Eindelijk lucht voor Niki Lauda, Lauda Air definitief naar Ryanair: "Binnen drie jaar naar tien miljoen passagiers..."
Uitgegeven door Peter Vader • 31 januari 2019 22:01
Niet alleen in de Formule 1 wisselen teams van eigenaar. Racing Point is er het laatste voorbeeld van. Ook in de luchtvaart gebeurt het en dan heeft dat zelfs een link met de Formule 1. Niki Lauda's luchtvaartmaatschappij verkeert al een tijd lang in ademnood, evenals zijn eigenaar, die recentelijk na een longonteking en een longoperatie nu weer op de been is. De legendarische oud F1-wereldkampioen heeft in twee opzichten meer lucht, want Ryanair heeft namelijk de overname van de prijsvechtende Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Laudamotion voltooid, zo meldde 'belfasttelegraph' eerder deze week. Ryanair gaf vorig jaar al aan dat het van plan was de volledige controle over de luchtvaartmaatschappij te nemen, die was ontstaan uit de restanten van Lauda Air dat in 2017 teloor ging samen met zijn ouder Air Berlin.
Te koop
Formule 1-legende Niki Lauda bracht zijn noodlijdende luchtvaartmaatschappij in februari 2017 onder de aandacht bij Air Lingus eigenaar IAG zowel als bij Lufthansa, waarbij de activa van Laudamotion konden worden overgenomen. Vorig jaar stemde Ryanair ermee in om een belang van 75% te nemen in Laudamotion, waardoor een bedrag van € 50 miljoen (£ 43,5 miljoen) in de bedrijfskas vloeide evenals nog eens een extra € 50 miljoen aan werkkapitaal.
Verwachte groei
Ryanair is van plan om de in Wenen gevestigde Laudamotion-vloot, die de laatste negentien jaar is opgebouwd, op te voeren naar 25 vliegtuigen nog voor de komende zomer. Het heeft ook intentieverklaringen ondertekend met een aantal verhuurders om de vloot van de luchtvaartmaatschappij in de zomer van 2020 tot 30 Airbus-jets uit te breiden. Ryanair zei dat Laudamotion ze in staat zal stellen om het passagiersaantal te laten groeien van vier miljoen per jaar naar zes miljoen in het boekjaar 2020, dat eindigt in maart. Ryanair verwacht dat Laudamotion het volgende jaar 7,5 miljoen passagiers vervoert. Chief executive Andreas Gruber zei dat de luchtvaartmaatschappij binnen drie jaar tien miljoen passagiers per jaar vervoert.
Vernieuwing
Plaatsvervangend chief executive Colin Casey zei dat Ryanair momenteel onderhandelt over nieuwe routes en afhandelingsovereenkomsten met meer dan 50 luchthavens. Hij zei dat er tegen eind maart tot 20 nieuwe routes zouden worden aangekondigd voor de komende winter. "In de winter van 2019 hopen we ten minste één nieuwe basis aan te kondigen, die zich buiten Oostenrijk en Duitsland bevindt." Er zijn een aantal nieuwe luchthavens, onder andere in West Europa, die pitchen om deze business te winnen", zei hij.
De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij zal naar verwachting in het lopende boekjaar een verlies van ongeveer € 150 miljoen (£ 130,5 miljoen) lijden en ondervindt veel concurrentie van de andere IAG-luchtvaartmaatschappij, de prijsvechter genaamd Level.