Formule 1

McLaren heeft geen spijt van flexiwing-controverse: 'Als team overheerst een gevoel van trots'

Uitgegeven door Tygo Bekkema • 30 december 2024 16:00

In de zoektocht naar ingenieuze perfectie, was het Formule 1-team van McLaren afgelopen jaar geregeld een belangrijk onderwerp van gesprek. Zij baarden tijdens het seizoen opzien door het gebruik van een flexibele achtervleugel, de zogenaamde flexiwings. Hoewel McLaren deze technische hoogstandjes na de Grand Prix van Azerbeidzjan moest aanpassen na ingrijpen van de FIA, heeft de Britse renstal geen spijt van het gebruik ervan. Sterker nog: ze zijn er zelfs trots op.



De meebuigende achtervleugel gaf McLaren een extra voordeeltje omdat het op rechte stukken fungeerde als een soort mini-DRS. Dit resulteerde, uiteraard, in meer rechtelijnsnelheid. Het foefje heeft McLaren geen windeieren gelegd: ze werden wereldkampioen bij de constructeurs. De onlangs behaalde titel is het eerste teamkampioenschap voor McLaren sinds 1998.

Volgens de FIA was de achtervleugel in lijn met de reglementen, maar er werd wel besloten om de voorschriften zodanig aan te passen dat het onderdeel na Azerbeidzjan niet meer in gebruik kon worden genomen. Neil Houdley, engineering directeur bij McLaren, vertelt in gesprek met Motorsport.com dat hij hoofdzakelijk trots is op de controverse die de flexiwing teweeg bracht. “Als team is er een gevoel van trots. Menig team maakte zich zorgen over hun positie in het kampioenschap en over wat wij deden.”

Flexiwing of niet, feit is dat McLaren een geweldige opmars heeft doorgemaakt in 2024. Waar het team begin 2023 nog moest vechten voor ieder punt, behoren ze inmiddels tot het elitekorps in de Formule 1. De voorbije jaren voerde Red Bull steeds de boventoon wat aerodynamische innovaties betreft, maar volgens Hudley nadert McLaren inmiddels het niveau van hun concurrent uit Oostenrijk. “Het scheelt niet veel. We zijn nu heel, heel dichtbij.”

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS