Gaat Max Verstappen zijn overwinning en kampioenschap herhalen op het op één na langste circuit op de kalender?
Uitgegeven door Peter Vader • 20 november 2024 19:00
Dit weekend racet de Formule 1 voor de vierde keer in Las Vegas. Na zijn overwinning van vorig jaar vraagt iedereen zich af of Max Verstappen deze prestatie dit jaar kan herhalen. Bovendien zou dat kunnen betekenen dat hij voor de vierde keer F1-wereldkampioen wordt. Maar wat staat hem te wachten op het markante circuit in Nevada? Na twee evenementen op een circuit dat in 1981 en 1982 rond Caesars Palace werd gebouwd, vond de Grand Prix vorig jaar een nieuw thuis in de entertainmenthoofdstad van de wereld, met een deel van de beroemde ‘Strip’ waaraan het zijn naam ontleent. De Grand Prix van Las Vegas is de derde ronde die dit jaar in de Verenigde Staten wordt gehouden, na Miami en Austin. Na het 7.004 kilometer lange circuit van Spa-Francorchamps is het circuit in Nevada met 6.201 kilometer het op één na langste op de kalender. Het circuit heeft 17 bochten, die in de race door de coureurs meer dan 50 keer worden aangedaan. Het is een locatie met hoge snelheden, met drie rechte stukken en topsnelheden van 350 km/u vorig jaar, met verschillende inhaalmogelijkheden, vooral bij bocht 14.
Ook dit jaar begint de actie op het circuit met twee vrije trainingssessies die het evenement op donderdag van start laten gaan, voorafgaand aan de race op zaterdagavond, die volledig onder het felle neonlicht wordt verreden. Er zijn andere evenementen die hetzelfde doen - Bahrein, Saoedi-Arabië, Singapore, Qatar en Abu Dhabi - maar geen enkele kent zo'n grote temperatuurdaling tussen dag en nacht als het evenement van dit weekend. Dit komt door de ligging van de stad in de Mojave-woestijn, terwijl de andere vier allemaal op korte afstand van de zee liggen. Bovendien sluit de datum in november het gebruikelijke lente- of zomerweer uit dat bij de meeste Grands Prix wèl van toepassing is. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat auto's zullen rijden bij luchttemperaturen van ongeveer 10 °C, met vrijwel vergelijkbare circuittemperaturen.
Zoals gebruikelijk is geworden op stratencircuits, heeft Pirelli de drie zachtste compounds voor deze race geselecteerd, namelijk de C3 als Hard, de C4 als Medium en de C5 als Soft, net zoals in 2023 het geval was. De grootste uitdaging op het bandengebied zal de warming-up zijn, vooral tijdens de kwalificatie en met name voor de vooras. Coureurs zullen voorzichtig moeten zijn om de banden op temperatuur te brengen zonder ze te overbelasten, en moeten vermijden dat ze blokkeren op de zwaarste rempunten. Dit geldt met name aan het einde van de langste rechte stukken, waar de banden een verdere daling van de oppervlaktetemperatuur zullen ondergaan. Bovendien leiden lage temperaturen tot een vermindering van de grip en dat kan leiden tot meer graining. Deze factoren kunnen leiden tot een versnelling van het slijtageproces, wat duidt op een two-stop-strategie, die vorig jaar zelfs de meest populaire keuze was. Een one-stop kan echter nog steeds behoorlijk competitief zijn, vooral als de coureur de banden geleidelijk op temperatuur brengt, waardoor de levensduur over een lange stint wordt verlengd. Vanwege de moeilijkheidsgraad van de warming-up is het niet erg efficiënt om vroeg de pits in te gaan om plekken goed te maken met een undercut. Op papier is langer doorgaan een betere keuze.
De ervaring die is opgedaan tijdens het eerste evenement van vorig jaar zal nuttig zijn voor de teams en voor Pirelli zelf. Er is namelijk veel data verzameld over grip en de abrasiviteit (het wegslijten van het baanoppervlak door wrijving, red.) van het baanoppervlak en deze is gedeeld met de teams, die ook hun simulatiedata hebben verstrekt. De eerste taak bij aankomst op het circuit is om de initiële niveaus van abrasiviteit en grip te controleren en deze vervolgens te vergelijken met de cijfers van vorig jaar. Vervolgens wordt de baan geïnspecteerd en worden de data geanalyseerd. Soepele en ononderbroken donderdagsessies zijn belangrijk om meer data te produceren om een meer nauwkeurige voorspelling te kunnen doen over de degradatie en slijtage van de banden. Zoals altijd op een stratencircuit is er een grote kans op rode vlaggen en Safety Cars met alle onbekenden die dat met zich mee kan brengen. Het beheer van de bandentemperatuur zal erg belangrijk zijn.
In 2023 passeerde Max Verstappen als eerste de zwart-wit geblokte vlag, voor Charles Leclerc en Sergio Perez. Medium en Hard waren de compounds die in de race werden gebruikt, de gele band was favoriet bij de meeste coureurs op de startgrid. De verwachting is dat dit dit jaar niet anders zal zijn.
De Grand Prix van Las Vegas van 2024 is de 79e ronde van het Drivers' World Championship sinds de serie in 1950 begon. De Verenigde Staten voegt zich daarmee bij Duitsland en Groot-Brittannië op de tweede plaats, op de lijst van landen die de meeste Grands Prix hebben georganiseerd, waarbij alleen Italië met 107 er meer heeft gehouden. Tot nu toe zijn er 11 locaties gebruikt in de Verenigde Staten: Austin (12 Grands Prix), Dallas (1), Detroit (7), Indianapolis (19), Las Vegas (3), Long Beach (8), Miami (3), Phoenix (3), Riverside (1), Sebring (1) en Watkins Glen (20). Er is een ongebruikelijke statistiek: de twee coureurs die bovenaan de lijst van winnaars van races in de VS staan, zullen dit weekend in Las Vegas ook op de baan zijn, namelijk Lewis Hamilton en Max Verstappen met elk zes. Na de overwinning van Charles Leclerc in Austin vorige maand, is Ferrari het meest succesvolle team in dit land met 14 overwinningen.
Bron foto's: Red Bull Content Pool
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!