien in de Supercar Challenge, maar hij probeert het wel. “Ik heb het erg druk met ons bedrijf Freebird Coated Aluminium en kan daardoor niet alle races meedoen. Tijdens de finaleraces in oktober wil ik er zeker weer bij zijn.”
Dick Freebird wordt in de racesport ondersteund door zijn sponsoren Jumbo en Freebird Coated Aluminium.