Formule 1

Jack Doohan is safe voor de eerste helft van dit seizoen, maar wat gebeurt er daarna?

Uitgegeven door Peter Vader • 15 april 2025 04:00

Meerdere bronnen bevestigen dat Jack Doohan naar verwachting zijn stoeltje bij Alpine blijft behouden tot het midden van het seizoen 2025. Dit ondanks een moeizame start van zijn Formule 1-carrière. De Australische debutant krijgt te maken met toenemende druk, wat ook wordt aangewakkerd door geruchten over zijn mogelijke vervanger: de getalenteerde Franco Colapinto. De eerste speculaties over zijn positie begonnen al vóór hij aan zijn eerste GP deelnam. De interesse van Flavio Briatore in Franco Colapinto, destijds nog in dienst bij Williams, nam eind vorig jaar steeds meer toe. Dat bereikte een nieuw hoogtepunt in januari 2025, toen de Argentijn werd aangekondigd als reservecoureur voor Alpine.

Jack Doohan F1 Alpine portret

Ondertussen maakte Doohan al zijn debuut tijdens de laatste Grand Prix van 2024 in Abu Dhabi en was hij bevestigd voor de start van het seizoen 2025 naast Pierre Gasly. De komst van Franco Colapinto bj Alpine zorgde echter voor de nodige verwarring. Nog eens bevestigd door teambaas Oliver Oakes. Hij gaf toe dat een aantal veranderingen hebben bijgedragen aan het aanwakkeren van alle speculaties.

Colapinto dringt aan op de plek van Doohan
Behalve zijn sterke prestaties brengt Colapinto ook de nodige financiële steun mee uit Zuid-Amerika, met sponsors die al aanwezig zijn en mogelijke andere partijen die klaarstaan om mee te doen in het geval van promotie naar de basisopstelling. Ondanks geruchten dat Alpine al tijdens de GP van Miami de contractuele mogelijkheid had om Jack Doohan te vervangen, wordt momneteel een dergelijke stap voorlopig niet verwacht. Doohan zou eigenlijk tot halverwege het seizoen de tijd moeten hebben om te laten zien dat hij ook in de tweede helft van het kampioenschap zijn plek verdient.

null

De argumenten om Doohan meer tijd te geven, waren zijn potentieel, zijn samenwerking met het team en zijn harmonie met Pierre Gasly. In Bahrein had hij bijvoorbeeld zijn eerste punten kunnen pakken als hij niet was gestraft door de timing van de safety car en de bandenslijtage aan het einde. Gasly finishte als zevende, terwijl Doohan moeite had om zijn positie te behouden op de zwakkere banden.
"Hij heeft dit weekend goed werk geleverd", zei Oliver Oakes. Ik weet dat hij in Japan, tijdens de eerste vrije training, een beetje verrast werd, maar in deze kwalificatiesessies en in de eerste twee stints van de race presteerde hij uitstekend. Het laatste deel was complexer vanwege de safetycar en de strategie.

Doohan eindigde uiteindelijk als veertiende door een straf van vijf seconden vanwege de baanlimiet en is momenteel een van de vier coureurs die nog nul punten hebben in het F1-kampioenschap 2025. Maar Alpine heeft vertrouwen: ze geloven dat het talent er is en dat de resultaten snel zullen komen, ondanks dat Briatore sterk heeft aangedrongen om Colapinto op Doohans stoelje te laten plaatsnemen. Maar wat niet is, kan nog komen…

#F1



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS