Formule 1

James Allison heeft geloof in de nieuwe Formule 1-auto van het Mercedes-AMG-F1-team: "Enthousiast"

Uitgegeven door HJ van Keulen • 15 februari 2024 14:37

Mercedes AMG en PETRONAS Lubricants International (PLI) lanceerden deze week de gloednieuwe Formule 1-auto, genaamd de W15 E PERFORMANCE (FOTO'S). Het team heeft bijna een jaar gewerkt om verbeteringen aan te brengen ten opzichte van de vorige auto, met als doel nog competitiever te zijn in het komende seizoen. Er zijn diverse aanpassingen gedaan, zoals een nieuw chassis en verbeteringen aan de achteras en aerodynamica. Het team is optimistisch over de vooruitgang en kijkt ernaar uit om de auto te testen tijdens de pre-seizoentests en de eerste race in Bahrein. Lewis Hamilton en George Russell testten deze week ook de gloednieuwe auto op het Silverstone-circuit.

Mercedes-AMG-team

Het team bestaat onder andere uit Hywel Thomas (Managing Director van Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), James Allison (Technical Director van het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team) en Toto Wolff (Co-Owner, Team Principal en CEO van het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team). “Een auto ontwerpen is een iteratief proces. We hebben hard gewerkt om de zwakke punten aan te pakken en zijn ervan overtuigd dat we nu een goede basis hebben om op voort te bouwen”, aldus Allison.

Voortdurende evolutie
"Het ontwerp van elke auto is een iteratief proces. En een lang proces," legt Technisch Directeur James Allison uit. "Het gaat terug tot vorig jaar. Een nieuwe auto stelt het team in staat om grotere veranderingen door te voeren die tijdens het seizoen niet mogelijk zijn. Dit zijn beslissingen die in de zomer ervoor worden genomen." Deze veranderingen omvatten een nieuw chassis en een nieuwe behuizing voor de versnellingsbak. Aerodynamisch ligt de focus, zoals altijd, op efficiëntie. De eindeloze zoektocht naar meer downforce met minder luchtweerstand en het afgeven ervan op de baan op een manier die de functie van de ophanging en de banden aanvult.

"Er is veel aandacht besteed aan het verbeteren van de onvoorspelbare achteras van de vorige auto," vervolgt James. "We hebben hard gewerkt om ervoor te zorgen dat beide assen, maar vooral de achteras, de band beter onder controle houden dan bij de W14. We hebben ook wat verbeteringen aangebracht op gebieden die voor verbetering vatbaar waren, zoals het DRS-effect en de pitstopprestaties."

Het is echter de onderkant van de auto waar de belangrijkste onderscheidende factoren liggen. James voegt eraan toe: "Met de huidige generatie auto's worden de prestaties voor een groot deel bepaald door de interactie tussen de vloer en de weg. Of een auto effectief is of niet, hangt af van hoe goed die vloer zich aerodynamisch gedraagt.

"We hebben het gevoel dat we een goede winter hebben gehad, maar F1 is een relatief spel en alleen de tijd zal leren hoe groot de stap is die we hebben gemaakt. We zijn erop gefocust om het maximale te halen uit de auto die we lanceren, maar we zijn enthousiast over de ontwikkelingsrace die zal volgen omdat de reglementen nog jong zijn en er mogelijkheden in overvloed zijn," besloot James Allison.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS