"Max Verstappen liep door een soort tunnel van mensen die hem een high five gaven, wel een kilometer lang!"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 januari 2020 11:34
Honda's Formule 1-baas zegt dat de relatie van Max Verstappen met het bedrijf is alsof ze met een jonge Ayrton Senna te maken hebben. De F1-piloot van Red Bull Racing beëindigde afgelopen jaar Honda's droogte aan podiumplaatsen en overwinningen. Dat gebeurde in het eerste jaar van de samenwerking met Red Bull, dat de fabrikant regelmatig prees gedurende het seizoen.
Hij wees op de Honda-badge op zijn racepak toen hij op het podium stapte tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, het toneel van Honda's eerste F1-zege in 13 jaar. Verstappens drie overwinningen in 2019 hebben hem al op het niveau gebracht van Keke Rosberg en Gerhard Berger op de lijst van Honda-winnaars.
Die lijst wordt aangevoerd door drievoudig wereldkampioen Senna, die tussen 1987 en 1992 32 grands prix en drie wereldtitels won met behulp van Honda-motoren. Honda's F1-directeur Masashi Yamamoto vertelde Autosport: "Als Honda zien we Verstappen als een zeer belangrijke factor bij Honda's project. Hij is jong, maar zijn rijgedrag is echt indrukwekkend. Het lijkt op het zien van een jonge Senna, voor wat betreft zijn relatie met Honda."
"Max toont respect voor Honda. Hij voelt dat Honda bekend is. En dat hij wees op de badge van Honda op het podium in Oostenrijk liet zien, liet zien dat hij erg blij was. Dit zorgt ervoor dat we hem een goede motor willen bezorgen. Natuurlijk zijn alle vier de coureurs erg belangrijk voor ons."
Verstappen vertelde Autosport vorig jaar dat Honda's werkhouding vergelijkbaar is met de zijne. Hij vond het leuk om te zien hoe emotioneel de fabrikant werd toen hij succes had geboekt.
Yamamoto zei dat de 22-jarige Nederlander een grote affiniteit met het merk had ontwikkeld. "De passie die we toonden om te kunnen winnen, maakte de relatie met hem sterker", zei Yamamoto. "Hij is ook naar het F1 R&D-centrum en onze massaproductievestiging geweest. "Max liep door een soort tunnel van mensen die hem een high five gaven, wel een kilometer lang! Dat soort dingen gaven hem misschien een goede indruk over Honda, en een sterkere betrokkenheid bij Honda."