Formule 1

Geavanceerde engineering-divisie van het Williams F1-team onthult toekomstvisie

Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 september 2017 05:21

De geavanceerde engineering-divisie van het Williams F1-team heeft zijn visie op de toekomstige onderbouwing van elektrische voertuigen onthuld, en belooft dat het skateboardachtige platform EV's lichter, veiliger en nog efficiënter zal maken met een groter rijbereik en betere prestaties dan de huidige bouwmethoden.



Hoewel het skateboardconcept niet nieuw is - het werd meer dan tien jaar geleden al door General Motors voor het eerst bekeken en wordt gebruikt door Tesla in al zijn elektrische auto's - zegt Williams dat het schaalbare lichtgewichtplatform een aantal innovaties kent in het ontwerp van de koeling en de constructie van accu's.

Eén van de belangrijkste kenmerken is het exoskelet voor de accu, dat bijdraagt aan de structurele integriteit van het voertuig, terwijl het tevens is voorzien van lichtgewicht vezelversterkte ophangingscomponenten om de massa te verminderen.

"De voertuigefficiëntie is altijd al de kern geweest van Williams - of het nu in Formule 1 is of bij de klantprojecten van Williams Advanced Engineering", aldus Paul McNamara, technisch directeur Advanced Engineering bij Williams. "Deze technologieën, en ons denken over hoe we een strak geïntegreerd, lichtgewicht chassis- en aandrijflijnpakket kunnen creëren, hebben het potentieel om het concurrentievermogen van de volgende generatie elektrische voertuigen sterk te vergroten. Door EV's aantrekkelijker te maken voor consumenten, kunnen we ertoe bijdragen dat EV's sneller worden ingevoerd en dat de voordelen voor de luchtkwaliteit die ze opleveren, sneller worden ingevoerd."

Williams heeft nog niet onthuld of het met mainstream-autofabrikanten werkt aan de goedkeuring van zijn EV-platform, maar zijn klantenlijst bevat Jaguar, Porsche en Nissans Nismo-afdeling.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS