Iscack Hadjar wist al in Qatar van zijn Formule 1-debuut af: “Was er nog steeds niet zeker van”
Uitgegeven door Frank Korsel • 25 december 2024 13:00
Pas afgelopen week maakte het team van Racing Bulls bekend welke coureur komend jaar naast Yuki Tsunoda in actie gaat komen. Isack Hadjar maakt volgend jaar zijn Formule 1-debuut voor het zusterteam van Red Bull. Na het vertrek van Sergio Perez werd Liam Lawson aangekondigd als nieuwbakken Red Bull-coureur. Alhoewel dit pas kort bekend is, wist Hadjar al in Qatar dat hij zich op kon maken voor zijn debuut in de koningsklasse van de motorsport.
Isack Hadjar en Pepe Marti
Red Bull liet alles lang wachten. Pas een ruime week na de seizoensafsluiter maakte het team publiekelijk bekend dat Sergio Perez zijn biezen mocht pakken. Kort hierna werd wereldkundig gemaakt dat Liam Lawson het plekje van de Mexicaan mag innemen, wat ervoor zorgde dat er een plekje ontstond bij Racing Bulls. Dit plekje wordt ingevuld door de vice-kampioen van de Formule 2; Isack Hadjar.
In gesprek met de Franse zender Canal+ vertelt Hadjar over de aankondiging en het feit dat hij al een tijd lang wist wat er in de lucht hing: "Eerlijk gezegd wist ik halverwege het seizoen al wat er allemaal zou gebeuren, maar daarna ging het in golfbewegingen verder. Een paar keer werd het bijna bekendgemaakt. We weten hoe het er in deze sport aan toe gaat, dingen veranderen vaak heel snel. Op een gegeven moment dacht ik dat ik voor volgend jaar de reservecoureur zou zijn. Mijn emoties gingen op en neer, maar het lukte me goed om gefocust te blijven, goed te presteren en te laten zien dat ik het niveau heb dat nodig is om in de Formule 1 te rijden."
"In Qatar hoorde ik dat ik naar de Formule 1 zou gaan. Daarvoor was het zo goed als zeker, maar voordat je wat hebt getekend is dat niet het geval. Zelfs in en na Qatar, nadat ik te horen had gekregen dat ik Formule 1 zou rijden, had ik nog niets getekend en dacht ik soms 'fuck, gaat er nog iets gebeuren'. Ik was eerlijk gezegd tot een of twee dagen voor het tekenen nog niet zeker. We moesten daarna flink wat papieren tekenen, want je weet het met de mensen in de Formule 1 maar nooit", sluit hij lachend af.