Formule 1

Fred Vasseur beweert dat de flexibele vleugels een aanzienlijk voordeel opleverden voor McLaren en Mercedes

Uitgegeven door Peter Vader • 6 januari 2025 05:00

Ferrari had samen met Red Bull om opheldering gevraagd aan de FIA over het gebruik van flexibele voorvleugels door McLaren en Mercedes . Er hing een zweem van geheimzinnigheid rondom deze essentiële onderdelen als het gaat om de aerodynamica van een F1-auto. Tijdens de Belgische Grand Prix waren er zelfs camera's geïnstalleerd om deze onderdelen te monitoren, maar de FIA verklaarde na afloop van de Grand Prix dat de vleugels conform de regelgeving waren en er geen sancties of vervolgstappen zouden komen.

Ferrari_Frederic_Vasseur-teamboss_Ferrari_F1Frederic Vasseur: “Het is frustrerend, omdat het een duidelijk prestatievoordeel is."

"Het is frustrerend"
Op de vraag of de flexibele vleugels een beslissende factor in het seizoen 2024 zijn geweest, antwoordde Ferrari-teambaas Fred Vasseur echter : "Ik denk het wel", waarmee hij zijn frustratie uitdrukte over het onvermogen van Ferrari om onmiddellijk voordeel te halen uit de situatie, vanwege de timing van de beslissing en de opgelegde beperkingen vanwege het budgetplafond. Vasseur zei erover: “Het is frustrerend, omdat het een duidelijk prestatievoordeel is, maar we moesten twee maanden wachten om erachter te komen of het legaal was of niet. Met het budgetplafond moet je altijd efficiënt zijn. Als je een onderdeel gaat ontwikkelen en vervolgens ontdekt dat het niet bruikbaar is, loop je het risico onnodig 600.000 euro te verspillen. “

"Wat er overblijft..."
“Twee jaar geleden hadden we al een soortgelijke discussie met Red Bull. Het verbranden van een half miljoen is niet slechts een klein deel van de 150 miljoen, maar een aanzienlijk deel van de 3 à 4 miljoen die bestemd zijn voor ontwikkeling. Gezien de kosten van personeel, het racen en de rest, is wat er overblijft voor ontwikkeling maar beperkt. Als je een half miljoen verspilt, kun je het niet ergens anders in investeren. “

Heftige concurrentie
Fred Vasseur onderstreepte dat ondanks dat het voordeel van een flexibele vleugels minimaal lijkt te zijn, dit zich wel degelijk kan vertalen in een grote sprong in posities. Vooral in een kampioenschap waar de concurrentie zo heftig is als afgelopen seizoen. “ Als de concurrentie zo hevig is, wordt elk detail fundamenteel. Toen er een verschil van zes tienden tussen de auto's was, deden de details er minder toe. Maar in races als Monza, waar vier of vijf auto’s binnen een tiende van elkaar verwijderd zijn, dan kan een flexibele vleugel een enorm verschil maken. “



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS