Kan Ford aan Max Verstappen het vertrouwen geven dat hij nodig heeft in het Red Bull motorenproject?
Uitgegeven door Peter Vader • 31 januari 2025 18:02
Red Bull Racing bereidt zich voor om in 2026 een volwaardige constructeur te worden en Max Verstappen volgt deze inspanning met argusogen omdat zijn toekomst in de Formule 1 ervan afhangt. 2026 wordt een cruciaal jaar voor alle F1-teams, maar voor Red Bull in het bijzonder omdat ze met een eigen motor de Formule 1 ingaan. Sinds de oprichting heeft het team in Milton Keynes gebruikgemaakt van motoren en aandrijflijnen van andere fabrikanten. Aanvankelijk met Renault en dat ging voortreffelijk met vier wereldtitels voor Sebastian Vettel. Maar ten tijde van de komst van Max Verstappen was het geen gelukkig huwelijk vanwege te weinig power en een betrouwbaarheid die te wensen overliet. Daarna kwam Honda en dat werd een groot succes! De samenwerking tussen Adrian Newey en de Japanners Honda heeft ervoor gezorgd dat de eigenschappen van de Japanse Power Unit optimaal benut werden. Het leverde het team uit Milton Keynes vier coureurstitels en twee constructeurstitels op. Ervaring met motoren genoeg in huis dus bij Red Bull, vandaar dat ze nu maar zelf eens gaan proberen een motor te bouwen. Voorlopig is deze poging van het bouwen van een nieuwe Power Unit een groot waagstuk. Het is een sprong in het onbekende, omdat het een totaal onontgonnen gebied is. De ervaring met motoren is aanwezig in Milton Keynes, maar het daadwerkelijk zelf bouwen is een heel ander verhaal. Vandaar dat Ford een handje helpt, zij leveren voortaan de kennis en middelen om de PU 2026 van Red Bull te creëren.
Werken aan de details
Nadat Ford het geluid hoorde van de eerste motor die op 100% milieuvriendelijke brandstoffen draait, werkt de Amerikaanse autoproducent momenteel al aan de details. Er zijn veel uitdagingen, vooral op het gebied van duurzaamheid, waardoor het aantal Power Units dat per seizoen beschikbaar is, beperkt is. Om deze uitdaging zo goed mogelijk in te vullen, maakt Ford gebruik van de beste technologieën om steeds krachtigere en meer resistente componenten te ontwikkelen. Met behulp van 3D-printing en additieve productietechnologie legt Ford de lat hoger op het gebied van prestaties.
“Niet alleen maar moeren en bouten”
Christian Hertrich, Powertrain Manager bij Ford Performance Motorsports, schat dat Ford al 1.000 onderdelen voor Red Bull heeft geproduceerd. “Het is niet alleen maar moeren en bouten. Het zijn complexe onderdelen van metaal en polymeer, die tot het uiterste worden getest om races met een gemiddelde snelheid van 320 kilometer per uur te doorstaan”, aldus Hertrich. Dankzij de 3D-technologie kan Hertrich met zijn motorenbouwafdeling componenten met complexere geometrieën ontwerpen en produceren. Tot deze onderdelen behoren onder meer de koelplaten voor de accu, bevestigingen en andere microcomponenten van het passagierscompartiment. Om de belasting van een Formule 1-auto te kunnen weerstaan, worden er momenteel bovendien intensieve duurtesten uitgevoerd.
Grote betrokkenheid
Christian Hertrich licht toe: “Ford zet zich op grote schaal in voor alle afdelingen die bij het Formule 1-programma betrokken zijn, van Endurance tot Dakar. Allemaal gebieden die het ons mogelijk maken om de beste technologieën en ervaringen te gebruiken om de productie van PU2026 tot een succes te maken. We betrekken alle Ford-teams erbij, die met hun expertise een bijdrage leveren aan het ontwikkelingsprogramma van de PU 2026. Het is niet alleen de motorsportgroep die eraan werkt. Het is verbazingwekkend om te zien hoeveel verschillende onderdelen van het bedrijf er al bij betrokken zijn.” Hoopgevende woorden van de bij Ford verantwoordelijke manager voor het Red Bull-motorenproject, het moet ook aan Max Verstappen vertrouwen geven in de toekomst. Of juist niet?

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!